måndag 27 augusti 2012

Måndagsmotiv

 Vilket VÄDER det blev! Var glad att jag inte cyklade i morse, för då hade tårarna runnit, så kallt som det var. Men det var fantastiskt vackert i den marknära naturen redan då. Daggtäckta spindelnät och dagglitter i gräsblommorna. Det var så att man ville vända bilen och åka hem och hämta kameran.
 Men naturligtvis kallade plikten. Det gör väl den för de flesta av oss.
På tiorasten var luften fortfarande kristallknastrig och himlen skyhög.
Tänkte faktiskt hunnit ut lite under det att eleverna mina hade slöjd, men så blev det inte. Det är mycket som ska hinnas med under den tid som är elevfri. Ibland känner man sig aldrig färdig.
Inte idag heller, men idag handlade det i första hand att känna sig väl förbredd för utvecklingssamtal.
 Den förberedelsen hanns med.
På lärarummet hanns också en diskussion kring kommunens betygsnivå i nian med. Man gjorde en jämförelse mellan kommunerna i området, i dagens Borås Tidning. Läsåret 10/11 låg Tranemo ohjälpligt långt under alla andra, vad det gäller meritvärde för grundskolans avgångsklass. Både vad det gäller tjejer och killar. Fast mest killar förstås.
Diskuterade vad detta kunde bero på. Är det betygssnålhet eller är det så mycket sämre med kunskaperna?
Visade mina elever diagrammet och de kunde inte riktigt förstå varför Tranemo kommuns nior låg så mycket lägre i slutbetyg än vad andra nior gjorde.
De lovade att göra sitt bästa för att förändra statistiken. Tror att de kommer att infria löftet.
 Har god hjälp av The Big Five i arbetet. Vi tittar på innebörden av de olika förmågorna dagligen. Så småningom ska de på egen hand få utvärdera hur mycket man jobbat med de olika förmågorna.
Naturligtvis är det en mognadsfråga hur mycket man förstår av innehållet. Men jobbar man med förståelsen, så kommer fler och fler att förstå.
 Hade två föräldrasamtal idag efter konferenstid. Visade på tanken med  förmågorna; den kommunikativa, den begreppsliga, informationsinsamlarförmågan, analysförmågan och den metakognitiva. Föräldrarna lyssnade och tog till sig med intresse. De ville gärna veta mer, för det skulle kunna hjälpa dem att hjälpa till med skolarbetet hemma.
Pratade också om högstadiet kontra mellanstadiet vad det gäller läxor. Vi har inte mycket hemuppgifter. Min absoluta åsikt är att när man som elev jobbar bra i skolan, så har man gjort sin arbetsdag. Högstadielärarna tycktes inte tycka likadant. En förälder berättade om 4-5 läxor per dag och 3-4 prov i veckan.
Detta på det högstadium som har elever som har ett av Sveriges lägsta medelbetyg i åk 9. Så läxor en masse, det tycks inte vara något vinnande koncept....
Föräldern ville att vi skulle träna på att ha mycket läxor i sexan... iallafall under en period.... så att inte läxmassan kommer som en chock för eleverna i sjuan.Får ta upp d tta på föräldramötet... Vet att det finns olika åsikter även bland föräldrarna.
Vill bara ställa en fråga till lärarna på högstadiet: Varför kan inte eleverna få göra merparten av sitt jobb på skoltid? Funderar på att låta eleverna skriva till rektorn i 7-9 och fråga.....


Var hemma strax efter klockan sex och kände att jag bara måste ut. Utan stavar och med kamera. Gott att känna att man klarade att ta sig fram utan stavarna. Tänker ibland att stavar är det första stadiet och rollator det andra....
Känner att jag verkligen tycker om sensommar och höst. Finns bara ett aber ... det som kommer när hösten är slut.....

Tror att katterna också njuter i vackert sensommarväder. Lagom varmt för en pälsklädd en.....

4 kommentarer:

  1. Jag jobbar på högstadiet och jag tycker precis som du om läxor. Du kan nog inte dra alla högstadielärare över en kam.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig Anna-Lena. Läste dessutom i en av skolverkets egna publikationer att hemläxor är en av de största källorna till konflikter på hemmaplan. Dessutom poängterade skribenten/forskaren om hur läxor påverkar klasskillnader i samhället. I en familj där en förälder är ingenjör har större möjligheter till stöd än i en familj där båda föräldrarna är lågutbildade. Är det skolans mening? Har inte alla barn rätt till samma undervisning? För egen del kan jag säja att jag valde att utbilda mig till kommunikatör, inte pedagog, vilket innebär att jag är bra på att stötta i vissa ämnen men inte i andra. Undervisning ska ske i skolan, inte hemma. Därför ställer jag mig frågande till alla läxor som inte är av repetitionskaraktär, dvs glosor kanske, eller multiplikationstabellen som kan behöva sprängas in lite extra. Har man dessutom en elev som kämpar hårt med sig själv för att gå till skolan överhuvudtaget, är det då verkligen schysst att tvinga denne till fler timmars skolarbete ytterligare, när det egentligen verkligen behövs lite spring i skogen?
    Så tycker jag. Från Anette, din gamla elev

    SvaraRadera
  3. Gokväll Anna-Lena! Har precis tagit del av ditt intressanta inlägg. Däremot ger jag mig inte in i debatten ikväll för sängen väntar. Den spar jag tills en annan dag ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag håller med dig. Funderade på läxor i den etta jag har nu, det gick nog inte en timme av första skoldagen innan första frågan om läxa kom: När får vi läxa? I ettan tycker eleverna att det är roligt att få hem en läxa, men kunskap och inlärning är ändå skolans ansvar. Det vore bättre att ge eleverna läxa att komma ihåg gympakläder, frukt etc (att komma ihåg saker i sin vardag helt enkelt!) än att ge dem läxa att "fylla i" (vilket det ofta handlar om hos yngre elever).

    En arbetsdag är en arbetsdag. När du kommer hem har du din fritid. (Undantag för yrket lärare dock.) Så borde det också vara för eleverna.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas