söndag 29 maj 2016

Varierad vecka

Precis så var det, väldigt mycket olika vad det gäller väder.... mående.... dagliga promenader ..skolarbete.... växtlighet...


 Skolan: Sista provet för året färdigrättat. Betyg och omdömen klara.Är så stolt över många av eleverna... oj, vad de går in för skolarbetet. Tänkte lite på det när jag klippte gräsmattan i fredags: Man behöver tre saker med sig för att klara skolarbetet bra. Tror att två av tre räcker ganska långt också.

  • En bra uppsättning gener, ungefär det samma som hygglig intelligens
  • En hemmiljö som är stöttande och som tycker att skolan och skolarbetet är viktig/viktigt
  • Egen ambition, vilja att lyckas, krav på sig själv att göra så gott man kan...
I veckan hälsade sexorna på i Tranemo, i sin nya skola, träffade sina blivande klasskamrater. Det har varit härliga två år med dessa elever, men nu är det dags för dem att dra vidare. Bara att önska dem lycka till.

Den sedvanliga "trevlighetskvällen" i Grön Flagg-anda genomfördes i onsdags. Denna gången handlade det om att äta klimatsmart. Eleverna hade gjort affischer och tipsfrågor, vår kock bjöd smakprov på vegetarisk mat. Trevligt! Uppskattat.

I övrigt.... terminen är verkligen på upphällningen nu. Det är inte mycket kvar att planera.... för det finns inte mycket tid att göra planer inför. Skulle man hitta sådan tid, så har den en viss benägenhet att försvinna... konstigt nog.



Vädret: Verkligen omväxlande. Under senaste veckan har vi upplevt frost, medelhavsvärme, iskalla vindar, helmulet, åskluft, regn, strålande sol.... och sköna dagar med växlande molnighet och en temperatur runt 20-graders-strecket.




Måendet: Ja, det har verkligen varierat. Vissa dagar har jag njutit av att vara välmående, vissa dagar och nätter har inte varit bra. Tror inte att det var något smart drag av läkaren att skriva ut tre sorters läkemedel till en person, som knappt aldrig ätit någon medicin tidigare. I allafall inte mer än en sort åt gången.

Att skriva ut antidepressiv medicin till en som egentligen inte mår speciellt psykiskt dåligt, det var helt idiotiskt. Åtminstone tycker jag det, så här en dryg vecka efter det att jag började med tabletterna. Första dagarna gick ju bra, men sedan kom en otäck handsvett... och ännu värre en otrolig rastlöshet och nattlig ångest. Efter åtta tabletter och flera dagars psykiskt dåligt mående.... vilket även bipacksedeln varnade för.... så bestämde jag mig för att  låta bli att ta dessa tabletter.
Magmedicinen slutade jag med efter bara några dagar, kände mig jättekonstig i magen.... det enda som var bra, det var att magsyran minskade. Den tabletten kan vara bra att ta till, när d et blir överskott av sådan.
Blodtrycksmedicinen, den var ju den enda nödvändiga. Den har säkert sina biverkningar, men efter två dagar med enbart nödvändig blodkärlsutvidgande morgontablett, så mår jag bra och helt normalt igen.
Nä, några glädjepiller det vill jag inte utsätta mig för mer..... inte om jag inte själv ber om det iallafall... och i så fall vill jag ha serotonin. Vilket man i och för sig kan få genom att ta en banan också.... bästa valet!



Växtligheten: I början av veckan tog jag promenader förbi äppelträd, översållade av blommor.
Vid dagens promenad låg de allra flesta äppelblomsblad på marken.
Häggen är helt överblommad, syrenerna som vackrast och rönnen doftar ljuvligt.
Liljekonvaljerna har inte många dagars blomningstid kvar, medan den vackra naten just slagit ut.




Lupinerna hade slagit ut i Hjälshammar, då vi besökte den vackra byn igår.


Johanna hade lagt ut lite nya cacher, som hon tyckte att vi skulle leta upp. Alla cacher hade tema fobi, och det är tydligt att det är väldigt mycket man kan ha fobi för. Grodor... vem kan bli rädd för en sådan? Spindlar? Andra insekter?
Vi är olika vi människor, vad det gäller våra rädslor, det är tydligt.


Promenader: I går blev det både cykeltur och promenad med hästsällskap i Hjälshammar md omnejd.
Idag gick promenaden runt Gumpebo, där årets första midsommarblommor fanns i riklig mängd.
Fredagspromenaden gick i trädgården, bakom gräsklipparen. Vi är riktigt omoderna som använder av oss av en sådan, motordriven i och för sig....men jag tycker att det är ett bra sätt att såväl röra på sig som att styrketräna.
Torsdagspromenaden gick längs delar av Älmåsrundan. Stora områden hade blivit avverkade under senaste veckorna. Tråkigt... men så är det ju..... fast man behöver ju inte avverka jätteområden... kan man tycka.
Onsdagspromenaden var en kylig en, bara i skolans närhet för att sätta upp tipslappar.
Tisdagspromenaden var en varm en, förbi äppelblommande trädgårdar.
.....


Våra löjtnantshjärtan är helt utdöda. Hos Johanna och Martin blommar de för fullt. 
Kom att tänka på min mamma, då jag såg de väldigt speciellt utformade blommorna. 
Det slog mig , att det  under veckan som gick, var 15 år sedan hon gick bort. När vi kom för att ta "farväl" av henne, så hade personalen lagt ett par kvistar av denna blomma över hennes bröst. 

Naturligtvis firade vi henne då det var mors dag. (Apropå dagen idag) Antingen på lördagen eller på söndagen. Det fanns ju en mor till att fira, C-Es mamma. Nu är båda borta.... och även så det "riktiga" morsdagsfirandet.

Funderar på min mamma ibland... vem hon var egentligen. Hon betydde ju allt för en när man var barn och ung vuxen..... idag ser jag henne ur ett annat perspektiv.... hon var inte riktigt enkel...kan inte säga att jag hade den bästa mor man kunde ha.....men vem har det? Vi är ju alla bara människor... inga övermänniskor...

Mammor älskar sina barn, gör allt för dem.... men jag undrar hur bra det egentligen är. JA, kärleken är förstås superviktig.... men görandet, "curlandet"..... ? Tyvärr har jag nog gjort liknande misstag som min mor....



En varierad vecka blev det. Nästa vecka lovar mycket sol och värme. Hoppas att det blir lite av den varan kvar till högsommaren också. Varierad väderlek med temperatur på 15 -25 plusgrader, föredras. Växtligheten lär fortsätta variera, även om den vackraste tiden snart är över. Tur att det är långa ljusa kvällar, så man hinner ta en runda och njuta av den, trots att det fortfarande är två och en halv vecka av arbete kvar.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig. Varför utsätta någon för det obehag det faktiskt innebär att äta lyckopiller i början när det egentligen inte behövs? Ibland är läkare lite för snabba med receptblocket.
    Kul att läsa om fobigömmorna. Vi passerade faktiskt en av dem på vår väg hem från skåne förra helgen. Planen var egentligen att besöka din gömma i trakterna dalskog men tiden och orken räckte inte till någotdera tyvärr den gången.
    Underbar bild på rhodedendronen nederst.
    Hoppas du får en fin ledighet och kan ladda batterier i vår vackra natur i sommar!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Din sammanfattning av vädret är verkligen mitt i prick. Lite påfrestande men ändå underbart härligt. Vintertid brukar jag ibland ha ett par termobyxor i bilen ifall, nu funderar jag på ta med en extra uppsättning kläder till jobbet för att gardera mig. Hmm... Hur som helst kan det påminna lite om mående. Stressade läkare som lätt tar till tablettlösningen har jag börjat gå in för att ifrågasätta ungefär som tonåringar ifrågasätter och testar ibland. Läkare borde kunna tänka ett steg till kan jag tycka. Det där är besvärligt. Pigga på dig och lite ledigt kan ju göra susen. Allt gott till dig!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas