fredag 15 oktober 2010

Fin fredag

Visst har det varit ett heltunderbart väder idag. Tog en promenad när jag kom hem, efter det att jag haft en härligt positiv dag med Toppenklassen. Träffade på några älgjägare, som idag inte alls var jägare, utan tog hand om de få djur som fallit offer för veckans jakt. De tre männen var glada och fyllda av positivitet, det klena bytet till trots. Vilket fick mig att fundera på om inte män i allmänhet har ett mer öppet och okomplicerat sinne än kvinnor i allmänhet. Generalisera kan man inte ... jag känner ett antal kvinnor som också är enkla, öppna och positiva. Tänkte vidare... och kom fram till att det kan inte vara lätt att vara man på en kvinnodominerad aerbetsplats. Ännu värre måste det vara om man har en chefsbefattning och måste försöka hålla sig objektiv till alla......

Älgjägana ville inte vara med på bild, men man visade gärna på älgrester. Visst ser klöven ut som en kräfta?

Under veckan har vi jobbat med älgen och andra svenska vilda däggdjur. Toppenklassens elever har sökt fakta, gjort collage, haft trevliga redovisningar och i dag hade vi en tipspromenad i härligt höstväder, där eleverna skrivit frågor om sina djur. Toppen, tyckte toppenklassen. På måndag ska vi avsluta temat med en bilduppgift där eleverna ska få placera "sina" djur i den egna biotopen.


Vandrade vidare,utan något riktigt driv i stegen. Jag är trött. Det är svårt att få bra bilder i så starkt solljus som det var i eftermiddag. Hälften av bilderna blev alldeles för ljusa. De är ju knäppt - jag har tre kameror, men jag vill ändå ha en till. Nästa gång är det dags för en värstingskamera. Bara att bestämma sig....fast dit har jag inte kommit än.



Hästarna i byns stall var både kända och okända. Jag har inte gått däråt så mycket i sommar, som jag tidigare gjort. Funderade på var sommaren - som var en supersommar - tog vägen. Funderade på vart denna veckan tog vägen.....det var ju nyss fredag .... visst är det bra att tiden går fort, då har man ett bra liv.... men det skulle vara skönt att ha någon extra reflektionstimme varje vecka.


Är det nästnästa söndag vi äntligen får en så´n? Fast det kostar .... sen blir det så mörkt på kvällarna. Än så länge är det nästan OK, med skymning i skrivandets stund - kvart över sex. Jag skulle vilja ha en dag som varade mellan sex och tjugo varje dag, året om... men det funkar ju inte .... då får jag flytta till Nordafrika..... och där är det för varmt på sommarn...

Jo, årstiderna är bra att ha... hösten är så vacker... synd att det är den- och inte vintern- som bara varar en månad.


Korna kunde tillbringa ännu en dag i frihet. Jag tycker att kor är så vackra där de går i sina hagar. Höstfärgerna förstärkte det vackra. Inte kan det vara så mycket näring i det gamla gräset.... men det är säkert en njutning för kossorna. Och när de kommer in, då får de ensilage .... det blev mycket av det i somras... det vittnar den stora högen av ensilagebollar om.


Sommarens sista rölleka var inte ett dugg tagen av att det var sex munusgrader i morse.

Funderar hur jag ska göra med trädgårdens blomsterrabatter. Jag brukar klippa ner dem så här års. Men de är fortfarande fina. Kanske ska jag testa och se hur rabatten blir om jag väntar till våren med att ta bort det gamla.

Än finns det höstaster och krysantemum. När jag tittade under de gröna julrosbladen, såg jag att där fanns massor av knoppar. Naturen är fantastisk, den ger glädje året om.







2 kommentarer:

  1. Visst var det en härlig höstdag. Njöt av solen medan jag bussvaktade. Jag klipper aldrig ner mina växter på hösten. Jag gillar när de sticker upp ur snön på vintern och småfåglarna sitter och vilar i dem. Ha en trevlig hösthelg!

    SvaraRadera
  2. Finfin dag har det varit igen...
    Har tänkt som du, i år klipper jag inte ned växterna förrän våren är i antågande.

    Reflektionstimman skulle jag gärna ha vid 9 tiden på kvällen en gång i veckan...tänk vad mycket man skulle kunna reflektera över då =)

    Hoppas din helg blir kanon, min ska bl.a. bestå av styckning av älgkött =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas