fredag 6 december 2013

Vedervärdiga vinter


Sven kom igår. Gillar inte Sven. Avskyr den vinter som han kom dragandes med.
Vet att jag varje år tjatar om hur mycket jag avskyr det vita som fälls ut från molnen när nära-marken-temperaturen är noll eller där under, men faktum är att det är en känsla som återkommer varje år, under den tid som är vit. Ett undantag finns, soliga vindstilla dagar som ger möjlighet till mosskidåknng. Det är en positiv vinterupplevelse.
I övrigt försöker jag tänka positivt och försöka hitta något som kan ge vintern lite högre status, från min synvinkel sett. Men jag kan inte hitta något: det är kallt, det är mörkt, det är halkigt, det går inte att ta sig runt på alla vägar för det är för mycket snö i vägen, katterna sköter sina toalettbestyr inomhus, fåglarna hittar inte tillräckligt mycket mat.... nä, det är bara skit med vintern. Någon kanske invänder och säger att det blir ljust och fint med snön. Det blir det om man använder ficklampa/pannlampa också.


Tanten med kamera ständigt (nästan) närvarande har inte ens några bra fotomotiv när det är vinter.
Hur kul blir en snöbild???? Ja, den blir bra den där dagen som jag uttryckte min positivism kring i förra stycket. Julkortsbilden med snögnister. Idag har det minsann inte varit något gnister i snön. Närmare klister i så fall. Tog nästan en och en halv timme att få ren veranda, husingångsväg och garageuppfart. Snön klistrade sig såväl mot mark som mot snöskottningssläde. Ont i ryggen gav den tunga snön också.....
Det enda positiva med vintern det är i så fall att den följs av en vår.... även om den fortfarande känns väldigt avlägsen.
Bokade upp mig på vårens spinnmix-träning och såg att vårträningen slutade omkring den 25 april. Jag fick nästan ont i magen av vårlängtan.



Finns det inget positivt då?
Jo, jag kände nästan lyckokänsla när jag kom hem på tidig eftermiddag och insåg att den strömförande kontakt som Sven drog med sig under natten, hade blivit isatt igen.
Bakade lite pepparkakor efter snöskottningen. De blev ganska ok, och det bästa med pepparkaksbak, det är att hela huset luktar jul i flera dagar.
I morgon är det luciafirande i Grimsås bygdegård. Sedan ett antal år tillbaka, så är det skolans elever som står för mysfaktorn. Hade genrep idag. Som vanligt, så lätt det jättebra.

För att sluta i samma negativism som inlägget startade i, så tycks det inte bli något besök på julmarknaden i Apladalen i år. Den vedervärdiga vintern lär sätta stopp för detta. Man åker inte 12-13 mil ( tur och retur) när det är snöstorm/underkylt regn. Inte om man inte måste. Och måste det måste vi inte.... men jag behövde faktiskt spy lite galla över den årstid vi lever i ... även om det vita, trots mental uppkastning,  fortfarande är lika vedervärdigt.


3 kommentarer:

  1. Jag förstår dina tankar. Och håller med dig. Jag kan inte påstå att det var särskilt skoj att köra över en timme för att komma till jobbet igår morse. Å andra sidan glädjs jag med alla elever som tycker att detta är så skoj (okej, jag får väl erkänna att jag också kan tycka att det är lite skoj ibland). Rastaktiviteterna är otroliga; snögrottor, snökojor, snöänglar, snöbollar (kan ibland leda till konflikter, men men), pulkaåkning och madrassåkning. Det är en kittlande känsla att, även som vuxen, åka pulka/madrass nerför en lite brantare backe. Eleverna har så roligt och det gör mig glad.

    Sen är det lite extra speciellt om jul- och nyårshelgerna är vita. Det behöver inte vara mycket, men ska täcka grässtråna. Då blir julstämmningen lite extra. Det har vi knappast varit bortskämda med de sista åren. Jul och nyår blir inte detsamma med plusgrader, regn och grön gräsmatta...

    SvaraRadera
  2. Jag är inte heller någon vintermänniska... men solig dag med mycket snö kan ge fantastiska bilder! ;-) Igår tyckte jag faktiskt det var vackert, även om Sven i sig inte var så vacker... Vägarna var glashala på vissa ställen där blåsten kom åt, i rondellerna var det säkrast att ta det väldigt försiktigt! Men helt ljuvligt att komma hem och få kura in sig i hemmets lugna vrå!

    Ha en riktigt härlig andra advents-helg, med eller utan snö!

    SvaraRadera
  3. Hej! Nu var det lääänge sen, men måste kommentera detta .
    För 33 år sen flyttade vi fr södra Sverige till Jämtland för att få riktiga vintrar. Snö och skidåkning på längden och tvären. Och som vi har åkt...haft eget hundspann och varit ute jämt.
    Men... Med åldern och pensionen och barn som flyttat hemifrån så märkte vi att skidorna stod kvar i garaget på våren och vi hade varit ute och rest i varmare länder på vintern och tyckte det var så skönt där och skönt att slippa vintern. Sagt och gjort... För ett år sen sålde vi huset i Jämtland och flyttade upp till vårt sommarhus i Norrbotten , vi köpte en lägenhet i Thailand, I en liten fiskeby som heter Huay Yang där det bor många övervintrande svenskar . Allt finns att läsa om i min blogg Eva Mattmar som jag ser att du har kvar. Nu uppdaterar jag den flera ggr i veckan så alla i Sverige få veta hur vi har det i vårt nya liv. Nu blur det Thailand från september till april . Sverige under sommarhalvåret. Välkommen tillbaka till min blogg! Eva Mattmar

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas