söndag 19 oktober 2014

Gult gäller


 - Måste ta med kameran, sa jag till C-E och räckte honom stavarna. Vi hade inte kommit långt på promenaden i det ljumma höstvädret, så jag var snabbt tillbaka.
Gick i rask takt och njöt av de gula senhöstfärgerna.
C-E valde att vända hemåt vid det tämligen vanliga vändstället, vid Krokens stenmur. Jag fortsatte en bit till och stannade till lite då och då för att föreviga allt det gula



Har haft i tankarna att kunna bevista ett geocachingevent på Store Mosse, i närheten av Hillerstorp, idag.
Har varit väldigt tvehågsen. Hade det varit tillitsfullt väder, torr-väder, så hade C-E åkt med.
Nu har prognoserna visat på regn och blåst, och varken jag eller C-E vill att han ska utsätta sig för att bli våt och kanske lite kall just nu, för vi ( iallafall jag) hoppas ju på att hans kemoterapistiska  behanding kan få starta i veckan.
Visst kunde jag åka ensam... men det är lite långt - ca 5 mil enkel resa, och så blir det tidigt mörkt när det är är en sådan här grådag, som det är idag.
Sen är det så att jag är lite folkskygg också... och känner mig lite felplacerad bland alla "riktiga" geocachare... sådana som cachar i regn och i mörker, och som räknar poäng på det ena eller det andra sättet.
Jag vill bara leta burkar på intressanta platser, jag.
Lövö på store mosse är med alla sannolikhet en sådan plats. Förhoppningsvis kan jag åka dit och leta upp det gömda under november, kanske t.o.m redan nästa helg... eller på lovet.

Önskar Inga, Katrin, Fredrik och alla andra ett trevligt event.


Hade tänkt mig att ( om livet är schysst) ägna ett par dagar under den fyra dagar långa höstledigheten åt gecaching. Och så någon av helgdagarna kanske....

Letade upp en gömma på vägen till Tranemo idag. En enkel i utkanten av Limmared. Inte mycket till plats att visa, men gömman var lite smårolig... och så fick jag känna lite cachingsug... och det fanns kvar.
Kollade om det fanns några fler gömmor i närheten. Jo, sträcka på benen gömmor vid P-platserna utmed rv 27.
Så starkt var inte suget att jag "förnedrade" mig till att plocka ut en burk ur en skylt vid en rastplats. Tråk-gömmor, tycker tanten, som inte är det dugg lätt att göra nöjd.


Lite sug i magen, men med anledning vemod, kände jag då jag promenerade genom byn och inte såg ett enda djur ute. Ja, flugorna hade inte gett upp ännu, men både kor och hästar var installade/hemhämtade inför den mörka och kalla årstid som ska komma.
Gult lyser upp bra iallafall, kanske det är därför det är gult som gäller när det är höst.

Och 15 plusgrader den 19 oktober, det är riktigt bra tycker jag. Det finns ju sommardagar som visar lägre temperatur än så. Får nog gå ut en kort sväng till och bara njuta av det som finns kvar av den varma årstiden....


Har införskaffat det som behövs för att börja med "Grej of the day" efter lovet.
Några böcker som samlat intressanta, allmänbildningspersoner, händelser och platser i samma volym och ett par olika världskartor. Har inte ens funderat på att kommunala medel skulle betala det hela.... om man nu inte anser att min lön är kommunala medel... vilket det ju egentligen är....

I vilket annat yrke, betalar arbetstagaren det man använder som verktyg i sitt jobb?
Händer ganska ofta i vårt....

Fixade även " festgrejer" till Storylineavslutningen. Det hör ju till att finalen ska vara speciell.
Jag tycker att det ska vara så. Lite överraskningar och njutningar i elev-vardagen,d et kostar egentligen så lite.


En del kommuner/kommundelar har ju sockerförbud i skolan.
Tur att vår kommun inte bestämt sig för ett sådant. Det är ju så sällan man festar till det... så det lilla extra söta det kan väl vara Ok. Tycker tanten.

Besökte Fyndlagret också, och där hade man redan satt fram tomtar. Billiga sådana. Så att den tradition som adventskalendern som jag fick när jag fyllde 50 låg till grund för, den får tydligen hänga med i år också. 10-årsjubileum. Kunde inte låta bli att köpa adventspresenter.
Tänker som så att julen och julförberedelserna är  viktiga så länge man är barn, och då kan jag ju se till att mina elever även får lite av den känslan i skolan.


C-E tittade in till sin syster och svåger,d å han vände hemåt, för att undra när årets älgköttslåda kommer att levereras.
-På tisdag, blev svaret.
Älgköttslådedagen är det normala årets ( då livet i övrigt är schysst)  tråkigaste dag. Avskyr att  skära i det småklibbiga köttet och dess sega senor och hinnor. Men samtidigt, då vi som skogsägare är berättigade till köttet, så är det dumt att säga nej. Speciellt som det är det mest vegetariefyllda kött som finns.

Tänker att jag nog kan gå på gympan ( för den är ju den bästa på veckan) och sedan ta tag i det äckliga, tråkiga. Det går ju, trots allt, över på någon timme....


Tittade med förtjusning på ett av mina få favoritprogram på Tv igår. "Så mycket bättre" där Ola Salos låtar framfördes av olika artister.
En riktig högtidsstund. Har kunnat fortsätta med den, genom att lyssna på låtarna på Spotify idag.

Varvid jag kommer att tänka på följande:
Vid skolstarten frågade en lärare i en av alla de pedagogiska grupper som jag är medlem, om någon kände till någon  Spotifylista som skulle passa att användas i samband med att eleverna kom tillbaka till skolan efter sommarlovet.
" Man får inte använda Spotify i skolan...." , svarade då en annan medlem i gruppen.
Har tänkt på det så många gånger, HUR KAN MAN BARA BLI SÅ FYRKANTIG???
Man måste inte följa varenda liten föreskrift som finns. Jag betalar 100 kr i månaden för att använda Spotify. För det priset så gör jag vad jag vill....

Undrar förresten om ovanstående fyrkantssvarare  inte kopierar något som är märkt med "kopiering förbjuden" heller....??


Tanten har ju fått ett gult kort för felaktigt agerande i skolan, kanske det hinner bli fler innan karriären är över. Med ovanstående inställning, menar jag.... en inställning som jag sannolikt delar med 95 % av lärarkåren. Hoppas det iallafall... för fyrkantiga former är mycket svårare att jobba med, jämfört hur det är att arbeta med  det som är lite rundare och smidigare.

Gult kan ha många nyanser, dagens bilder redovisar några. Ute regnar det ganska så ordentligt nu. Känns bra, i beslutet att avstå eventet. Tänker mig ändå ut på mossen och dess vidder. Ser i min tanke att det är gult som gäller även där.

3 kommentarer:

  1. Härliga gula bilder! Gult är inte fult!
    Det blev ett trevligt event, inte alltför blött. Alla gömmorna hittades av eventsgänget så de fanns kvar där vi lagt ut dem. Nu är jag hemma igen och kan pusta ut med en kopp te. Ha en skön vecka! Vi kanske kan ses på lovet. Vi hörs.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas du äter för det du köper in till skolan. Vi ska inte behöva stå för vårt lektionsmaterial för privata pengar. :P Kul med festavslutningar och som du säger, det är så lite som krävs. Och det är ofta de arbetsområden som eleverna kommer ihåg senare. Vad gör man inte för att se glada, nöjda elever. =) The Grej of the Day låter spännande, ska bli intressant att få höra vad det handlar om. =) Gult kort i yrket, mindre skoj - men det är lite farligt att tycka och göra som man vill i vårt yrke? Jag skulle önska att jag vågade mer, men där kommer den tysta och försiktiga delen av mig fram. Man uppskattas bäst om man gör som kommunen vill...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska diskutera det där med bekostnad av inköpta kartor med våra rektorer. Gult kort fick jag då jag beskrev en verkligheten på bloggen. Första månaden jag bloggade. Mer än fem år sedan. Ses i morrn.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas