söndag 8 december 2013

Flerfallet




Ute faller snön för fullt. Med en alltmer tätt fallande snö, föll planerna på att åka till Värnamo och avlägga det traditionella besöket på julmarknaden i Apladalen. 

När planeringen fallit, så tyckte att jag skulle använda ljuset till att ta en promenad.
Tog fram förra årets favoritjulklapp, den som skulle förebygga fall, broddkängorna, och gav mig iväg i tämligen rask takt. Med  broddade kängor och stavar till stöd, så kunde jag känna mig säker på den under-snön-isiga byvägen.
Trodde jag.
I ett lätt utförslut syntes snart spåren efter en fallen tant. Någon skada uppstod inte, varken på väg eller tant.
Man jag undvek att gå i översnöade hjulspår efter den vurpan.



 Målet för promenaden, det var att kolla hur Sven fått furor och granar på fall, utefter en hundra meter lång och ca fyrtio meter bred vindgata i Hultaskogen.

Nämnde Sven har fällt något enstaka träd här och där, men då han hittat fri väg över en kalhuggen höjd, hade han precis här tagit i för full kraft och orsakat samma kaos som gamla Gudrun gjorde på sin tid.


Nu finns det maskiner som tar hand om förödelsen.  Vi får hoppas att det inte finns så många fler liknande fallna överraskningar ute i skogarna, allt är inte genomkollat än. 



Gårdagens luciauppträdande föll publiken i smaken.
Jag är så stolt över de duktiga barnen som finns i vår skola, de som så gärna är med i luciatåget och tomteshowen och som sjunger så fint, och skapar sådan härlig decembermånadstämning med sina framträdanden.
Träffade mina "gamla" elever i bygdegården. Någon av dem undrade om hon inte kunde få vara med på något av våra framträdanden, så positivt upplevde hon åren i vår skolas luciatåg. Tyvärr så föll önskemålet på sin egen orimlighet....


Den fina tackblomman från Stationen i Hestra, föll luciaföljefixaren och luciakomp-klinkaren i smaken.
Visst är det ROLIGT att få snittblommor så här när naturen ligger i dvala. Blev riktigt glad!


 Var på en trevlig tjugoårsfest i går, hos ägaren till hagtornsträdet, som fallit de vackra herrarna i smaken.


Tjugoårig tjej med pojkvän,  visade stor fallenhet för att fixa go´fika... hembakade snacks, makroner, kanelbullar.... Att tjugoårig tjejmamma gör god mat och bakar god tårta det vet jag ju sedan länge. Kul att dottern har samma fallenhet och samma intresse.


Roligt att träffa pojkvännens familj och se hur allt kan falla sig.... att jag t.ex träffade min brors kompis och att det finns ett antal kopplingar mellan olika personer i bekantskapskretsen och pojkvännen familj.

Efter en hektisk lördag föll det sig alltså så ,att det blev en helledig söndag. Inte helt fel det heller, även om det varit roligare att besöka julmarknad i Apladalen,  än att sitta här och se såväl snö som skymning falla utanför fönstret.

2 kommentarer:

  1. Så roligt att få se domherrarna. De är inte så ofta framme här hos oss. Tråkigt med alla träd som fallit för Sven Storms framfart. Nu snöar det ymnigt här så det var nog ett klokt beslut att avstå julmarknaden i Apladalen. Dagen passar mest för inomhusaktiviteter. Ha en bra vecka den som kommer! Flerframträdanden förstår jag.

    SvaraRadera
  2. Broddar underlättar, men garanterar inte för fall. Tur du inte fick någon fallskada... du har nu gjort den här vinterns bentäthetsprov... :-)

    Härliga bilder på våra vänner småfåglarna...

    Det låter som om ni har haft ett härligt möte med dotterns "svärföräldrar"... Kul när möten klaffar.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas