måndag 26 december 2011

Tomtetrött

 Är det inte konstigt, veckan före jul så skrev jag flera gånger om mina tomtar och deras historia, och tyckte att det var ganska mysigt att plocka fram dem.  Idag, på annandagens eftermiddag, ja då känner jag mig ganska tomtetrött. De har spelat ut sin roll, liksom. ( Bilden ovan är från min svägerskas tomtesamling - en del av den)
 För mig varar nog julen mellan luciaframträdandena omkring den 10 dec,  fram tills dess döttrarna åker hem till sitt, vid middagstid på annandagen. Det har varit en lugn och avstressad jul. Tycker "synd" om alla som ska flänga från det ena stället till det andra, för att alla ska få sitt på julaftonen. Som vi gjorde när barnen var små - först till Rångedala på lunch och sedan till Moghult på kvällsmat. Kommer ihåg att jag grät av trötthet.....
 Julmaten är väl inte det godaste som finns, men den hör till. Har alltid ont i magen dagarna före  jul, som om jag mentalt ställer in mig på att det ska bli en ont-i -magen-jul, av all julmatsblandning, som ska komma. Klarade mig ganska bra i år....
 Fina julklappspaket, med blandat innehåll. Men visst är det kul med paket. Årets julklapp tycktes vara Niceville. Hade köpt den till båda döttrarna- inte till mig själv, tänkte låna Js när hon läst ut sin. När K kom i onsdags berättade hon att hon börjat läsa en så bra bok på tåget. Jo, den började på N och slutade på ville.... Dessutom skulle jag få just en sådan bok i julklapp visade det sig. Så nu blev det så att svägerska H fick ta den som blev över, så alla ska vi läsa Niceville i helgerna.
 Julgranarna var lyckade detta år. Alla jag sett, har varit täta och fina. Annars brukar man se någon som inte är så vacker.
Tomten och katten samsades vid Ks gran, då J och jag gjorde ett kort men trevligt besök där, på julaftonsförmiddagen.


J hade en julklapp till Svea, så det blev ett kort juldagsbesök på Hjälmå.
Samt ett längre besök på Lager 157. där även jag hittade ett par tröjor som jag ville köpa. 

 Annars kommer julen 2011 att ihågkommas som den lugna julen då vi satt i samma hus/rum och spelade Wordfeud ( och jag förlorade hela tiden) samt att K började sticka sockar, och lärde sig imponerande snabbt.
Promenader har det blivit varje dag i det härliga "nästan vår"- vädret. Bra att gå på promenad med J, för hon ser till att vi håller bra takt. K hade ett yogaprogram på sin Iphone, det var också bra för gammal tant.
Så nu  blir det till att sköta motionerandet på egen hand. Men det ska nog gå bra ... speciellt som ryggen tycks må riktigt bra, nu när jag inte går och står hela skoldagarna långa.
Ska åka till Dalstorps kyrka och lyssna på lite julsång  alldeles snart. Skamligt att säga för den som tänkte bli präst, och dessutom som gjort en kort sejour både i kyrkoråd och som kyrkvärd....  men det var mer än ett år sedan jag var i kyrkan senast ... så det kan vara på tiden.
I morrn är det vardag, ska bli gott ....
Få se hur länge jag står ut med tomtarna ... ska försöka behålla dem framme till nyår iallafall. Dit är det inte så många dagar.

2 kommentarer:

  1. Tomten har gjort sitt nu. Idag åt vi lutfisk här med svärfar, min syster och svåger. Tyvärr orkade inte mamma komma. Men Åke var ledigt. Nu infaller annandagskoman för både människor och djur. Ha det skönt under ledigheten, gör bara vad du vill. Så tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Under de tre senaste dagarna har jag tagit promenader, med GPS i handen!

    Tomtetrött och jultrött blir man ganska snabbt, även om det är mysigt så länge det varar.

    God fortsättning!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas