lördag 17 december 2016

Fotofreak

Nya bilder i kompakta kameran. Det tar inte många minuter efter det att tant och kamera kommit innanför dörren, innan datorn har har kommit igång och bilderna blir besedda. Och i någon mån beredda. Är alltid lika nyfiken. Hur blev bilderna? Finns det något man gillar riktigt mycket?

Tyvärr har jag lite svårt att ta bort bilder från dator/kamera. Som den fotofreak jag är, så hittar jag oftast något jag gillar i de flesta bilder - trots att jag inser att de som verkligen kan se kvalitet i bilder skulle skulle dissa nästan alla.

Funderar på om jag skulle velat bli en riktig fotograf, om jag fått chansen. Tror inte det. Fotografering är en alldeles utmärkt fritidssyssla. En väldigt enkel sådan, speciellt då man använder en kompakt liten kamera, som man kan ha i fickan.
Egentligen skulle jag vilja använda den lite bättre systemkameran mera, men då blir det plötsligt mycket mera omständligt att fota. Man  stoppar ju inte en större kamera i ficka direkt....

Funderar på om jag skulle blogga, om jag inte vore fotofreak. Svaret på det är  ett definitivt NEJ! Oftast har jag ju inte så mycket att skriva om, men bilderna vill jag ju gärna visa och framförallt ha kvar för egen del.

Har förstås mängder av gamla bilder i album,  men tittar sällan i dem. Framförallt så är det alldeles för mycket människor med på mina gamla bilder. Gillar allra mest bilder utan folk på.... eller bilder med enstaka personer på.

Men är det inte dags för bilder nu då? Så mycket test och ingen bild....!

Jodå, nu ska dagens skörd redovisas, tillsammans med lite röriga tankar från veckan.  Text och bild hör ju väldigt sällan ihop i min värld.....
Bilderna från idag, de är tagna i Ulås, vid Johannas och Martins nya hus, i en av de blivande hästhagarna, på promenad i den tillhörande skogen och längs vägen till sjön Hindsen.  Härligt att vara ute flera timmar under det att dagen var ljus och att få röra på sig lite.




Det var en stundtals lite tanttröttande vecka, veckan som gick. Samtidigt var det mycket som var riktigt roligt, något som var lite ledsengörande och något som skapade både irritation och lite oro....


Det är mycket turbulens på de allra flesta skolor just nu. Det handlar mest om lärare som säger upp sig och rektorer som slutar. Många skolor har svårt att få behöriga lärare, många skolor har det ganska så stökigt, enligt vad man kan förstå, då man t.ex. läser om skolinspektionens kritik av många skolor i Borås kommun.


Vi har också haft många lärarbyten på vår lilla skola, men jag trodde att det skulle vara lugnt  nu. Iallafall ett tag. Så fick vi veta att en lärare sagt upp sig, och lämnar sin tjänst efter jul. Känns irriterande att man inte kan stanna ett läsår, så att det finns längre tid att få tag på ersättare, än vad det gör på några ynka dagar över ett jullov. Vi andra + en nytillträdd rektor blir verkligen satta på pottkanten. Det känns lite oroligt. Hur vi ska kunna ta hand om övergivna elever  redan den tionde januari?


På luciadagen hade vi ett fantastiskt fint luciafirande. Det var 24 elever , femmor och sexor, som var med i Lucias tåg. Tolv välsjungande tjejer och lika många, lika välsjungande killar. Det kändes så roligt att presentera ett varierat program vid fem olika tillfällen, på tre olika platser, under Lucias egen dag.
Att jag sedan fick en vacker blombukett som tack för nedlagt arbete, det kändes verkligen glädjegörande.


Har jobbat lite extra med elever, med duktiga elever som fixar mycket själva, under veckan som gick. Min unga kollega åkte iväg på lite extra ledighet, och jag fick möjlighet att se våra femmor och sexor under ett par idrottslektioner. Roligt att se hur fantastiskt fina de är mot varann, och att man ibland visar andra sidor än i det "stillasittande" klassrummet.


Så visst har jag understundom varit lite trött under veckan. Men man återhämtar sig ganska snabbt, trots att man blivit lite äldre.
Julebrödet blev bakat under tröttaste dagen. Det är ren terapi att baka bröd, det är något man borde göra oftare.
C-E har fixat det mesta  av julstädningen i år. Lite fixade vi när jag kom hem i går. Måste tillstå att jag verkligen njuter av ett riktigt rent hus.


Lite ledsen och nedstämd kände jag mig när jag läste vännens blogg. Hon berättade att hennes jobbiga sjukdomstid ännu inte är slut, utan hon måste fortsätta med regelbundna behandlingar för att hålla de elaka inkräktarna i schack. Tycker att livet är så orättvist, alla borde ha rätt att få må hyfsat bra..... men sådant är inte självklart för någon.
Visst känner man sig tacksam för att man fortfarande orkar göra en massa olika saker.



I torsdags var det fullt upp hela dagen.
Längre skoldag än vanligt.
Traditionella julkaffet hos Berith, tillsammans med gamla kollegor.
Inser att man utvecklas åt olika håll, även när man blir äldre. Man blir lite irriterad av att någon tar över 75% av snacket. Men så kanske det alltid har varit. Och ... det värsta är.... det finns /har funnits tillfället då jag sannolikt har varit 75-procentaren.....


På kvällen var jag och C-E på en alldeles fantastisk julkonsert på Kinnarp Arena, Jönköping.
Det var Tommy Körberg och Malena Ernman som, tillsammans med stor orkester/kör, bjöd på tjugotvå olika akter julmusik. Allt från operaarier över barnsånger, disneymedley, religiösa sånger till rock och jazzlåtar. Suveränt bra! Malena sjunger jättebra ( även om jag har svårt för det som är mest operaaktigt), men Tommy har ju begåvats med en gudabenådad pipa. Visst kunde jag suttit där flera timmar till, på de träsmaksframkallande stolarna, på främre parkett, och bara låtit mig omslutas av de helt ljuvligt klingande tonerna.




Tre dagar kvar av terminen. Betygen är satta. Även om jag tycker att det är helsjukt med betyg på hösten i sexan, så känns det ganska så invant nu, efter fyra års betygssättning. Har  - tydligen- haft en sexa fyra av de senaste fem åren....
Julen är förberedd, och mycket mindre hysterisk än tidigare. Har t.ex skippat julkort, pepparkaksbak och sillinläggning i år.  Julkortens värde kan ersättas av en gåva till någon god insamling, tycker jag. Pepparkakor och sill finns att köpa och smakar bättre än vad jag brukar få till....


Fotofreaken är nöjd. Har valt bort ungefär hälften av dagens infångade bilder. Vid närmare eftersyn så kunde ytterligare ett par bilder tagits bort. Men nu är de där de är... och får ge en sammanfattning av lördagen en vecka före jul. Fotofreaken lär förhoppningsvis snart återkomma!

1 kommentar:

  1. Du tar härliga bilder. Jag sparar också en massa bilder. Kompaktkameran är bra att ha i fickan, men nu håller min på att ge sig. Funderar på att köpa en ny till mig själv i julklapp.

    Fint att ni håller på med luciatåg. Jag missade årets liveframträdande och fick titta på TVs. Här är det en del kvar av julförberedelserna. Det går inte så fort för mig, men vi ska nog bli klara.

    Ha en riktigt fin sista vecka i skolan och en fridfull julhelg!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas