lördag 26 april 2014

Expo

Det här var kul! Kände hur det bubblade lite av rolighetskänsla, då jag vandrade runt bland utställare och kvalitétssalustånd av alla de slag. Så många framgångsrika företag det finns i våra små kommuner, så många möjligheter att handla i olika affärer, så mycket kreativitet, så mycket närproducerat..., ja, det blev en riktig höjdarförmiddag.
Bra att förlägga expot till Glasets hus, som bara  ligger några hundra meter från uttagsautomaten i samhället. Man är ju inte van att hantera pengar numera, riktiga pengar alltså, för sådana gick det åt när det var så mycket man ville köpa.
Köpte en hel del närproducerad mat och så köpte jag en liten söt holk för solitära bin. Hoppas att någon samhällsbyggare hittar dit och hjälper till med såväl pollinering som bekämpning av skadeinsekter i vår trädgård.


Dagens motion fick bli en ordentlig promenad, "långa rundan Stockremma -Skraparebacken - Kroken - Moghult".

Naturen  har också dragit igång ett "känna-i magen"-njutbart expo, under de fina vårdagar som varit.
Stod en stund under lönnen och bara lyssnade på hur det surrade.


Flirtande citronfjärilar är det gott om. Även där jag tycker att de inte borde trivas, som här vid skogsvägen, en bra bit från de växter som skulle ge dem näring. Antingen är fjärilskärlek blind, eller också finns det mat för fjärilar, även i skogen.


Bor man i Tranemo kommun, så träffar man dagligen på tranor. Det finns ett par som brukar häcka mellan Kroken och Skraparebacken.


Karla stod och tittade på sina sommargrannar och var lite orolig för dem. Det hade låtit mycket från deras häckningsplats i går kväll, och hon trodde sig sett två olika tranpar i närheten, under de senaste dagarna. Var det en kamp om revir, var det en misslyckad häckning eller vad var det som gjorde tranorna så oroliga?


Dagens andra expo, det var rundvandringen i Karlas fina trädgård.
Hon har så många annorlunda växter, och hon har så fint och strukturerat i sina rabatter.
Den gula nunneörten skulle jag kunna få ta lite av så småningom, den förökar sig bra och är lättskött.


Narcissus kunde ju inte se sig mätt på sig själv.


För egen del så har jag svårt att se mig mätt på de varianter av narcisser som finns i Karlas trädgård.
Karla berättade att hon varit i Fagerås i veckan. Där finns det miljontals påsk/pingstliljor.
Jag tycker att narcisser är finast i små grupper.


Dubbla blåsippor trivs hos Karla,


.. liksom de fina kungsängsliljorna.


Den vita varianten har jag inte sett någon annanstans.
Det blev en trevlig pratstund med Karla och ett fantastisk vårblomsexpo i hennes trädgård.


Irene var också ute. Pratade med henne en stund, innan jag vandrade vidare ner mot Moghultsbyn.
Moghult och Kroken ligger jättefint. Varför byggde vi inte vårt hus där, istället på det som skulle bli i det närmaste ett kalhygge? Nä, det är inte lönt att vara ångerköpt så där 35 år för sent.


Vitsippsexpo och


......kabbelekssexpo hann jag också uppleva utefter vägen.

Och egentligen.... är inte hela våren och sommaren ett enda långt underbart naturexpo?


1 kommentar:

  1. Vilken härlig dag det varit! Nu är det riktigt vackert överallt. Du har rätt om naturens expo. Maken och jag kom just hem från en ca 5 km lång vandring bland nyutslagen bokskog, skira björkar, vitsippor i massor, harsyra och massor av andra växter. Ormbunkar och liljekonvaljer håller på att skicka upp sina spjut ur marken. Nu kan man gå omkring och bara njuta. Jag har också två sorters kungsängsliljor. Narcisserna i Fagerås är väl värda ett besök. Det finns en cache där också. Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas