fredag 2 mars 2012

Primal pensépremiär

 Kunde bara inte motstå de gula vårvälkomnarna som stod utanför blomsteraffären i Hestra.  Aldrig tidigare har det väl hänt att det stått vårblommor på trappan redan den 2 mars. Inhandlade två stycken samt påskliljor som ännu inte var i knopp. Lovar vårda dem varsamt,  plocka in dem långt in på verandan och täcka över dem när vädret blir för kallt  för dem.
Sannolikt lär de få uppleva snö också, vore konstigt om det inte kom en omgång till, Eller två. Men visst är det något speciellt när man sätter ut vårens första blommor på trappan.... och när de allra första blommorna, snödropparna visar sig.


 Skulle egentligen åkt till Tranemo, men så körde jag fel och så blev det Hestra. Nä, så snurrig så jag inte kan skilja på höger och vänster, det är jag inte än..... och om jag eller Juan körde fel, det vet jag inte heller... men det är tydligt att vår kommunikation inte var klar nog.
Hade bestämt träff med kulturskolans rektor och de två volontärer från Frankrike och Tyskland, som i det europeiska samarbetes namn, finns där denna termin. Jag hade uppfattat det som om jag skulle till Kulturskolan, Juan tog för givet att vi skulle träffas i Grimsåsskolan. Klockan 14. Efter ett telefonsamtal och en U-sväng  var jag på plats till det planerade mötet, exakt klockan 14.

Helt enormt att ha den kulturskolechef som vi har i Juan, samt att ha filmtjejer som "gratis" arbetskraft - samt en rektor som spelar piano som en gud.... när vi ska spela in Schoolovisionbidraget för detta år, detta fjärde i projektets historia. I år har min skotske vän Michael fått till ett större startfält än någonsin, nästan alla europeiska länder deltar. Utmärkt att lägga in ett geografitema i samband med att vi kollar igenom alla bidrag. Tror att detta ska få genomsyra hela verksamheten under ett par veckor i maj.
I år blir vi sannolikt inte sist i tävlingen. Det blev vi ju förra året. Året dessförinnan, då vi hade hjälp från kulturskola och filmande volontär, med musikinspelning och video,  blev vi nia. Tyvärr är det så att videon betyder mycket för var man ska hamna i resultatlistan.... den har mycket större betydelse än vad musikkvalitéten har.


När vi nu träffades  i Grimsås, fann jag ingen anledning till att åka till stora Kvantum i Tranemo för att handla. Kände mig glad och beläten med att åka till Tempo i Hestra i stället. Vet inte om det är ålder och bekvämlighet, men jag gillar inte de stora ICA-affärerna. Jag gillar lagoma affärer, där allt man behöver finns, och där man slipper gå kilometevis ( känns det) för att få sin varukorg/vagn full. Tempo i Hestra är en superbra butik, liksom Everta ICA i Dalstorp.Det personliga bemötandet ligger också på en annan nivå... man har alltid något att prata om under det att kassörska/kassören kodar av varorna. Det har man definitivt inte i de stora butikerna.

Var i Hestra igår också ... fast någon kilometer utanför samhället, vid stugbyn vid Isabergs nordöstra fot. Där finns en utmärkt restaurang som heter Höganloft. Alla vi som jobbar på Grimsåsskolan, plus några "gamlingar" och barnlediga var med på avtackningen av vår modiga förskollärare Eva. En tuff kvinna, som vid 50 + årsålder tar steget och flyttar till sommarstugan och börjar på ny arbetsplats i Halmstad. Modigt! Lycka till, det säger vi alla.
Tyckte att jag gjorde en modig grej när jag vi 49 års ålder flyttade från Dalstorpsskolan till Grimsåsskolan .. en flytt inom samma rektorsområde ...men en flytt mellan två helt olika skolor .... ( så var det för nio år sedan... ) Men det var allt en liten grej, jämfört med Evas modiga arbetsförändring.

Åt raggmunk och fläsk, himmelskt gott. Kollade dessertlistan, hittade inget som passade bland alla konstigheter, och bad om lite vaniljglass. Det blev marängswiss,  efter förslag från köket, också ljuvligt gott.
Ikväll gjorde C-E biff med lök, supergott. Under den måltiden slog det mig att det är den enkla maten som är den bästa ... och sannolikt är det en anledning till att jag är synnerligen allergisk mot alla matprogram på TV... det enkla är det bästa.

Helgstart igen... redan. Oj, vad fort en vecka går. Apropå mat, så ska vi åka och gratulera dottersambon på söndag. Han är korvdiggare, och som present får han Attarps ostkorv samt Attarps grillkorv. Supergod korv, gjord på kött från speciella rasnötdjur ( limosine) från Gällstad och vad det gäller ostkorven , med ost från Gäsene mejeri. Närproducerad mat alltså, kan införskaffas i ICA-affärerna i Gällstad och Dalstorp.
Våra småaffärer - och även ICA Kvantum- har en del närproducerade varor. Det gillas och ska premieras. Synd bara att inte vår skolmat kan köpas från producenter i trakten. Nä, där handlas det bl.a. färdigskalade potatisar från norra delen av kontinenten. Skamligt tycker jag.... och framförallt tycker jag att det är under all kritik att en skola som har en grön flagga vajande, inte ska kunna få mat lagad  från grunden med närproducerade råvaror.

Nu blev det matprat i stället för blombloggande..... men det är OK, nu går vi mot den ljusa härliga blommande årstiden.... blommorna lär återkomma många gånger.

3 kommentarer:

  1. Oj.oj.oj! Penséer redan! Det måste jag nog försöka spana in. De är ju så fantastiska och klarar några minusgrader om det skulle behövas. Redan fredag dessutom. Min fredagssupé på tumanhand med hunden är väl inte så elegant - vitlöksbaguetter med avocado och räkröra får duga. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Svar; Jag skriver i perioder. Ibland har jag ingen ork eller tid alls och ibland kan det bli flera inlägg på en dag. Ja, jag tror att vi jobbar utifrån scaffolding mer än vi tror. Men lärare i Borås pratade jättemycket om detta! Jag gillar det, du får alla elever att känna att de lyckas - på sitt sätt.

    Haha, nä jag vet. Men jag har aldrig avbrutit en bok innan. Jag läser tills den är slut oavsett om den är bra eller inte. Filmen var sådär. Dels pga innehållet och dels att det inte var textat. Så blir det när man "fixar filmen själv". Jag brukar försöka läsa lite innan jag somnar. Fast på sista tiden har jag spelat Wordfeud istället. Gör du så, din blogg finns redan på min lista. :)

    SvaraRadera
  3. Greetings from Carolina! I'm bored to tears at work so I decided to
    check out your site on my iphone during lunch break. I really like the information you present here and can't wait to take a look when I get home.
    I'm amazed at how fast your blog loaded on my cell phone ..
    I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, wonderful
    site!

    My website - New Balance Discount

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas