söndag 1 augusti 2010

Gillade glida googlandes - Grimsås, Gällstad, Gunnebo

För mindre än ett halvår sedan så hade jag varken hört benämningen Subaro eller ordet Android.
Igår gled jag kring i den förstnämnda och googlade i den andranämnda. Båda upplevelserna var till fullbelåtelse.
Gällstad var första anhalten på glidarfärden i den automatväxlade japanska bilen. Nu är det inte vi som hängett oss åt en av de dokumenterat högsta körkomforter som kan köpas, utan det är dottern - eller kanske ännu rättare sagt sambon hennes.
Men det var en fantastisk känsla att sitta i baksätet på den stora bekväma bilen och åka utan att känna en massa stötar från väg och växellåda. Rena flygkänslan.

Ungdomarna gjorde en runda på Lager 157, C-E gick till sportvaruaffären och jag till "tantaffären". Eller, ja, det är lite taskigt att kalla 2XL för tantaffär, för de har verkligen inga "tantkläder". Men det har trendiga kläder i alla storlekar. Hittade en grön blus ( med ränder i ) som jag inte kunde motstå. Må vara OK att köpa något nytt, trots att jag har kläder så jag reder mej flera år framöver.

Glidarfärden gick vidare över Ulricehamn och till Rångedala. J och M hade inte sett förvandlingen som skett med "mormors gamla hus". De var imponerade, för det har verkligen blivit supersnyggt och dessutom har ett synnerligen personligt hus byggts upp på delar av de gamla artonhundratals väggarna av bästa timmer. God fika, med svägerskans specialpaj bjöds det också.
Målet för färden var Gunnebo slott, utanför Mölndal, och den teaterföreställning som framfördes där. Vi har varit där vid tidigare tillfällen och konstaterat att de företällningarna. som ofta bygger på ett klassiskt teaterstycke/musikal håller riktigt hög kvalitét. I allafall sett ur våra ögon. I år framfördes "Vita hästen". Duktiga artister som Claes Malmberg, Stefan Ljungqvist och Ola Forssmed hade bärande roller. Samt ett stort antal lika duktiga, för mej okända, musikal/operettartister + dansare.

Själva historien var den samma som i orginalet, men handlingen hade förlagts till (delvis) nuvarade tid och en hel del aktuella händelser var inskrivna i manus. Samt att två av rollgestalterna var genuina göteborgare.

Jag njöt hela tiden av skådespelet och de välkända sångerna. Vad det är roligt att se en bra teaterföreställning! Tyckte att årets föreställning var ännu bättre än de tidigare och jag rekommenderar alla som bor inom ett par timmars bilkörningsavstånd från Mölndal att åka dit och bara njuta och känna hur glad man blir av se professionella skådespelare i aktion.

Vad som kändes riktigt härligt var att se hur glada alla skådespelarna blev, då de efter föreställningen fick stående ovationer. Det riktigt lyste om dem, de fick bevis för att de gjort ett gott jobb.

Slottsträdgården är också njutningsfull och i shoppen kan man hitta många roliga saker.



Regnet har slutat ute, solen lyser igen. Dags för lånehundspromenad och förhoppningsvis en stund i vinbärsbuskaget så småningom.

2 kommentarer:

  1. Det låter spännande med nya bekantskaper, för mig, att se på musikal där. Jag har inte varit på Gunnebo slott sedan min morfar firade en av sina födelsedagar på 80-talet. Så det kanske vore dags för en tur till nästa sommar, om de har någon föreställning då.

    Jag har inga vinbärsbuskar, så jag försöker alltid att plocka lite bär hos någon bekant. Jag tycker bäst om de svarta men de röda går bra de också.
    Ska se om jag kan få tag på lite blåbär och kanske lite hallon, om de inte regnat bort helt.

    Nu börjar att jobba med lite hemarbete lite smått...man måste vänja sig vid att komma igång ju =)

    SvaraRadera
  2. Roligt att se en sådan föreställning. Såg en hel del operetter när jag bodde i Österrike. Gunnebo verkar helt klart värt ett besök. Vi har varit på del 2 av mc-träffen med syskonen Carlsson idag.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas