söndag 6 januari 2013

Uppskattat, upphosat, undanplockat


 Så var julen undanplockad för denna gång.
Har en lite kluven inställning till den fina högtiden. Jag uppskattar julen, och jag gör det på ett helt annat, mycket mera positivt sätt, numera. När man var många i släkten och flera skulle besökas, samlas och fixas mat och klappar till, då tyckte jag att julen var hemsk. Det var många gånger som jag grät av trötthet på julaftonskvällen.
Nu är julen bara positiv i den bemärkelsen att man ges tillfälle att träffa dem man helst vill träffa och den långa julhelgen ger möjlighet att ha kontakt med vänner och bekanta. Lite stök är det förstås i adventstiden, men det är inte så stressande. Jag njuter av röda gardiner, dukar, adventsljusstakar och det varma som hör hela adventstiden till.
Men så är det själva julen, med matfrossa och tomtefrossa... den har jag lite svårt för.
Mat äter mat som man egentligen inte gillar.
Man sätter fram  alla  tomtar, och visst de är uppskattade ett par dagar, men när juldagarna är över, så är de lika tråkiga som den överblivna skinkan....
Nåja, detta är inga stora problem.... men jag ställer mig frågan varje år: Skulle vi inte kunna minska på maten och tomtarna i juletid...? Jag tycker att dess betydelse är tämligen upphosad.


Nu är julen undanplockad  vårt hus. Med undantag av amaryllisen som just är på väg att slå ut. Den kan man njuta av ett par veckor till. De få, men fina, uteljusen får också lysa upp mörkret ytterligare en tid.
Men här inne är det julfritt, det ser väldigt vardagligt ut, och det är så det ska vara.
Nu börjar det nya året för de flesta av oss... det nya arbetsåret, det nya träningsåret, det nya tänka-rätt-vad det gäller mat -året.

Hade tanken att låta bli att äta godis under 2013 ... eller iallafall under en tid av året. Nu är det inte lätt att låta bli godis, när det finns hemgjort sådant samt när det bjuds på godisfrossa, vilket det gjorde hos Johanna och  Martin igår. 
Godis är klart uppskattat för sockerberoende gammal tant.
Dottern hade ett bra förslag, man kan låta bli godis och kakor under veckorna och sedan unna lite på helgen. Låter som överkomligt.... ska försöka leva efter detta nu när det "riktiga" året startar ... Det borde kunna funka... om man ger sig sjutton på det.....


En spela-spelkväll i Hjälshammar har hört till julhelgstraditionerna under senare år. Detta spel, där det gällde att bygga sina egna byar enligt olika förutsättningar och uppdrag, det är kul.
Julklappsspelet från Karin och Hampus till Johama och Martin, det var inget för gamla sirapshjärnor.
Det hette "Blitz" och det gällde att snabbt urskilja olika färger och figurer på olika kort för att sedan agera på rätt sätt, genom att plocka föremål från bordet ... eller antingen säga eller plocka. 
Vilket försprång den ännu unga hjärnorna hos den yngre generationen hade! Tyckte hjärnans tankebanor var fyllda av seg sirap... visst jag fick till rätt tankar, men det tog för långt tid.
Skulle vilja köpa in spelet till skolan, tror att många av de riktigt unga är blixtsnabba .... eller också är de nästan lika långsamma som jag, därför att deras hjärnor är inte tillräckligt utvecklade och tanke-tränade. 
Är ganska övertygad om att spelet  tränar upp nervcellerna i hjärnan hos alla som spelar det upprepade gånger.
Spela spel är KUL, även om man inte vinner, så är det roligt att använda och träna den gamla hjärna man har... som i och för sig inte är så pjåkig... bara att den är långsam.
Ser f.ö. att "Blitz"spelet är ett billigt spel... det kan jag nog bjuda mina elever på om det inte går att köpa in via skolans medel... eller kommunens tillåtna vägar.

















Spelfrossa, godisfrossa och räkfrossa bjöds det på i Hjälshammar. Katten Max var den som först bänkade sig  i väntan på att bli serverad sin favoriträtt. Han tar räkorna så fint från tallriken, oftast med tassen. Undrar om djur i allmänhet är högertassade ... för det är Max, det visade han klart och tydligt när han plockade sina godbitar från tallriken. När han ätit upp emot tjugo räkor, var han nöjd, lämnade bordet och intog ryggläge i en fåtölj,  för att smälta maten.


 Promenad har det blivit varje dag, under lovet, det är en bra "må-bra"-sysselsättning.
Igår gick jag till nordsvensk stallet. Det blev riktigt fina bilder i den disiga luften.


Fick en trevlig pratstund med hästägare Ingemar och hästägare Tomas.
Jag tycker att nordsvenskar är så fina. Dessutom är de nästan alltid sällskapliga.


Dessutom är de klart underhållande!

Den fina juletiden har nått sin ände för denna gång.
I morgon börjar skola och i morgon börjar spinn-mixen igen.
Ser fram emot båda. Bara ett aber...man måste vakna klockan sex fem dagar i rad.....och dessutom gå och lägga sig "i tid"...

GOTT NYTT ARBETSÅR PÅ ER ALLA!

4 kommentarer:

  1. Det är ju det där sista som är det svåra - stiga upp kl 6. Här är julen kvar några dagar till. Knut är ju nästa söndag. Har alltid brukat plundra julen på sonens födelsedag den 12:e, men nu är han inte hemma. Vi får plundra själva. Ha en bra start på vårterminen!

    SvaraRadera
  2. Så söt bild på Maxen :-) Våra katter tar nog också mest med högertassen men en av mammas och pappas tidigare hundar - Olivia - var definitivt vänstertassad. Det var i princip omöjligt att få henne att hälsa med höger tass. Räckte man fram näven så kom där en vänstertass så fint. Gott Nytt!

    SvaraRadera
  3. Som alltid fina bilder och underhållande läsning - ha ett fortsatt gott år!

    SvaraRadera
  4. Jag uppskattar julen betydligt mer nu än när jag var yngre och det skulle flängas. Bryr mig inte så mycket om julen... njuter mest...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas