fredag 19 oktober 2012

Vanlig vardagsvecka


 Det var den arbetsveckan det!
Ser att vi kommit längre  än till halvtid på den här terminen. Det är elva veckor sedan skolan startade för lärarna. Vart tog den tiden vägen?
En vecka till, sen har barnen höstlov. Vet inte riktigt när höstlovet infördes, kanske 15-20 år sedan.Tidigare hade även barnen några dagars undervisning i allahelgonahelgsveckan, vi lärare hade någon studiedag och alla hade ett par dagars ledigt.

Sedan dess har väl väl f.ö. språkbruket ändrats, studiedag heter numera kompetensutvecklingsdag, lärare ska kallas pedagog.... men den gamla opportunistiska lärarinnan vägrar byta ett fungerande ord mot ett som låter lite mer "professionellt" (?). Hon fortsätter dessutom att säga dagis om det som idag kallas förskolan... om någon nu skulle komma  att prata om detta... Ordtramseri tycker jag.... medan den som vet bättre kallar det språkutveckling. Ibland ( ofta) (?) är den gamla lärarinnan bara anti......Ett bevis på att hon börjar bli FÖR gammal...?


 Åkte och handlade, tillsammans med C-E,  efter avslutad arbetsvecka. Det var ett fantastiskt ljus ute. Tranemosjöns spegelbilder var smärtsamt vackra.
Än finns det mycket färg kvar, om någon vecka är färgerna bortblåsta.
Nu hade jag ingen kamera med mig, så det blev en kortpromenad här hemma i stället, under det att skymningen skymde de glest fallande regndropparna. Ljummet och gott är det ute, det gillar jag. Får gärna vara sådant här väder fram till påska. Ja, nån solskensdag kan väl få komma, men snö och kyla, det är sån´t som jag klarar mig så bra utan.

Att handla är väl ingen höjdare. Förstår de som beställer hem en färdigpackad matkasse.... även  om vi aldrig kommer att hamna där, så länge vi på något sätt kan ta oss till en affär.
Men har man familj och många arbetstimmar, ja då förstår jag.
Precis som jag förstår dem som väljer att köpa städning.... Nu tycker jag att det är ganska kul att städa, speciellt som det sällan blir storstädning avét, och när det väl blir, så är resultatet så påtagligt. Och då är städning kul! Tycker jag....


 Hörde på de lokala nyheterna att Tranemo fått en polisanmälan på sig. För att an grävt i en forntida grav, under det att man lade ner en ledning. Rena tramset, tycker jag. Visst ska de få ett påpekande från dem som ansvarar för våra arkeologiska minnesmärken, men därifrån till polisanmälan, då tycker jag att det bara blir fånigt.  Det finns ca 100000 forntida gravar i Sverige, och visst ska vi vara rädda om dem.... men det måste vara tillåtet att göra misstag också.

Fritids lekstuga hade blivit uppbruten och nedsmord med bajs under förra helgen. Visst gjordes en polisanmälan, men polis hade ingen lust/möjlighet att komma och ta DNA-prov. Visst finns det misstänkta, och kanske man inte kan klampa in och kolla bajs-DNA mot deras DNA, men det vore ju bättre att ta ett DNA, än att bara låta det vara.... och låta fritidspersonal och vaktmästare ta hand om skiten.
Blir så förbaskad på sådana dumheter och anser att de ungdomar som det är fråga om, jag tror inte att det är någon vuxen som beter sig på detta sätt, skulle vinna på att bli omhändertagna av myndigheter, om inte annat för att myndigheterna skulle visa att de finns och inte tillåter att man förstör saker för andra.


Skolveckan har gått fort. Bibeläventyret är nu avslutat - och omtyckt av eleverna.
Rymden är slutredovisat, med gott resultat.
Webbstjärnearbetet har gått en bit framåt. Som ansvarig för de olika grupperna, fick jag ett mail där man undrade om det finns någon plats där man kan hämta tidningsbilder och använda på webben. Gruppen hade nämligen sådana bilder på sin nyhetswebbsida.

 Blev lite förbaskad då också, jag är helt medveten om att vi inte kommer att vinna några pengar med otillåtna bilder... men ibland tycker jag att det går alldeles för långt  med vad som är tillåtet på webben. Om jag länkar och använder bilden via länk, eller om jag kopiera den och lägger ut den, det kan jag inte se någon skillnad på. Skulle f.ö. känna mig väldigt hedrad om någon hade använt någon av mina bilder.
Nu blev det så att den lilla gruppen som använder nyhetsbilder, mailade till stora och små tidningar och kollade om man kunde använda dem..... få se om man får något svar.
Ser webbstjärnearbetet som ett sätt att publicera sig allmänt, ska skicka länkarna till föräldrar bara vi kommit en bit längre. Förhoppningsvis så kommenterar någon.....


 Storybird  är en utmärkt webbsida, där, så länge man bara arbetar på webben, allt är gratis. Det finns färdiga bilder, som man kan använda och skriva texter till. Uppfattar det som om Storybird ursprungligen är canadensiskt. Det svenska språket går bra att använda då man skriver.
Femmorna har författat böcker tillsammans med sina fadderbarn i ettan.
På våra egna lektioner i femman har vi använt texterna till att diskutera stavning, meningsbyggnad, formuleringar och att se den röda tråden i texten.


Igår redovisade ettorna och femmorna tillsammans sina berättelser. Det blev många skratt, då man såg de tokiga bilderna tillsammans med de roliga texterna.
För en billig penning kan man köpa rättigheterna till bilderna. Många är riktiga konstnärbilder och  väldigt mycket mer arbetade än bilden på bilden.  Betalade 107 Svkr för åtta små böcker som jag sedan kunde skriva ut och spiralbinda. Jättefina blev de, och jag hoppas och tror att de ska hjälpa ettorna till läsutveckling.
Femmorna ska få göra var sin egen bok under veckan som kommer, de tyckte att detta var superkul.. Först skriver de en och en och sedan läser  man varandras två och två... ja, det blir processskrivning i Storybird. Rekommenderas!

En vanlig vecka var det, och moroten som C-E kom och visade är också rätt vanlig... Han fick äta upp den i samband med god biff med lök som han tillagade som "fredags-god-middag".

Sådde mycket morötter i våras, men klarar inte att gallra... försökte men gav upp. Så vi får massor av små goda morötter, och några stora. Morötterna står fortfarande kvar i grönsakslandet tillsammans med en salladssort som visade sig vara mycket härdig... Gröna tomater togs in från växthuset, före det att frosten förstörde bladen. Tomaterna har mognat bra inomhus, så ännu någon vecka är vi ganska självförsörjande på grönsaker.

I morrn är det helg, och helgen innefattar inga större planer än att försöka få tag på de sista cacherna från Fänestadseventet, de som 1000sjöar lagt ut, och där vi behöver assistans av lång "Ironman". Det blir på söndag.
Förhoppningsvis åker vi  i morgon, till nya Dalshov  och kollar när DIF kvalar till div 2. De ska möta Tord från Jönköping i sista kvalmatchen ( x2). Många av mina gamla elever spelar med i  det duktiga dalstorpslaget. Dessutom har man, tack vare Sparbank och kommun, fått en helt ny konstgräsarena.

Det bästa med helg är att man får sova tills man vaknar. 8.15, det är min vaknartid, om jag får sova tills jag är färdigsoven.

2 kommentarer:

  1. Storybird har jag också använt med några elever. Jag kanske skulle kopiera ditt upplägg med mina sexor fast på engelska. Skönt att det snart är lite ledigt. Tycker det är alldeles för mörkt nu. Blir så trött av mörker. Men det är bara att stå ut. Ha en skön helg och lycka till med gömmorna.

    SvaraRadera
  2. Matkasse

    Hej,

    http://www.matkasse.com/

    Jag har gjort en sida där jag samlat Sveriges alla matkassar. Gå gärna in och betygsätt de olika leverantörerna och kolla vilka som levererar till ditt postnummer.

    //Gunnar

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas