torsdag 24 januari 2019

Ulricehamn


Hann i tid till polishuset i dag. Med tio minuter till godo.
Hade oförskämdheter på tungan, angående öppettider som knappast passar det arbetande folket. Speciellt om man inte bor eller jobbar i the city of U-hamn
Lyckades hålla tyst. Damen i passutlämningen kunde näppeligen rå för att öppettiderna är helt åt fanders. 10-15. Måndag - torsdag.
Kände mig väldigt nöjd med mig själv, att jag lyckades hålla spydigheterna inom mej. 
Kanske man blivit vuxen när man fyllt 65?


Bestämde mig för att ta en promenad i den vackra staden.
Det drog lite kallt om öronen, så det var bara att leta upp mössan ur skolväskan och sätta på dem.
Förkylning och kalla vindar är ingen bra kombination.
Avskyr annars mössa, men inser att den gör nytta ibland.
Förstå däremot inte att ungdomar kan sitta med mössa på inomhus.
Förstår heller inte dem ( inte ungdomar) som anser att sättet att uppföra sig beror på mössa på eller ej, och förbjuder huvudbonad under lektionstid.
När jag var barn, så hade tanter på hatten både ute och inne. De var ordentliga och snälla tanter !

Gick utmed en frusen Åsunden. Inte är fruset vatten i närheten av flytande dito, vad det gäller vackerhet.

Vände upp mor stadskärnan,  gick en bit upp i backarna, såg till att promenaden åtminstone skulle ta mer än en halvtimme.

På gågatan lockade Kapp Ahl med 25 % rabatt på barnkläder. Det är superkul att köpa kläder till de små. Speciellt  bra passade det att köpa present till två som fyller två. Två år respektive två månader,


Vägg i vägg med Kapp Ahl fanns ännu fler lockelser.
Gunnars konditori.
Semletid.
Det smakade väldigt gott.
Under det att jag satt i konditoriet, fingrande på mobilen, ätande av semlan, passerade kändisar/gamla musikelever förbi. Enbart den som jag inte haft som musikelev hälsade. Trevligt! Han som var den meste kändisen, och syns i TV ibland. Kanske han kände på sig att jag haft hans fru som elev i tre år.

Lite nostalgikänsla att se att två gamla musikelever, att upptäcka att de inte ens var så unga längre.... hur gammal är då inte den gamla lärarinnan?
Överårig!

Tog en sväng längs den lilla gågatan. Konstaterade återigen att Modegaragets kläder inte alls är min stil. På Lindex fanns heller inget av intresse. Fick dock en skymt av en tant med ful mössa i en spegel. Där åkte den mössan av, förkylning till trots. Hu, en sådan ful tant!

Två poliser fotpatrullerade längs gågatan. En ovanlig syn. Tänkte att de var utsända att mota bort allt bus som lockats till U-hamn inför världscupstävlingarna i morgon.

På torget var det ett  jädrans liv. Dock ej av bus.
Repetitioner inför kvällens uppträdande i samband med ovan nämnda evenemang.
Lät säkert bra, men inte behövde man ha den öronbedövande volymen.

Vände tillbaka till bilen, parkerad på stora marknadsplatsen en bit från centrum.
Gick förbi poliserna, vilka samtalade med en medborgare. De var på väg till "Bolaget", hörde jag dem säga.
Nä, inte för att köpa ut, utan att kolla buset.
Då även jag gick förbi Systemet på min väg, så kunde jag bara konstatera, även där skulle de bli arbetslösa.

1 kommentar:

  1. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas