tisdag 21 januari 2014

Göra glad, Gates, galet


Skrev så här på FB igår "Idag har jag varit glad flera gånger."

Det blev många gillanden på det konstaterandet. 
Varvid man då kan fråga sig: "Är det inte så att man oftast känner sig glad flera gånger varje dag? .....Vilket bedrövesamt liv man har om man inte får uppleva den känslan dagligdags..."

Igår var det nog så att jag kände  lite extra glad vid flera tillfällen...

Anledningar till extraglädje var att 
  • de för terminen nya lässtrategierna funkade så bra, nu när eleverna för första gången fick jobba med egna texter, två och två. De tar så seriöst på uppgiften att bli så goda läsare som möjligt, diskussionerna får många vinklingar och uppgifterna blir klart och tydligt dokumenterade
  • Eleverna kunde genomföra en hel laboration två och två enligt skriftlig instruktion, textläsning och faktainfångande enligt lässtrategier och systematisk undersökning med god dokumentation..Jag bara gick omkring och njöt.
  • På konferensen ( där dagens irritation uppkom) fick jag veta att det kommer gamla kollegor med på det försenade födelsedagsfirande som jag ska få vara med om i början av februari. Jag blev så glad att känna att det finns så mycket vänskap kvar från flera håll.
  • Spinnmixen var ganska så jobbig, men sextioårig tant hängde med riktigt bra.



Hela dagen hade jag haft den vackra Bella i tankarna. Hennes matte, Johanna, var på besök i sitt barndomshem (vilket är mitt, hennes mors vuxenhem) i lördags. Hon åkte hem vid halv sjutiden så att katterna som bor med henne och sambon, skulle slippa vara ute för länge i kylan.
På söndagskvällen ringde J och berättade att Bella inte varit hemma när J kom hem, och heller inte på hela söndagen. J hade gått omkring och letat både i by och i stall och på loge. Ingen Bella.
Denna vackra och stolta katt! Tänk om det hänt henne något!? Jag kände mig ledsen då jag tänkte på den möjligheten. 
Hörde inget från J på seneftermiddagen igår, vid den tid som hon beräknades komma hem från sitt jobb. Ingen Bella hemma, alltså, för då hade hon säkert hört av sig och berättat.
Tänkte på Bella under spinningspasset. Inget meddelande på telefonen då jag kollade efter passet.
Men ... J hade ringt sin far och meddelat att den vackra katten med namnet som betyder att den är vacker, hade kommit hemrusande vid halvåttatiden i går kväll. Sannolikt hade Bella varit instängd någonstans, för hon var inte på något sätt nedkyld.
 Tänk att tanten här bakom datorn kan bry sig så mycket om en katt, så att hon inte kan få den ur tankarna på hela dagen..... Det kunde man inte tro för tjugo år sedan, då tyckte jag att katter var väldigt onödiga. Men när fan bli gammal, så blir även han religiös....




Glad blev jag i morse då jag hörde att Bill Gates är den störste private bidragsgivaren  till människor i nöd. Nog för att han har outsinliga källor att ösa ur, men det finns ju fler som har gott om det. Så borde alla miljardärer göra - vara tvingade att göra - att dela med sig till de som inget har. Något för Kamprad t.ex.

Måste nämna något om irritationen på gårdagens konferens. Det pratades meritvärden. Från hösten åk 6!
Hur viktigt är det att analysera ett första betyg, satt av lärare som inte har erfarenhet av betygssättning.
Dessutom analyserar och jämför man statistik som inte utgår från samma grundförutsättningar, och är inte villig att ( på ett enkelt sätt) räkna om denna statistik så att den kan bli någorlunda likvärdig för alla skolor, oberoende på hur många ämnen man satt betyg i eller hur många elever som fått betyg, utifrån att man haft tillräckligt underlag för att sätt betyg.Man blir mörkrädd ... för att fritt citera en kollega: " Här ska vi lära våra elever att var källkritiska och så ska de själva analyseras utifrån ett källmaterial som visar något helt annat än sanningen."

Den enda gång jag känner för att lämna mitt jobb före 65 +, det är när man sitter på konferens och får höra alla galenheter som kommer från Skolverket .... och kanske också från ledningen i kommunens skolor.

Men den galenheten var ( nästan) glömd idag, då jag återigen kunde njuta av elevernas goda skolarbete... och att jag fick en hel del ur händerna under det att eleverna hade slöjd..... och att jag klarade av ett totalt pappersstopp i kopiatorn på egen hand..... och att som grädde på moset, Åsa funktionella träning och det nya programmet var  riktigt bra idag.

1 kommentar:

  1. Grattis till en riktigt bra dag! Jag hoppas du ska få många fler sådana...

    Apropå Bella - vilken lycka att hon kom åter. Aldrig kul när husdjuren försvinner och man inte vet vad som hänt dem!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas