torsdag 28 december 2017

Mässling


Blir så förvånad när jag hör att man slår på stora trumman, att man sätter  sjukhus i stabsläge, för att någon eller några drabbats av mässling. Det är klart, är man redan sjuk och nedsatt, så är det säkert inget bra att drabbas av sjukdomen... men för friska människor...hur farligt kan det va?

Förr i tiden, ja, när jag var barn/ung, då var det inte fråga om några vaccinationer för några barnsjukdomar. Då var det polio, TBC, smittkoppor som var de stora farorna. Med rätta!

Min mamma  drabbades av TBC som femtonåring, låg inne på sanatorium utanför Ulricehamn i nio månader och var en av dem som blev frisk från den hemska sjukdomen.
Jag vet inte hur det är med TBC idag. Utrotad i Sverige? Hör inget om den sjukdomen idag, borde göra mer väsen av sig än mässling. Betydligt mer.

Smittkoppor hör väl till de utrotade sjukdomarna? Och den hemska barnförlamningen?

Eftersom jag hade eksem och astma ( eller något som liknade astma, kanske var det bara oträning) när jag var barn, så blev jag aldrig vaccinerad för sjukdomen. Vid första utlandsresan ( Kanarieöarna 1975 ) så tyckte någon att jag skulle låta vaccinera mig. Jisses, vad dålig jag blev av den sprutan.

Barnsjukdomar fanns det ingen vaccination mot på 50-60-tal.  Eftersom jag var endabarn  ända tills jag var åtta år. och eftersom det inte var fråga om något dagis för barn på landet på femtiotalet, så var jag ganska skyddad mot barnsjukdomar.
Mamma påstod att jag hade röda hund som liten. Det var med all sannolikhet tredagarsfeber som jag hade. Då blir man också prickig i huden, lite febrig och hängig. När  jag var gravid första gången, så kollade man om jag haft röda hund, men hittade inga antivirus i blodet, så då blev det vaccination. Den enda vaccinationen mot barnsjukdomar som jag fått.

Kikhosta fick jag då jag var i åttaårsåldern. Blev smittad på ett barnkalas. Kommer fortfarande ihåg hur jag hostade tills jag kräktes. Var, till min förtvivlan, hemma från skolan i tre veckor då jag började tvåan. Kikhosta vaccinerar man väl mot också. Bra! Finns kikhosta kvar?

Vattkoppor fick jag på mellanstadiet. Hu, vad det kliade. Och som man såg ut. Är det så att vattkoppor är den enda barnsjukdom som man inte vaccineras emot? Varför inte i så fall? Johanna hade vattkoppor långt upp i tonåren. Hon var riktigt dålig.  Även om man frisknar till på någon vecka, så finns ärren kvar länge, kanske hela livet.

Mässling, var det, ja. Vet att  min mamma tyckte att det skulle vara den värsta av barnsjukdomarna.
( Mamma Lilly, ja, hon fick den enda barnsjukdom som jag inte drabbats av, påssjuka, då hon var närmare femtio år. Kommer ihåg att hon var jättesvullen, men att hon jobbade på med sitt, som hon brukade. )
Jag fick höra av min mor, att man kunde få hjärninflammation av mässling. Jag antar att det är det som gör mässling så "farligt" även idag....Hon var orolig för att jag skulle få sjukdomen... men å andra sidan, så var hon orolig för allt. ( Ett arv som hon överfört till mig..)

Inte kom jag undan mässling inte. Den rödprickiggörande barnsjukdomen hemsökte mig då jag inte var något barn längre, då jag var mitt uppe i tonåren, då jag gick i tvåan på gymnasiet. Jag kommer ihåg att jag var dålig några dagar, riktigt dålig, men att det vände ganska snabbt. Vet inte hur länge jag var borta från skolan, högst två veckor, gissar jag.

Så för mig, så var kikhosta den värsta barnsjukdomen, vattkoppor den näst värsta. Ändå så är mässlingens återkomst på varje tidning löpsedel. Skulle gärna vilja veta varför det är så.

Folk "anklagas" i media för att neka till vaccination. Jag har en viss förståelse till vaccinations-nej-tack, efter det att man tokvaccinerat under det att svininfluensan härjade. Men visst, jag skulle inte neka barnsjukdomsvaccination... men är ändå inte säker på att alla vaccinationer är av godo. Är det inte bra att en, i övrigt frisk människa, får boosta sitt immunförsvar ibland. Även om det, med tanke på sjukskrivningsdagar/vab-dagar, inte är så bra samhällsekonomiskt sett. Men jag vet ju inte, jag är ingen expert, bara en gammal lärarinna, som kan lite om mycket, men inte kan mycket om någonting.


Men mässlingen, det har jag haft.... och inte var det så farligt inte....så mycket minns jag.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte hålla med dig. Mässlingen skördar många liv, i Sverige vet jag inte om det har skördat liv under efterkrigstiden då vi inte varit nedsatta för övrigt. Däremot en del följdsjukdomar, t.ex hjärnhinneinflammation som du nämner. Hade en skolkamrat som fick det i slutet på 50-talet, svävade mellan liv och död, skolan höll andan. Skolkamraten överlevde dock. Många har också fått följdsjukdomar, hörde senast i P1 igår om någon som fick svår epilepsi som följdsjukdom. Jag tycker att vaccinet är av godo även om jag var tveksam när mina barn var så. Okunskap, från min sida. En annan riskgrupp är gravida i tidigt skede om de smittas av mässling kan fostret kan skadas.

    Kikhosta kan vara dödligt för riktigt små barn. För större barn har jag inte hört talas om att det varit dödligt, ej heller för vattenkoppor. Jag kan inte påstå att jag kan så mycket på det här området, det jag skriver nu är en ren gissning: Kan det vara att det inte vaccineras mot vattenkoppor därför att det inte skördar liv? Kikhosta vaccineras det mot när barnet är 1-2 år gammalt, minns inte. Farligast är det för barn under 1 år om jag minns rätt. Det finns nog en medicinsk grund till varför man inte vaccinera tidigare, men ingen jag känner till.

    Tyvärr är inte barnsjukdomar alltid så ofarliga som vi i vårt trygga Sverige tror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar! Du är ju betydligt mer insatt i problematiken än vad jag är. När vi var små, så fick ju de flesta de flesta barnsjukdomar...och man blev bra igen. Mer vet inte jag..
      Antagligen därför jag tyckte att mässlingalarmet var lite överreagerande. Ha det gott!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas