fredag 16 december 2011

Go Gothenburg

 Fick en ledig fredag. För att jag läst en bok. Helknäppt. Men dumt att inte utnyttja möjligheten.
 C-E tog ut en semesterdag. Hade bestämt att vi skulle åka till Göteborg. Haga och Liseberg. Kändes "så där" när det var dags att ge sig iväg. Hade en tydlig hangover av mörkertrötthet, omdömesfrustration och luciabesvikelse.
 Det var en lisa för själen att komma till härliga Haga. Genuint, lugnt, vänligt..... love it. Här skulle jag kunna bosätta mig!
 Hade lite parkeringsångest under det att jag körde bilen förbi centrala Göteborg. Parkeringarna var fulla, det upplyste de lysande parkeringsinfoskyltarna om. Sakta körde jag genom stan. En medelålders man tutade otåligt på mig. I höjd med Heden körde han om. Vid trafikljuset var vi jämsides. Där skildes våra vägar. Han vann inget på sin otålighet.Vi fick ett gott skratt åt dumma bilister.....
På Skanstorget fanns det parkeringar kvar. Parkeringsångest övergick i köpande av biljett för parkering. 70 kronor räckte fram till 14.38
 Från den öppna porten hördes glada barnskratt. Kände att jag skulle kunna tänka mig jobba i denna gamla anrika skola, som fått ge namn till gatan  - Skolgatan. Undrade om lärarna därinne haft samma omdömesångest som många i vårt område uppenbarligen haft. Undrade om de också tyckte att kunskapskravsskrivningen var helt åt skogen... Fick inget svar ... bara glada barnskratt. .....
 Klappat och klart ( nästan iallafall) blev det efter en runda i härliga Haga. Lunchen avnjöts i något som sannolikt varit någons vardagsrum. Åh, vad jag gillar denna gamla göteborgsstadsdel!
 Träffade på dotterns gamle vän, som sålde mandlar, behandlade i familjeföretaget. Fick smaka både de brända och de kanel-chokladade innan vi bestämde oss för att köpa de gamla hederliga brända av honom.
 Liseberg öppnade klockan tre. Eftersom vi var vid bilen en minut före utgången parkeringstid, så var vi på plats bara några minuter efter öppningstid. Uppe på berget fanns många fina saker att köpa. Men vad behöver man egentligen....?
Funderade på det under det att jag körde mot Göteborg: Vad skulle stå överst på min önskelista till tomten?
Kom fram till några -helt omateriella saker: Att kunna röra mig obehindrat utan att ha ont. Att döttrarna har ett bra liv.......Att lärare och elever i vårt land inte helt knäcks av den nya läroplanen..... Att lärare har modet att ge eleverna all positivitet man kan- i motsats till underkända betyg redan i sexan...
 Köpte lite ost och svagdricka.Lite polkagrisar. Spelade på ett par snurrande jul utan att vinna.
Liseberg är väl så där, lite för överdrivet i min smak. Undrar vad alla ljus kostar .... fast det är väl det man betalar för, när man betalar 90 kr per person i inträde.
Nä,tacka vet jag Haga. Där känner jag mig hemma.
Det blev en bra och rolig dag.
Lite luciabesvikelsehangover finns fortfarande kvar. Har inte hört ett ord från det stora företaget. Ska de inte ens ge barnen något för att de uppträdde fyra gånger..... ? Om inte, så bör de skämmas......ordentligt!

3 kommentarer:

  1. Skönt med ledig dag. Det hade min kollega också så jag fick hoppa in lite extra idag. Var helt OK när man har så trevliga elever. Men jag gäspade hela dan. Nu i helgen ska jag baka, laga mat och göra julgodis medan maken jobbar.

    SvaraRadera
  2. Tjusigt, tjusigt - du har en förmåga att lyckas fånga allt så vackert på bild!

    Det här med att köpa och köpa det har jag blivit litet allergisk mot. Det känns skönt. Många på min senaste arbetsplats rusade iväg till en affär i samma hus då de hade sänkt priserna med 70% på diverse julpynt. Jag gick dit för mina arbetskamrater "krävde" det, men gick därifrån utan att ha handlat någonting! Inte ångrar jag mig heller... kanske att jag skulle köpt en julgran med elbelysning för 10:- NOK, för den var diskret och läcker. Men känner mig stolt att jag avstod. Jag har julpynt så det räcker, jag är ju inte ens hemma speciellt mycket i jul heller... :-)

    Gör kanske litet uppror mot vårt kommersiella samhälle efter Afrika-resan... fattigdomen där finns fortfarande kvar i mitt minne...

    SvaraRadera
  3. Roligt att ta del av dina upplevelser av Haga. Jag växte upp i de trakterna...nåja inte i Haga men på andra sidan Skansen Kronan. Som mycket ung grabb hade min bror en lägenhet på Skolgatan...då var där inte alls glamouröst att bo - tvärtom! Ja ...tiderna förändras.
    Kram och trevlig helg
    Monica

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas