fredag 8 december 2017

Skärpning


Skärpning till mig själv och bloggandet! Jag har ju haft ambitionen att blogga minst en gång i veckan. Under senaste tid, så har inte denna tämligen överkomliga ambition infriats.
Ingen blir lidande, några prenumerater på bloggen finns det inte..... men lite besviken på mig själv blir jag ändå, när jag inte får till det.
Saknar Inga, bästa bloggännen, som oftast hade kommenterat inom en timme efter det att jag publicerat. Man hade någon att skriva för, någon som man visste, läste det man skrev. Att ha mottagare för det man gör, vad det än gäller, det är viktigt.
Inga finns inte mer. Ändå finns hon ibland på sitt facebookskonto. Lilla lampan lyser aktivt blå ibland. Undrar om man har tillgång facebook i den fjärde dimensionen, att man kan ta sig in men inte skriva.
Skärpning, Anna-Lena, så kan det väl inte vara. Eller kan det????


Skärpning, alla världens ledare! Ni som är valda till ledare, ni är också valda att vara föredömen och att förvalta vår jord på allra bästa sätt. Man blir arg,ledsen, frustrerad av att höra världens ledare hota varann.
Skärpning USA, och er konstutition, som tillåter en narcissistisk, hänsynslös affärsman, vald av en liten grupp konspiratoriska ryssar och en stor grupp frustrerade amerikaner, vara talesman för hela ert land. USA erkänner Jerusalem som huvudstad i  Israel. Inte heller! Bara en oansvarig, överårig gubbe,som ställer världsfreden på spel.
Skärpning alla världens andra ledare, som bryr er om gubbstrutten. Att ignorera är inte fel understundom!


Skärpning, ansvariga på Ulricehamns gymnasium. I gårdagens Ulriceghamns tidning kunde man läsa att en kille skulle vara lucia på gymnasiet, och att han dessutom krävt att få vara det, om man nu skulle få ta del av hans musikaliska talang.
Nej, en kille är inte lucia, inte om man slutat förskolekalss, och man ska ha ett offentligt framträdande. Att sedan ställa ultimatum... lucia eller inget alls....att någon går med på det.. jag har inte ord för hur fel det blir då.



Vi pratade om jämlikhet idag i skolan, i min 4-5a.  Att en kille skulle vara lucia ansåg ingen vara ett tecken på jämlikhet. Det finns tjejroller och killroller, av tradition. Lucia är en sådan. Vi var alla överens om att en kille, som har svårt med sin könstillhörighet, gott kunde vara tärna.
Kill-lucia! Dumhet i kvadrat!


Har besökt  Navet vid två tillfällen under de två senaste veckorna. Med två olika no-klasser. Barnen var nöjda med  sina besök, jag var halvnöjd. Lektionerna på Navet var bra/helt Ok, men jag saknar experimentlådorna som förr alltid fick följa med till den egna skolan, för uppföljning av det man jobbat med på Navet.
Skärpning Navet!  Tranemo kommun betala minst 100000 kr till er varje år. I det borde det vara en självklarhet att få med lite lånematerial hem.



Tänkte baka lussebullar i eftermiddag. Skulle testa nytt recept och baka u
av vetemjölet som jag köpte på julmarknaen på Segerstad. Vetemjöl från Bengtsgården på Visingsö. Hemmamalet vetemjöl brukar vara extra gott.
Mjölet var ovanligt grått, men jag tänkte, att så skulle det nog vara. När jag satt degen med saffran och kvarg, så såg degklumpen ut som en hög med babyträck. Det jäste dessutom ovanligt dåligt för att vara en deg, innehållande en del socker.
Bakade ut och gräddade. Konstiga bullar blev det. Fast ganska ok i smak. Tror bestämt att jag bakat på rågsikt.  Ja,ja... nu får det bli julbullarna som vi har... sannolikt till stor del slängda efter jul....
Skärpning Bengsgårdsansvarig! Ha koll på er märkning!
Misstag kan ske.
Skärpning, Anna-Lena, som inte har bättre koll på vad som är vetemjöl och rågsikt.




Går så ofta jag kan på spinmix i Grimsås. Riktigt bra träning för alla. Under hösten har det blivit färre som har utnyttjat det utomordentliga  tillfället till träning.  Det borde var kö till de femton platserna så här i mörkertider. Skärp er Grimsåsbor! Passa på att utnyttja bra träningstillfällen. Visst tar organiserad träning, liksom långa promenaderen hel del tid.. Man mår bra av det..... även om det kan vara ett skäl till att det inte blir så mycket bloggat.
Skärpning på det!

4 kommentarer:

  1. Vart tog kommentarerna vägen? Jag skrev här för någon dag sedan och såg dessutom att andra skrivit före mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat så varför dina kloka kommentarer uteblivit. Kanske beror det på detta...eller inte...för det vore märkligt om en person som jag uppfattat så öppensinnad som du, skulle kunna vara trångsynt och bry dej om cm sådan sak. Eller också tröttnar du på obesvarade kommentarer..där har jag inte lärt mig hur man bör göra. Ja, jag tog bort kommentarens. CE hade kollat på bloggen och ansåg sig orättvist behandlad. Jag, som alltid viker ner mig, tog bort allt som var skrivet om skjortstrykning...samt tog bort hans FB-konto från mitt. Han behöver ju inte läsa det.Sådant är mitt liv! Kunde vara betydligt värre. Naturligtvis kommenterar du vad du vill, bara det att jag blev så förvånad att det är helt tyst. Ha det gott i den fina våren. Anna-Lena

      Radera
    2. Funderar fortfarande! Konstigt! Knepigt!Suspekt!

      Radera
  2. Så in i helsike dumt!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas