lördag 4 maj 2013

Skönt, sjukt, Skyr, sett





Skönt....



... att äntligen proven är över ... de nationella för sexorna, avser jag.
Tjugoen synnerligen sekretessbelagda  prov blev det för våra 12- 13åriga elever.
Sjutton av dem hade jag "ansvar" för att genomföra ... med påföljd att det blev 181 provhäften att rätta.
Nu tycker jag det är rätt kul att rätta, tid har jag till det .... när man närmar sig sextio, så har man inte så många "måsten" ... det handlar väl mest om prioriteringsordning i denna ålder.
Jag är nyfiken på hur mina elever har fått till det, och ser proven som prio ett eller två....
Nu har jag synnerligt duktiga elever i min toppenklass ..... det har gått jättebra ...
MEN

sjukt ....

anser jag det vara med alla dessa prov.
I Big Five-gruppen på FB har det diskuterats prov vid flera tillfällen... trots att Göran Svanelid bara är intresserad av "förmågor".... men nu är inte allt svart eller vitt herr Svanelid... vi har kunskapskrav i olika ämnen att förhålla oss till, vi har ett digert centralt innehåll, som ingen hinner med .....

I går diskuterades proven i so. Geografiprovet och samhällskunskapsprovet tycktes vara ganska enkla, åtminstone för de elever som har lätt för att formulera sig skriftligt. För det var ett evigt skrivande, argumenterande och ensidigt kommunicerande blandat med en del kryssa i, fylla i begreppsuppgifter.
Fyra olika prov hade vi i samhällskunskap, det ämne som min klass var utvald att skriva. Två hela förmiddagar gick till spillo till ingen nytta. En förmiddag hade räckt,  om vi nu var tvungna att ha prov, ungefär samma frågeställningar dök upp gång efter annan, men "i nya kläder".
Några frågor tycker jag inte var OK.... Vad kan det bero på att en elev mår dåligt i skolan? Den frågeställningen kan bli droppen för några elever, som verkligen mår dåligt....

Läste på FB att proven i historia och religion var svåra och låg över elevernas nivå. De hade dessutom med uppgifter om 1700-1800-tal, och det är många av oss som inte hunnit undervisa om detta ännu.
Har just klar en planering om 1700-talet, som jag ska försöka få till innan skolan är slut. Men 1800-talet ... inte en chans.
Våra elever har dock bara läst två år efter nya läroplanen, det är rent kränkande att ge för svåra prov, och speciellt på sådant som inte förekommit i tidigare läroplan.

Nu är proven klara, de är rättade, betyg ska skrivas....vad det gäller samhällskunskap kommer mina elever få det betyg som de har på provet .... det blir bara höga betyg.... men i matte och svenska, där känner jag att det inte är så enkelt.... där får jag ta med andra faktorer.....

Sjukt är också att nu när äntligen proven är klara, och man är spytrött på dem, ja, då ska vi träffas och sambedömma. Gjorde detta med svenska skrivuppgiften i mars, och det var intressant. Intressant att se att vi som undervisar elever i samma åldrar, har ganska lika uppfattning. Medan de som undervisar yngre elever inte alltid tänker på samma sätt.... undrar då hur skolverksfolk som inte undervisar alls, kan fatta något vad skolan handlar om... vilket de uppenbarligen inte alltid gör.

Tänker inte bedöma något mer, men hoppas att dessa träffar ger möjlighet att se alla prov, de som inte mina elever blev utvalda att genomföra.....och att vi kan diskutera dessa prov och kanske tillsammans tycka till skolverket... men det är väl risk att de fullständigt struntar i oss, vi som faktiskt har kunskapen och erfarenheten.


Skyr....

Måste bara slå ett slag för den isländska yoghurten Skyr.
Hann inte med någon lunch igår.
Hade "utackorderat" mina femmor till fadderbarnens klass, men fick ta emot dem efter tidig lunch, då jag egentligen skulle ha lunch. De  behövde jobba i sitt eget klassrum, de har verkligen blivit lidande på att gå i en fem-sexa, där sexorna haft massor av tid, då de inte får "störas".
En bägare Skyr och två mackor blev lunchen.
Jag var mätt till seneftermiddagen efter den proteinrika lunchen. Stod mig mycket bättre än på en normal skollunch.
Så köp Skyr om ni behöver en enkel måltid, som mättar länge.

Sett....


Den här feta huggormshonan hittade C-E i garagedörren efter lunch idag.
Lite otäckt att ha en sådan cykelvakt... men ingen risk att någon skulle stjäla den röda cykeln så länge zick-zackslingersaken låg i vägen.
C-E tog henne längst ut på räfsan och bar henne långt  ut i skogen.
Hoppas att hon inte hittar tillbaka.


 Tog den röda cykel för en tur på eftermiddagen.
Tog vägen över Stenboryd- Hornhult- Nittorp- Ryda- Hallåsen.
Vid Stenboryd stod två älgar nära vägen, när jag kom i den ganska flacka nedförsbacken.
Innan jag hann få upp medhavd kamera, så hade mor och halvvuxet barn hunnit till skogs.

I dalen innan Hornhult lunkade en räv sakta över vägen.
Fast, förstås, innan jag fått upp kameran, så hade han sett mig och snabbt försvunnit in i terrängen.

Såg så småningom Nittorps fina  kyrka. Funderade på att det är där jag ska få " en sista vila".
Känns ganska så ångestfyllt.
Speciellt som jag inte har någon relation till bygden, mer än att jag är gift med en "bygdens son". Skulle känna mig mer "hemma" vid Rångedala kyrka......
Nu hoppas jag att mina anhöriga har förstånd att låta mig bli aska som strös - eller grävs ner anonym - i asklunden. Det är helt OK i Nittorp...



Det där med gravar ....
... nej, det är ingen minnesplats för mig.
Mina minnen finns i hjärnan ... och i foton.
Inte vid gravstenen.....
Nu gick jag iallafall av cykeln och besökte farmors och farfars grav.


Lämnade kyrkogården och insåg att det gäller att försöka leva så bra det går i det liv man har.
Trampade på i motvinden och njöt av den kraft som finns i min gamla kropp.... trots ett knä som inte bryr sig så mycket om cortisonet som finns där i och ett vänsteröga som, i solljus, ger en föreställning av dansande svarta prickar....
Trampade uppför halva långa Hallåsabacken, och fick äntligen känning av den mjölksyra, som spinningledarna alltid tjatar om...
Inser att cykling är jättebra för knät... det är nästan som nytt när jag kliver av cykeln.

Har denna dag dessutom hunnit med att putsa fönstren i undervåningen, bytt gardiner på ett par ställen och inser att jag inte sett så bra ut på länge.
Hos Karla hämtade jag lite växter som C-E planterat i de nymakeovrade landen.

Man hinner mycket när man har en ledig dag....
I morrn tar vi en dagstur till Halmstad.



1 kommentar:

  1. Usch för ormen! Sådana gillar jag inte. Men Skyr gillar jag. Brukar också ta en då och då. Man blir mätt länge. Idag köpte jag en ny cykel. Det blev en mörkröd, men det ligger fortfarande i sin kartong. Snart kan jag kanske ta en runda på två hjul. Ha en bra dag i Halmstad.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas