torsdag 11 april 2013

Vicken vecka!

Puh, vilken vecka detta är...
Har knappast haft på datorn här hemma..... för jag har knappt varit hemma.... och på samma sätt ska det fortsätta ett par dagar till.

Lite uppdatering av den offentliga dagboken... mest för att jag själv ska ge mig koll.

Må: Lång konferens, därefter Spinn-mix med Madde. Fantastiskt att träna med en kropp i balans. Inte minst märks det vid stretchövningarna... där har jag haft svårt att hitta min egen tyngdpunkt under lång tid.


Ti: Inspelning av "Eiffeltornet", årets Schoolovisionbidrag i Juans ( Tre trappors ) studio i Tranemo.
Det lät extremt bra när de duktiga sångarna lagt sjungit in sina delar.... Killar och tjejer sjunger var sin vers och alla sjunger refränger.


Min "gamla" elev Catti filmar och klipper i hop en video.
Hon var med under de två första Schoolovisionåren.
Hon har alltid varit enormt duktig på att göra film, så det kommer att bli en superbra video.
När Juan har mixat ljudet, så kommer hon till skolan en eftermiddag och filmar dansen som Donika ( elev i sexan) gjort samt lite glada hopp från alla elever.

On: Lång konferens
Promenad till "The Hook"
Därefter bedömning  av elevernas slutredovisning om människokroppen.
Var klar vid åttatiden och tittade sedan på det otäcka Uppdrag Granskningsprogrammet som handlade om fotbollsvåldet och uppgörelser mellan olika allsvenska lags "firmor" samt vilken påverkan dessa "firmor" har inne i klubbarna. I detta fall AIK.
Förskräckligt när inte man vågar gå in med hårda tag från ordningsmakten, utan låter "firmamedlemmarna" bete sig illa - och på sina egna villkor-.för att inte förvärra situationen.....

To: Sexorna hade tre nationella prov i biologi.
Hade bestämt mig för att rätta dessa innan jag gick hem.
Helt sjukt med alla dessa prov, stressande för elever och lärare.
När man har både femmor och sexor som jag har, så blir övriga klasser lidande; både femmor och fyror i detta fall.
Femmorna får inte den undervisning de ska ha, fyrorna ( som måste släppa sin resurslärare till femmorna) får heller inte den extra hjälp som de är berättigade till.
Intressant med proven är att de ger feedback på att man tolkat läroplanen rätt, och såväl jobbar på ett "riktigt" sätt samt att bedömningen ligger på en bra nivå.
Nu har jag fått detta bekräftat, nu behöver inte mina elever göra fler no-prov ( kommande år) anser jag.
Det har varit en hysteriskt sjuk tid från februari och framåt.... så mycket tid med "normal" undervisning, det blir det inte, för det är massor av prov, det är mycket inför övergången till sjuan, det är teatrar, kultur och dansdagar .... och sedvanliga friluftsdagar.....
Känns lite frustrerande att man inte får arbetsro!

Var klar med rättningen ( och bedömningen) klockan 17.15 och insåg att jag skulle hinna till spinn-mixträningen klockan sex.
Så fick det bli, och det var väldigt gott att ackumelera lite energi efter flera energikrävande dagar.

I morgon är det planerat två besök på "Glasets hus" i Limmared.
Klockan tre ska jag träffa mina gamla kollegor från Dalstorp för att fika med dem.
Klockan sju ska vårt "arbetslag" på Grimsåsskolan äta "glasblåsarbuffé" på samma plats.

På lördag är det sedan femtioårsfest hos svägerskan.
Låter hemskt, men jag avskyr sådana tillställningar.
Massor av folk i alla åldrar... och så vet man att allt eftersom vin och öl konsumeras ( jag är absolut inte den som "spottar i glaset") så bli ljudnivån outhärdligt hög.
Hoppas att det finns lite aktiviteter inplanerade , då blir det betydligt roligare....

Kändes gott att sitta här framför datorn igen.... sist det begav sig så var det ståläge....
Återkommer med redogörelse om helgen..... få se om mina förutfattade meningar besannas.

2 kommentarer:

  1. Kändes skönt att slippa kemiprovet som mina sexor haft idag. Det är kemilärarna på högstadiet som har hand om den undervisningen. Jag fick t o m en håltimme i stället för matte. Men jag har haft fyra utvecklingssamtal under eftermiddagen. Ikväll var det tjejträff med gamla vänner och kollegor. Roligt att träffas. Hoppas ni får kul på era träffar. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du kommer att trivas på femtioårskalaset. Efter en sådan vecka behöver du litet avkoppling med trevligheter.

    Apropå arbetsro... det får vi om några år... ;-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas