fredag 30 september 2011

Fin fredag

 Alternativa rubriker: Toppentorsdag - tokig torsdag
Schysst student
Gott grillat
Ordodling

Men vi börjar med den fina fredagen.
Fint ha det varit idag. Helt sanslöst ljuvligt väder. Var tvungen att handla lite efter tidig fredagssluttid, skyndade mig för ovanlighetens skull ifrån skolan, handelsresan tog en timme ungefär, och vid pass klockan tre så kunde jag sätta mig ute på altanen och bara njuta av den härliga solen, som fortfarande värmde ordentligt. Ser ut som om det ska hålla i sig ett par dagar till. Mycket ute får det bli. Ska klippa gräset och hänga utetvätt. Rena,  rama sommarkänslan så här i brittsommartid. Det är väl ändå märkligt, att det nästan varje år blir sådana här fina dagar, då sommaren kommer och visar sitt allra bästa jag och samtidigt sannolikt passar på att säga tack för i år.

 Struntade i gympan igår, torsdag. Vädret var även då underbart, en kväll som man ville tillbringa utomhus så långt det gick. Promenerade bort till stallet och bara njöt, kände hur positiv jag kände mig till sinnes, hade med systemkameran och tog en del höstsolbilder.... och tänkte att jag skulle blogga under rubriken toppentorsdag när jag kom hem.
MEN det var när jag kom hem som allt blev tokigt. Kameran vägrade att släppa ifrån sig bilderna till datorn. ( Idag funkade det direkt)
Jag skulle skicka en omarbetad datorfil till några kollegor- ett mail skickades utan fil. ( Uppdagades idag)
Skulle betala sluträkningen för Londonresan som ska äga rum i samband med min lille brors femtioårsdag om två veckor. Fyra personers omkostnader genererar en nolla i tusental. När jag skickat iväg allt upptäckte jag att tusentalssiffran i stället angetts som en nia. Saldot var lite magert.....
Skickade snabbt ett mail till nickes och idag så är förstås allt fixat.
Men en heltokig torsdagskväll blev det för virrig gammal lärarinna.
Blogga orkade jag bara inte.....
 Schysst student, det har jag i klassen i två veckor. En lärarstudent från högskolan i Borås. Det talas ju en hel del om att ungdomar väljer lärarutbildningen för att de inte kommer in någon annanstans. Så har inte denna tjej valt.Oj, vad hon är energisk. Ställer massor av frågor, vilket gör att jag måste tänka igenom vad jag egentligen håller på med. Mycket givande. Hon kommer med en massa egna förslag, tar egna initiativ. Så den tid jag "förlorar" genom att handleda/ diskutera/ reflektera, den får jag igen i hjälp i såväl förberedelse för undervisning som genomförande. Det är bara SÅ kul och givande att ha en blivande lärare att jobba i hop med. Det är ytterligare en lärarstudent på skolan, även hon väldigt seriös och ambitiös. Dessa tjejer kommer att återkomma ett antal gånger under sin utbildning till lärare i åk 4-6. Även det är bra, både för dem, för klassen och för mig. Lärarstudenterna kan följa elevernas utveckling, jag och eleverna känner igen våra studenter när de kommer tillbaka.
Gott grillat.
C-E trodde att han ställde in grillen för säsongen efter förra lördagens fläskkotlett och grönsakswok. Men så blev det inte. Den delikata maträtten upprepades även denna kväll, idag i sällskap med en bakad potatis. Tänk att fläskkotlett, som inte är någon direkt hit när den är stekt, kan vara så supergod när den legat på grillen en stund. För att inte tala om de wokade grönsaker som C-E gör alldeles lagom mjuka i grillwokpannan. Föreslog att vi ska testa Attarpskorven på grillen i morrn, få se vad grillmästarn känner för...


Så var det det här med ordodlandet. Wordfeud förstås..... Började så att jag pratade med dottern i Malmö i söndags. Hon berättade att både hon och sambon hållit på med ordspelet hela helgen. Hon tyckte att jag skulle ladda ner appen också, och spela mot henne. Nu har jag spelat alfabet mot henne på nätet, och vet att jag inte har någon chans. Men att möta sambon, det skulle jag våga, kände att jag hade en chans där. Någon timma efter samtalet så var jag utmanad av de båda i var sitt spel. Ett par dagar senare så hade jag fått väntat storstryk av Karin - och dessutom ganska mycket stryk av Hampus. Så jag fick be om ursäkt för  min förutfattade mening... och gör så återigen. 
Man möter ju också slumpade motspelare - och de är jättelätta att slå. Medan bloggvännen Bodil just nu leder..... Roligt är det iallafall, ordspelet, så kul att jag just nu måste avsluta bloggen och fortsätta med ordodlandet.



3 kommentarer:

  1. Härliga höstdagar har det varit. Fast ibland verkar allt strula. Studenter finns hos oss också. Jag har ingen men mina kollegor har. Wordfeud har jag avstått från. Vet att jag skulle fastna för gott om jag började. Jag fortsätter cachejakten i stället. Här händer det en hel del just nu. Dessutom planerar vi lite i skolan min kollega och jag. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Det verkar som om du njuter av høsten och det læckra vædret. Ja det gæller att passa på.

    Duktiga studenter kan ge mycket, mycket mer æn de "tar" av sin handledare ær min erfarenhet. Precis som du skriver så får man också tænka till ibland VARFØR jag gør som jag gør... kanske också dags att omværdera om något gørs mest av rutin.

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder och kloka tankar, om vardagens händelser. Kul med lärarstudent, man lär sig mycket genom att dessa kommer med nya synvinklar.
    Ja, vi är visst fast både du och jag i detta spel...men du kan vinna över mig, det vet vi när sista bokstaven är lagd =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas