tisdag 1 januari 2013

Tvåtusentretton



Så gick det  gamla året ut från arenan och ett nyfött år kom till in.
När jag var barn såg jag denna bild, och jag tror inte det bara var i min fantasi, utan jag tror att det verkligen fanns/finns just sådana här bildtolkningar av vad som händer när klockan slår tolv den 31 dec.
Egentligen är jag väldigt kluven inför det här med stort nyårsfirande .... det är både glädje och ångest som kommer i dagen. Glädje över att året som gått varit ett bra år och ångest över den ovissa framtiden.
Det spelar ju egentligen ingen roll vilken dag det är, tiden som gick, den har varit och vi vet hur det blev... men framtiden vet vi inget alls om.
Men det känns ändå lite extra i magen när det nya året har kommit till oss....


Tjugohundratolv blev ett bra år för oss i vår familj. Vi var friska och mådde oftast ganska bra..... ( ja, den meningen går jättebra ihop, men kan visst vara frisk och inte må bra) ... och det är för mig det allra viktigaste i livet.
Kommer annars att komma ihåg året som ett ganska vädertrist år, ett år som gick supersnabbt, ett år som för oss i skolans värld var det jobbigaste någonsin, ett år som på något sätt bara försvann utan man egentligen riktigt hann med ...

Inför det nya året har jag några önskningar; Att nära och kära får vara friska, att få lite mer tid över att träffa vänner, att man på allvar ska arbeta för fyrtiotimmarsvecka för alla lärare, att den snart tio år långa idiotiska konflikten, som jag återkommit till lite då och då, ska kunna komma till den lösningen att folk som behöver kunna prata med varann ska kunna göra det.....


Det nya året inväntades med god mat och vackert dukat bord, på traditionsenligt sätt, tillsammans med "det gamla vanliga" nyårsgänget, de allra flesta boende i vår by. Trots att vi bor nära varann, så kan det gå flera månader emellan det vi ses. Men det är roligt att träffas, och jag tycker att vi ganska så lagom många för att nyårsfirandet ska kännas både festligt och familjärt. Under de senaste åren så har vi varit sex par som firat nyår tillsammans. Traditionen har minst femton år på nacken, kanske fler....Naturligtvis hoppas vi att får fira många nyårsaftnar tillsammans även i fortsättningen.


 Värdparet brukar stå för huvudrätten. Detta år bjöds det på fläskfilé täckt med gorgonzola, på en bädd av skinka och lök.... och så massor av vispgrädde.
Sallad och bröd hade jag tagit på mig att fixa till. Kändes lite futtigt och enkelt, när de andra kom med fina uppläggningar och god dryck till varje maträtt. Men det får vi ta igen nästa år.
Till den goda förrätten bjöds ett torrt vitt vin.


 Efterrätten bestod av cheese cake på en botten av bl.a. mandel och vit choklad. Cheesecaken hade ett lager lemon curd... alltså rena citronglassen. Mums!


Allra sist under 2012, så bjöds det kaffe och denna goda bakelse. Vaniljcreme på marängbotten... och en klick grädde överst.
Detta före ganska god "champange" vid tolvslaget. Är ingen älskare av torra vita viner....

Inte undra på att jag vaknade vid femtiden och insåg att jag behövde en magsyrelugnande tablett för att sova vidare. Mat av olika slag, rött och vitt vin, portvin, likör och mycket kaffe.... ja, det kan bara sluta på det sättet.
Återvaknade en stund efter åtta och märkte att jag var hungrig istället för magsur.

Denna nyårsdag har det blivit en lång promenad på relativt avisade vägar. Nästan all snö är borta, och den förrädiska grusvägsisen har också gått bort till största delen. Tänkte gå in till Karla och säga Gott Nytt År, men när jag gått till den vändpunkt jag bestämt mig för, och var på väg tillbaka mot hennes hus, då mötte jag henne, på väg på egen promenad. Så jag gjorde sällskap med henne på en ordentlig extrarunda. Trevligt att både promenera och prata om ditt och datt. Bra att få en 8-9 km lång promenad.....

Kollade solens upp och nedgång och såg att dagen blivit 10 minuter längre, sedan vintersolståndet. Det är på eftermiddagen som solen går ner senare, på morgonen går solen fortfarande upp senare än den 21 dec..... men i morgon går det åt rätt håll även där.

ÖNSKAR ER ALLA ETT FINT 2013! 
VAR RÄDDA OM ER SJÄLVA OCH OM VARANN!

2 kommentarer:

  1. Gott Nytt År!
    Förstår att ni firade av det gamla året rejält med god mat i glada vänners gemenskap. Det såg smaskigt ut på bilderna. Vi firade hemma med vår traditionella trerättersmiddag som vi lagar tillsammans. För mig började annars det nya året med en rejäl huvudvärk. Kunde alltså börjat bättre. Men nu känns det bra igen. Ha en god fortsättning på det nya året! Vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Så lugnt nyårsfirande som den här gången, ja, det var länge sedan. Det låter förmodligen trist att vara ensam en sådan kväll. Men i år kändes det helt rätt. Det har varit mycket träffar och bjudningar den här perioden jag varit hemma.... behövde lugn och ro och så läser jag en jättebra deckare. God mat och litet vin fixade jag... wokade räkor och grönsaker... inte alls dumt... :-)

    God fortsättning, ser fram emot många trevliga, roliga, tankvärda blogginlägg under året. Både från dig och andra!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas