måndag 25 juli 2016

Sommarstiltje

... tycks det vara på de allra flesta ställen, utom på kustnära platser.
Alla vill till havet, när sommaren är som bäst.


För egen del, så fick jag, efter närmare två års paus, till ett insjöbad idag.
Åkte till favoritbadplats nummer två, Gussjön. Där var det i det närmaste stiltje. Såväl i vatten som på land. Högst 15 personer delade stranden med mej, under de tre timmar som jag njöt av simturer i det mjuka vattnet och läste ut en bok som var "så där". "Bränd himmel" heter boken, och kan avhämtas hos mig om någon vill läsa.  ( Vilket väl ingen lär vilja göra, med den korta - men klargörande recension som jag nyss gjorde...)

Insåg, under de härliga baden, det jag redan visste--- jag är mera lik braxen än makrillen. Jag föredrar sötvatten framför saltvatten.


Men, som tidigare framgick, så har jag inte badat i insjö sedan sommaren 2014. Förra sommaren var så kall och regnig, att det aldrig blev läge för några bad här hemma vid.

Under veckan som gick , så var det saltvattendoppen som dominerade.
Fyra av fem dagar - onsdag till söndag- tillbringade vi vid havet.
I fredags var vi på begravning och sa hej då till C-Es moster Margareta.


Det var en fin begravning. När vi lämnade minnesstunden, så undrade jag om det var ok att ha det så trevligt på en begravning, som det blev, då man gavs tillfälle att träffa många av dem man lärt känna under åren lopp, men som man numera nästan bara träffar då det är begravning.

Antagligen är det så.... livet ska gå vidare utan Margareta.... och även om hon bara blev 73 år, så var hon ingen ungdom hon lämnade det jordiska.


Det blev en hel del strandtid under de fina högsommardagarna i Halmstad.

Jag är en sådan där som badar ner till femtongradig vattentemperatur, ungefär. För mig hör strand, sol och bad i hop. Det tycks inte vara självklart för alla, för de allra flesta så är det bara strand och UV-strålning som gäller.

- Jag badar inte förrän det är 25 grader i vattnet, sägs det.
Nähä,gör inte det, men du vet inte vad du missar. Igår var det 23 grader i vattnet och ren kontemplation för lättflytande tant att ligga på rygg och bara njuta av att vattnet bar, av fågelskrik, vattenkluckande och klarblå himmel.


Strandlivet har förändrats. Det är ingen vanlig östra strand längre, det är en ganska så mångkulturell strand.
Jag kunde inte låta bli att tänka på Sarah Muhammeds sommarprat, som jag lyssnade på under veckan som gick.
Hon var tvungen att som sjuttonåring rymma från sitt hem i Kurdistan, för att inte tvingas gifta sig med en äldre man. En man som var en del av broderns äktenskapsarrangemang, och som hon hade sagt ja till under dödshot från den samme. Hennes egen bror satte sitt gevär mot hennes huvud !


Sarah kom så småningom till Sverige, och upptäckte att det inte var enklare att vara en muslimsk flicka i vårt land. Familjerna tar med sig sina traditioner hit, och framförallt så är flickorna utsatta
för hedersbetingat våld, fysiskt och psykiskt, även här.
Politiska partier som säger sig stå  på invandrarnas sida, som t.ex mp och v, gör det ännu värre. De säger sig vilja stödja den kultur som våra nya svenskar tar med sig, i stället för att jobba för att även de muslimska kvinnorna ska ha rätt till egna liv.


Det är svårt att smyg-fota... men ni kanske kan se den heltäckta badaren till vänster. ( Sen är kvinnan som blåser upp badringen, en lite rolig bild)
Min tanke om tjejen som badar med långbyxor, långärmat och slöja är så här....
Jag har fullständig förståelse för att man inte vill  klä sig i våra minimala bikinis... men man kunde väl "få" ha en hel baddräkt,,, och få ha ben och armar nakna.

Tänker också att de som kommer till vårt land måste lära sig att i Sverige, så badar tjejer och killar ihop, och när man har gympa i skolan, så byter tjejerna om med andra tjejer och killarna om med andra killar. Det finns inga möjligheter att bygga separata omklädningshytter och duschar för alla.
Det är intressant detta "krav" som kommit med syrier, afghaner, somalier....
Under många år har vi haft muslimska barn från Kosovo i skolan... de har aldrig bett om egna omklädningsrum. De bara skakar på huvudet när de "nya" muslimerna säger att Muhammed kräver enskildhet då kroppen exponeras. - Det är ingenting som kommer från Koranen, säger de, och kollar noga med sina pappor som kan sin skrift. Det är bara en tradition....

Traditioner av detta slag får de allt lämna om de ska fungera i vårt land... tycker jag.


På stranden råder full aktivitet under de härliga sommardagarna som varit.
Morgonpromenerande vardagsmotionärer rör sig som ett pärlband längs vattenbrynet under morgontimmarna, under kvällarna kommer festande ungdomar till stranden.... en del med konstnärliga anlag.


I stugområdena råder heller ingen sommarstiltje, de flesta stugor var bebodda under veckan som gick.
Även i vår lilla stuga var det full fart, bror och svägerska,  dotter och svärson avlöste varann.

Roliga dagar!


Till och med Tipspromenaden på området gick bra i går. Tolv rätt fixades lätt. Skiljefrågan avgjorde.
Jag var den som var bäst på att beräkna snäckskal, och fick andrapriset.


Idag  råder stiltje i vår stuga. Inte en själ på plats. Bara Martins nattlysande blomma.

Sommarstiltjen på bloggen är slut för denna gång. Det samma gäller i luftrummet. Tor är på ingång och  lär komma med lite svalare väder. Efterlängtat av många, tror jag.

Härligt att fått uppleva några riktiga sommardagar.
Skolan startar om tre veckor. Längtar lite....faktiskt, I morgon är det förhoppningsvis dags för nya äventyr.

4 kommentarer:

  1. Jag tillhör nog den skara människor "som inte badar förrän det är 25 grader i vattnet". Jag var hos några kompisar i lördags och badade faktiskt tre ggr i deras pool. Temperaturen visade på 26 grader men trots det var det svårt att doppa kroppen. :/ Det var dock väldigt skönt efteråt, svalkade gott! Idag har vi gått på High Chaparall hela dagen, det var väldigt varmt. Man fick svalka sig med mycket vatten. =)

    SvaraRadera
  2. Lite feedback!
    Absolut rätt i dina åsikter om invandraracklamationen. Har funderat på de kvinnor som döljer sitt hår med tyg. Tror att de svenskar som har svårt för att acceptera invandringen skulle ha lättare att se dem som "svenskar" om man gick ute utan att dölja håret. Men, svårt att veta vad de tänker om oss. De kanske inte vill efterlikna vårt levnadssätt. Och därför vidhåller sina traditioner från sitt lämnade land. Min åsikt är iaf. att inlemmandet skulle gå mkt. bättre om man så snabbt som möjligt tog åt sig Sveriges sätt att vara. När det gäller heltäckt ansikte, burka, måste den inkrökta man som tvingar dem till det inse att han torterar sin kvinna! Är ju inte svårt att tänka sig hur det känns att behöva utstå det.

    SvaraRadera
  3. Det har inte blivit något utomhusbad för mig iår än i alla fall. Vi brukar ibland ta en kvällstur till Liljenäs och doppa oss. Men det har kommit annat emellan. Det får gärna vara varmt i vattnet men det viktigaste är att man blir svalkad av doppet.

    Inte enkelt det där med kultur och traditioner. Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara svårt att lämna gamla traditioner från hemlandet. Man vill gärna bevara sådant som känns som eget. Mycket kan kännas väldigt främmande i en ny kultur. Men jag håller absolut med om att det skulle förenkla integrationen och att vissa företeelser inte hör hemma i Sverige. De hör inte hemma någonstans. Då tänker jag på förtryck av kvinnor t ex genom att tvinga på dem viss klädsel.

    Kom hem från Linköping igår kväll och tar en vilodag idag. Ha en fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera
  4. Gör ett nytt försök.... min första kommentar försvann strax innan jag var redo att sända... :-(

    Kultur, ja det är inte något att bara lägga åt sidan om man kommer till en ny kultur som vuxen.Traditioner och levnadssätt kanske t.o.m känns som trygghet i ett främmande land. Jag vet inte,har aldrig hamnat i en sådan situation.

    Hur folk klär sig bryr jag mig inte om så länge det sker efter individens egna vilja. Burka är problem när det är kvinnoförtryck bakom, jag tror nämligen inte det alltid är det. Vi svenskar är inte heller fria från detta, vi är ganska dömande om någon (kvinna) har för korta kjolar eller för urringat. Det har jag också, tycker inte det är snyggt alltid, men inte vill jag förbjuda olika klädsel. T.o.m domstolara har/gör kanske än tolkningar av kvinnors klädsel i en del fall...

    Tror vi att folk som flytt till ett nytt land och ny kultur ska kunna lägga sina traditioner, tro m.m åt sidan för att sedan efterlikna européen med en gång då tror jag vi är på fel väg. Jag tänker på svenskamerikanerna som bröt upp från Sverige runt sekelskiftet 1800/1900-tal, hur de slöt sig till svenskkolonier och verkligen bevarade svenska seder och bruk med stolthet. En del av deras ättlingar blir alldeles till sig för att få veta litet mer om dåtidens svenska traditioner och sätt att leva - så det här sitter nog djupare i oss människor än vi är medvetna om.

    Folk som flytt för sina liv bär på sina trauman och de finns med dem hela tiden. De har kanske sett anhöriga avrättas blivit våldtagna, eller brutalt omkommit på annat sätt, t.ex genom drunkning. Sådant sitter inte utanpå. Det kan vi nog alla förstå, alla vi har små "trauman" som egentligen inte är trauman utan livets tråkigheter att bearbeta. Det tar mycket energi,, kanske under en hel livslängd.Det här är en mycket komplicerad fråga du tar upp om du frågar mig. Att begära att dessa människor ska ha ork att inrätta sig i våra seder och tänkande från dag ett, det tror jag är att bagatellisera deras problem - problemen bakom att de fick lämna hem och släktingar hals över huvud. Flyktingarna kommer inte till ett nytt land av nyfikenhet av att studera en annan kultur... de har mycket sorg i bagaget....

    Att alla som lever i Sverige ska följa svensk lag är förstås självklart.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas