söndag 10 oktober 2010

Härlig hösthelg

Gässen tog fågelvägen söderut, medan vi under lördagsförmiddagen via Värnamo ( och kattungedagis/nattis hos J och M och Bella) letade oss ner till trakterna kring Linderödsåsen.
Ett fantastiskt fint landskap, ett mix mellan steniga Småland, ängsmarkerna i mina hemtrakter och den typiskt skånska byggnadsstilen.

K och H hade förverkligat sin dröm om ett litet sommarhus och vi var de första som kom på besök.

Trädgården var helt bedårande. Den förra ägaren hade plockat med sig växter från alla jordens hörn, och det fanns ett antal växter som jag inte alls kände igen. Kan någon hjälpa mig?


Denna blommande luktade helt fantastiskt gott och växte på en högstam.


När det blir vår, så har jag fått lov att komma ner och botanisera och göra fint i trädgården.
Det ska bli kul, även om det är en stor trädgård och mycket att ta hand om.


K och H behövde lite möbler, så vi besökte ett närbeläget kannibalmuseum ( ja, ni läste rätt), loppis och hönsgård. Museet var inte öppet......Frun i huset var loppisägaren. Hon var supertrevlig, och hon bedyrade att den väldiga tuppen var helt ofarlig, och gick att bära och kela med. Jag kollade inte sanningshalten på det påståendet.
Det lilla, lilla samhället hade en kombinerad thai-restaurang/café. Maten var fräsch och riktigt god.

Efter maten åkte vi till en butik/café mitt ute i skogen. Vägen dit var smal och gräsbevuxen i mitten. Här köpte jag en korg gjord av pilgrenar, och så fikade vi nymalet kaffe med hembakt småkaka.

Kaffet kändes MJUKT, ja, det var en helt annan kaffeupplevelse än att dricka Gevalia.
Solen sken där vi satt i den bekväma trädgårdsmöbeln ( också till salu - billigt) med balsaminer runt om och hönor, tupp och gäss runt fötterna.

När K och H är med, så får även jag komma med på bild. En riktig kaffekärring!

På sena eftermiddagen åkte vi så från smålandsliknande landskap, genom de öppna skåneslätterna till Möllan mitt i Malmö.
Tog en välbehövlig promenad i staden och åt pizza ( också GOD- skåningar är klart Sverigebäst på ma) och avslutade sedan kvällen med lite kortspel hos K och H.

Och så lite "singstar" - Abbalåtar. och jag fick poäng - flera tusen ..... Bra för självförtroendet - jag sjunger ju aldrig numera och trodde inte att jag kunde ta en ton rätt... :))

Sov i soffan, ganska bra, åt nybakade frallor till frukost, spelade lite gris och så sa vi "Tack för denna roliga helg" och for mot Halmstad. Det var som att köra i en mjölsäck, ända tills Hallandsåsen. Så vi såg knappast något av det skånska landskapet idag.

Men i Halmstad kom solen fram, det blev sagolikt vackert med det mjuka höstljuset över hav och strand. Tömde frys och kyl, stängde av vatten och el och gjorde klart för vintern. Gräset var högt vid stugan igen, men vi hade inget att klippa med.... och ingen tycks ha varit i stugan under de senaste månaderna.
Lite nostalgiskt är det allt när man höstar in, men så är det ju varje år.
Åkte över Simlångsdalen och Ljungby för att hämta kattpojkarna i V-mo. de hade haft riktigt kul med storasyster Bella. Och häst och kattmatte J var återigen stolt över sin häst som varit på tävling och gått två felfria rundor.
Halv sex var vi hemma igen och då körde H förbi på väg till Zumban .... Det var inte läge att åka med idag ... heller..... och så är det så att gympan alltid har prio nr 2 - MEN prio nr 1 om jag inte har något annat at göra.
En härligt rolig helg..... trött är jag, lite solvarm i ansiktet och lite förkylningsretlig i näsan....
Sover nog gott i natt .... tack mina döttrar m sambos för en trevlig helg och för god omvårdnad om katterna.












2 kommentarer:

  1. Det verkar som om du haft en kanonhelg. Tänk så skönt att umgås med sina barn på det viset. Vilket vackert hus de köpt i skåneland. Och så trevligt det verkar vara med alla små idylliska stopp, där man kan äta och shoppa.

    Vackra bilder som vi också får njuta av =)

    Skönt att hösta in, och ni valde en mycket vacker dag att göra det på...

    Ha en goooo vecka nu!

    SvaraRadera
  2. Skåne är trevligt. Fina bilder och spännande med ovanliga växter. Det är fortfarande så vackert i trädgårdarna. Mycket blommar ymnigt fortfarande.

    Det är roligt att få umgås med barnen. pratade just med skånesonen. Vårt regelbundna söndagssamtal per telefon. Blekingesonen har varit hemma över helgen och åker tillbaka imorgon bitti.

    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas