fredag 1 juni 2012

Föredrar förståelseform framför fikonspråk

Nu är det omdömestid. En del av kollegorna runt om i landet sliter hårt för att få till omdömena i de olika webbverktygen, innan terminen är slut.
För egen del så har väl aldrig omdömesskrivarperioden gått så obemärkt förbi som detta år. Har ju prickat av kunskapskraven samt skrivit kommentarer i omdömesdatabasen allteftersom vi arbetat med de olika ämnen i so och no. Matte, musik, svenska och hemkunskap blev kvar och de ämnena har jag gjort lite då och då, när tid funnits, under de senaste veckorna.
I och med att jag kunde grön/gulmärka en del kunskapskrav i samhällskunskap igår, så blev allt klart.

Fast ändå inte.... det kändes inte det minsta färdigt.Det var något som fattades. Nämligen det "sociala" omdömet, det som handlar om ansvar, ambition, samarbete, ja, hela det mänskliga varandet i skolan.

I Lpo95s webbverktygsversion, så fanns det en speciell plats att skriva det sociala omdömet på. I det nya så är det bara kunskaper som gäller. Helt sjukt.... det ena samverkar ju med det andra ... negativt.... positivt .... eller neutralt. Men visst vill man som förälder -och som elev - få svart på vitt hur man funkar tillsammans med andra och vilket ansvar man tar för sitt lärande.

Idag har jag skrivit ett worddokument om varje elev, som jag tänker bifoga kunskapsomdömena. Kändes otroligt bra att med egna ord kunna skriva sanningsenligt, men i så positiva ordalag som möjligt, om varje elev.
I den förformulerade databasen blir texten torr och svårförståelig, ja, rena fikonspråket.

Det är viktigt att alla "pedagoger" har ett gemensamt språk, sägs det.... och så jämför man sig med läkarna.
Det är viktigt att vi lärare formulerar oss så att elever och föräldrar ( oberoende av vilken bakgrund dessa har) kan förstå vad vi menar.
Någon kanske tycker att jag beter mig oprofessionellt. Det gör jag så gärna, så gärna, för jag föredrar att skriva i den formen att det går att förstå vad som avses, istället för att använda det fikonspråk som kunskapskraven till viss del är skrivna med.

Igår gjorde vi reklamfilm i skolan. Ja, eleverna då. Jag skrev ju blogg.....
Visar två exempel ......


... alla blev jättebra. Men två av dem insåg vi direkt skulle bli anmälda och fällda i granskningsnämnden.


Ja, ingen av dessa två.....men en som handlade om att köpa vapen till TV-spel och en som handlade om att göra brunfärgade blad gröna ( se fotot längst upp) ,,, den var vilseledande marknadsföring, uppfyllde inte kravet för ärlighet i reklamsammanhang.

Ja, det var ett bar arbetsområde! Vill göra fler sådana!

Efterlyser f.ö. en sjätteklass ( ev femteklass) som min klass kan jobba tillsammans med via google docs - eller viki -eller blogg - under nästa läsår. Det skulle kunna vara ett tema i so eller no, det skulle kunna vara ett projekt där man läser samma böcker och diskuterar dessa. Det finns säkert en massa annat man kan göra. Det viktigaste är samarbetsformen.
Har efter flera e-twinningprojekt insett att det är mycket lättare att jobba med en klass, än att jobba i ett stort projekt. Ja, om man undantar projekt som Schoolovison eller A snapshot of Europe, som kräver arbete under begränsad tid.
 Ska försöka locka med kollegan från Litauen i ett bildprojekt, hon är superduktig på bild....och det är inte jag. Kompetensutveckling via e-twinning.


I onsdags hade vi Grön Flaggpromenad i den gamla delen av Grimsås. Även en del av de boende i samhället blev imponerade av den fina portalen, som står som ingång till den botaniska trädgården, som en gång fanns här.
Nu när det är ordentlig försommar, så ser man en hel del växter sticka upp bland gräs och sly. Massor av storrams fanns det, flera stora nävastånd, en slags klint och någon liljeväxt som ännu var i knopp. Ett fantastiskt ställe, som botanikern i mej får se till besöka då och då under växtsäsongen.

En geocache är placerad vid foten av portelaen. Elever från åk 3-6 har varit med och lagt ut eller letat upp cachen. Så här fanns det tillfälle att visa mamma och pappa den lilla blåa burken, och tillfälle för mig att propagera för den roliga fritidssysselsättningen.
Såg att vi fått ett nytt team i samhället som loggade sin första cacher igår. Kaninerna, kallar dom sig.Ska se till att skicka hem en "manual" på hur man blir geocachare till alla elever från åk 2-6. För intresset har blivit stort.

För egen del så försökte jag leta upp en förstahittarcache igår. Fick via hotmail veta att det placerats ut en ny i Ljungsarp. Åkte dit direkt efter skolan, men var bara god tvåa. Kände att det inte gjorde något alls, även om jag skämdes lite när jag gav mig ut på förstahittarjakten. Jag har ju dissat detta i tidigare inlägg.....
Ja,ja man är inte mer än människa, och små spänningsämnen i vardagen förhöjer definitivt livskvaliteten,

Idag är det den första juni. Det är sex grader varmt ute. Förhoppningsvis blir det ingen kallare dag före september månads utgång. Idag blev det städdag, i morrn behöver grönsakslandet ogräsbefrias. Halmstad skulle behöva ett besök på söndag..... Den som lever får se hur det blir med det!








2 kommentarer:

  1. Kul med film. Kanske vår femma kunde vara intressant att samarbeta med nästa år. Då blir de sexor. Låter spännande.

    SvaraRadera
  2. Kan du inte lägga upp de andra två reklamfilmerna också? Vore skoj att se. :)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas