lördag 25 juli 2015

Extra energieffekt

... eller är det nyhetens behag?


Gårdagens/fredagens väder var helt ok. Solsken för det mesta. T-shirtsväder. Det duger för en tant.
Nyblivna med elcykel var vi ju bara "tvungna" att ge oss ut på en tur.
Det blev en runda med ett mittmål; Mossebo Stom. Hit har vi cyklat ett antal gånger, ätit våffla och nästan alltid hittat något att handla i den lilla hantverksboden med självbetjäning.
Det är en ordentlig runda, och synnerligen kuperad, så den brukar ta sin tid. Igår gick det betydligt snabbare, eftersom vi hela tiden trampade framåt med en liten extra energieffekt... och i uppförsbackarna lade på ordentligt, I de tyngsta backarna blev det, trots extraenergieffekten, i det närmaste mjölksyreeffekt på lågväxel. Det kostar på att trampa en tung tant uppför de riktigt branta backarna.

Vägen mellan Grimsås och Mossebo var riktigt tungtrampad. Här håller man på att  göra om beläggningen på vägen, och man hade tagit bort all asfalt och lagt storkornigt grus på vägbanan i väntan på ny asfaltering. Hu, så jobbigt det var.... tungcyklat och stötigt. Gårdagens våffla var liksom injobbad på vägen till våffelstugan.



Mossebo Stom har en fin trädgård, som till stor del återställdes till en gammaldags trädgård av Agneta Blomberg. Hon var prästfru och barnbibliotekarie och världen finaste människa. När hon var 40, gick hon bort i cancer. Jag tänker alltid på henne då jag går i trädgården... på hennes tid var det så naturligt och enkelt med samarbete mellan kommunbibliotek och skolbibliotek. Många goda initiativ kom från Agneta. 
Vi har jättebra samverkan med kommunbiblioteket även idag... men det är alltid skolan som måste ta kontakten.

Lade ut denna bild på instagram/FB och skrev just att jag tycker att livet är orättvist, när de allra bästa människorna får ett så kort liv...
Fick ett mycket klokt svara av Elisabeth, några ord som jag kommer att ta med mig i det liv som jag har kvar: Det finns inga rättvisa liv! Vi får bara ödmjukt försöka leva det liv vi fått, så bra som möjligt....
Tack för de orden, Elisabeth..


Efter våffla och inköp av ett stickat pannband ( jag avskyr  mössa... och så skulle jag kunna tänka mig att sticka fler pannband när jag har ett som mall) så gav vi cyklarna lite extra energi och trampade uppför Mossebobybackarna.

Vid Övrarp har man avverkat en massa skog sedan sista turen här ( två år sedan) och det otroligt inbjudande naturhuset var helt synligt.
- Ett sådant hus vill jag ha, sa jag till C-E. Han besvarade inte önskningen.


När skogen var borta kom den fantastiska utsikten i dagen. Vi stod länge, helt hänförda över hur långt man kunde se. Här ser vi rakt över till Kroken, där Karla bor... två kilometer från vårt hus.







Mossarna i våra skogar syntes i all sin öppenhet... och i fjärran såg vi Gölingsstorp och ännu längre bort vindkraftverken söder om Ulricehamn.


I östlig riktning skymtar det småländska landskapet bortåt den blånande horisonten.

Övrarp heter utsiktsplatsen, ligger utmed grusvägen mellan Mossebo kyrka och Brandsmo. Väl värd ett besök.

Sträckan på asfaltsväg gick snabbt, med bara lite extra energieffekt....det gällde att spara batteri till de ordentliga sista backarna, de som jag brukar ta mig gående uppför. Att gå, det behövdes inte nu... men andfådd det blev jag ordentligt, det gäller som sagt, att trampa som bara den, om man ska kunna utnyttja den extra energi som batteriet ger.

Den extra energieffekten fortsatte här hemma. Jag tog den vanliga cykeln till Moghult coh plockade lite fläderblommor och testade att göra en fläder-rabarber-citron-jordgubbssaftvariant.

Har använt Emmas formidabla recept en hel del i sommar, framförallt för att använda lite rabarber. De brukar nämligen stå oanvända i vår trädgård.

Recept: Rabarbersaft

2 kg rabarber
1, 5 msk citronsyra
2 citroner
2 liter kokande vatten. 
Låt stå i två dygn ungefär. Sila bort citroner och rabarber och rör ner ett kg socker i saften. Tillsätt natriumbensonat... eller frys.

Jag har testat att lägga i jordgubbar... blir också gott... och även grapefruktklyftor. Lite beskare.... Nu blev det en annan variant med fläderblom, klar för avsmakning i morgon. Vet att samma recept funkar på svarta vinbär, för sådan saft har jag ofta gjort.

Att fixa kvällsmat gick sedan som en dans... samt att läsa ut den alldeles utmärkta, klart rekommenderade boken "De stumma flickan" av Hjort/Rosenfeldt.

Framåt tiotiden var jag behagligt sömnig.... men lite energi fanns kvar att lösa lite av Aftonbladets roliga, svåra fredagskorsord.


Dagens cykeltur fick bli direkt efter frukost. Före det utlovade regnet.
Lagmanshagarundan stod på agendan.


Stannade till vid Elisabeths fina sommarhus och såg att ekan redan hade gjort sitt för i sommar... eller hade den kanske inte gjort någonting...


Rosorna blommade och doftade....


... och sjön låg alldeles spegelblank i väntan på regnet.



 Cyklade vidare, förbi hällkistan... där jag borde byta ut en blöt geocache, tre år gammal. Usch, vad jag är dålig på att att hand om mina burkar. Tänker bara .. : ) .... fixa lite bättre burk först, en sådan med riktigt lock. Jaja, det ska nog kunna bli fler rundor runt sjön, nu när vi har cyklar som gör det lite mer snabbcyklat  att ta sig fram.



Stannade förstås till på badplatsen.... och tänkte på att jag inte badat en enda gång i sötvatten i år. Har väl aldrig hänt tidigare somrar....Även om sommaren har varit ok fram till idag, så har det inte varit någon badsommar. Tanten gillar ju att bada!



Utmed Lagmanshagasjöns strand har ett antal hus byggts upp. Åretrunthus. med egna bryggor, flottar, bastuar och båtar. Så skulle jag vilja bo... ja, t.o.m. hellre än i huset med milsvida utsikten. Sjölägesboende, ja, den drömmen finns..... och drömma kan man ju....


Det här huset skulle jag gärna vilja ha.  Har ett av de vackraste lägen runt sjön. Det är ett hus som saknar el och vatten, och som sannolikt inte används så mycket.

Undrar om "någon" vill sälja det för en billig penning????


Bakom huset skulle man kunna ha sin solstol, och sitta där och bara lyssna på vågornas rogivande kluckande. Dröm.....


  I skogsterrängen nära sjön, fanns det gott om blåbär.
Så mycket så att det absolut är lönt att ge sig ut att plocka. Kunde gott tänka mig att ägna några timmar åt den sysselsättningen, men inte förrän om en vecka... än så länge var bären ganska sura.

Blåbär lär ju vara supernyttiga... helt tokigt att de ska stå kvar, när det finns så det räcker till både djur och människor.

Funderade på vad jag mer skulle vilja göra under de två veckornas ledighet samt under helgerna i augusti/början av september... så länge det fortfarande finns lite sommar kvar.
Kom fram till följande:
Cykla till Limmared och äta lunch på Glasets hus.
Åka till Borås och fika/äta lunch på nya Orangeriet.
Åka till Halmstad minst två gånger till ... och om det då inte går att vräka sig med en bok på stranden... fortsätta promenaderna och leta geocacher längs Prins Bertils stig. Vi har misnt två promenader kvar där...
Cykla runt sjön Fägnen och leta geocacher.
Åka till  Bredaryd och gå de båda rundor som finns där.... ( Här behöver vi ha med Johanna och Martin... tror inte jag och C-E klarar alla 1000sjöargömmor på egen hand....)
Åka till Gränna och besöka Countryline och ta cykel med till Visingsö och leta geocacher....

Få se vad det kan bli av ét....



Cyklade uppför backarna mot Askåker, stannade till och fick en sista glimt sjöutsikt.


Många vackra platser utan vattenkänning, det finns det också. Härligt att susa fram på en tyst cykel- med extra energieffekt  - och bara njuta av allt det vackra.


Det började bli lite blött i luften under de sista kilometrarna, så det var bara att gasa på.
Flyttade uteväxterna till mer skyddade platser... och katten Fransson gjorde det samma.


Energi fanns det kvar i tanten efter hemkomst. Två sorters kakor ... mer välsmakande än vackra, samt Märtas ringar blev det. Dessutom var det tanten som fixade dagens lunch.

Märtas ringar är riktigt goda... men går absolut inte att få lika goda som hon fick sina.
Receptet kan jag iallafall dela med mig av.. om någon skulle få lite extra energi....

Sockerringar ca 40 st

2 hg smör
ca 40 g jäst
1 dl ljummet vatten
Vetemjöl i mängd så att det blir en fast deg.
Jäses minst en halv timme.
Bakas ut och doppas i strösocker.
Jäses ca 15 min och gräddas i 175 grader i ca 20 min.

Hoppas vädret rättar till sig till i morgon, så att det kan bli ytterligare en energigivande cykeltur. Äspås och Hestra skulle kunna passa.

Elcykel, det var verkligen en bra grej... det känns som man själv också får energi, bara genom att sitta på den batteribehjälpliga cykel och trampa som attan.



För det är väl inte bara nyhetens behag....

4 kommentarer:

  1. Så roligt det verkar med elcykel. Hade tänkt cykla lite mer den här sommaren mendet har inte blivit så. Fina bilder du visar. Utsikten var ju helt fantastisk och sjöbilderna magiska. Det blev bara en skogsrunda med hunden idag när det inte regnade så tätt. Håller mest på att förbereda nästa veckas aktiviteter. Ha det gott i sol som i regn.

    SvaraRadera
  2. Gissa vem som rastade sin cykel ca 2,5 mil igår? Det blev en tur till Timmele, åt en glass från Ica där och sen tillbaka på cykel igen. Idag gör det ont lite varstans i kroppen, hehe. =)

    Kul att du tyckte om saften, spännande att fylla ut med lite annat också. Det måste jag prova nästa år, jordgubbar låter riktigt gott.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder i din blogg, som vanligt! Ja, nog fick du motion som du cyklade... även om nu elcykel hjälpte till en del. Det låter dock som att ni fick göra grovjobbet själva!???

    SvaraRadera
  4. Oj vad många fina bilder du bjuder på. Äta våfflor och blåbärsplockande lockar. Likaså utsikten där uppe och huset så nära sjökanten. En elcykel skulle jag behövt här hemma. Du har många lockande punkter på din lista. Ex. Gränna, Visingsö och Halmstad. Kram Bosse

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas