söndag 18 maj 2014

-bobackarna besegrade




 Alla har vi väl våra droger.
Katterna har sin kattmynta.
Nu tycks inte någon av dem ha utvecklat ett starkare beroende, utan det räcker med en liten sniff då och då.
Sen kan man, förhoppningsvis lite gladare i sinnet,  vandra i väg på nya äventyr.



Som gästkatten Bella.
Hon var klar med sin "nära kattmyntan upplevelse" innan jag hann hämta kameran.
Som tur var hann hennes matte ta en bild på alla tre kattsyskonen Karlsson, innan de skingrades.

Många är beroende av kaffe. Jag dricker gärna kaffe, men jag kan hoppa över en dag, det gör mig inget.
Nikotin var jag beroende av under många år. Trodde jag iallafall. Det var väldigt enkelt att bli oberoende...
Fredagsvin, jo, det tror jag att jag numera är beroende av. Har inte testat hur det är utan, på länge. Men det vore ju konstigt om man vore beroende, då det inte finns det minsta vin-sug från söndag till torsdag.... och ett väldigt litet sådant på lördagen. Tror att det handlar om vana. Och en sådan kan ju vara svår nog att bryta.

Rörelseberoende tror jag att jag är.
Det finns inte många dagar om året som jag inte tränar, promenerar eller cyklar. Och skulle det hända att det blir flera dagar i sträck utan motion av något slag, så känner jag absolut abstinens och mår dåligt i kroppen.

Om det är beroende eller vana? I vilket fall så är det inget skadligt beroende/ingen dålig vana.




Dagens motionspass bestod av en cykeltur. Ingen lång sådan, bara dryga  milen.
En runda runt alla byarna som slutar på -bo, Remmabo, Spolabo, Amnabo och Gumpebo.
Har cyklat rundan ett antal gånger under vår och försommar.Både medsols och motsols. 
Rundan är kuperad och man kommer upp på fina utsiktspunkter vid två tillfällen. Ytterligare två ordentliga backar finns på rundan.
Alla backar utom en var besegrade och uppförtrampade av hundrakilostanten på tre-växlad cykel, under denna säsong.
Idag övervann jag även Amnabo-backen, ordentligt flåsande på toppen.
Som tur är, så övergår backen direkt i en nedför-lutning, så man återhämtar sig snabbt.

Så nu har jag nått ett av sommarens omedvetna mål..... vad ska jag nu inrikta mig på.
Hallåsa-backen. Eller runt Äspås. Båda två var backar som jag fixade, med besvär, för 15 -20 år sedan. 
Så varför inte...
Gillar att cykla och att uppleva naturen.

Idag gjorde jag bara ett enda fotostopp.... vid Gumpebo..... känns inte som att man vill stanna, då de gamla benen trampar på så bra....




Redan i första lilla back-knallen, på astfaltsvägen,  hörde jag ett sus bakom mig. Tävlingscyklist-träning, hann jag tänka, innan en flätförsedd tjej i gul väst på vanlig cykel trampade förbi.
Tänkte på tre saker: Hur många växlar hade den cykeln?  Är det lönt för tant att byta till sig en cykel med fler antal växlar ?  Varför måste alla ha de fula gula västarna på sig?
Reflexvästar är lysande ( eller iallafall reflekterande) att ha på sig  då man promenerar/cyklar i höst-vintermörker. Men på promenad /cykeltur mitt på ljusa sommardagen... nej....
Inget att hetsa upp sig för... men jag gör det av den anledningen att det där med gul reflexväst i alla olika sammanhang får mig att tänka på  konformitet... alla tar efter... alla ska göra lika.

Naturligtvis ska du synas på vägen... på skolgården ... i andra sammanhang... men man kan väl klä sig på annat sätt. Tror att jag var fullt synlig i turkos tröja.




Funderade vidare under det att benen trampade på.
Funderade på sådant jag bara blir så trött på.
Ett ord, i skolsammanhang, som jag är så fruktansvärt trött på det är ordet förmåga.
Alla förmågor som ska utvecklas enligt den nya läroplanen och som har fått ett stort genomslag genom "The big five", en trend som jag varit stor anhängare av.

Vet att mycket av tankarna i Big five-trenden funkar, men jag är ändå utled på förmåge-ordet.
Känner att det i varje ämne handlar om att det är teoretiska förmågor som för så stort utrymme.

Man ska skriva utvärderingar och beskrivningar och tolkningar och jag vet inte vad, i ämnen som idrott, bild, slöjd, musik.

Min önskan är att dessa ämnen ska bli färdighetsämnen och lustämnen. Något som utvecklar ett framtida intresse, och som inte förstörs av att man ska utveckla sin f-måga att uttrycka sig skriftligt.


 I den förra läroplanen var det fyra F som var ledord.  Fakta, förtrogenhet, förståelse och färdighet.
Förståelse och färdighet för och i de olika ämnenas innehåll. Idag är även de praktiska ämnena teoretiserade. Väldigt, väldigt illa. Tänker på mig själv.... jag har ganska stor faktakunskap i flera ämnen, förstår ( i mogen ålder - knappast i skolåldern) delvis hur saker hänger ihop. Vissa färdigheter behärskar jag, men inte mycket vad det gäller det praktiska. Vi behöver såväl praktiker som teoretiker i framtiden, och gärna i en kombination.
Förnuft borde gällt då läroplanen från 2011, jobbades fram. Ta vara på varje skolelevs intresse och förutsättningar, i stället för att tvinga in alla i samma fålla och betygssätta alla efter samma mall.

-bobackarna blev besegrade av tanten denna dag, 2,1 mil besegrades av Karin, Hampus och Martin igår......nu håller vi tummarna för att Elfsborg ska lyckas göra det samma med Helsingborg i finalen av Svenska Cupen.

1 kommentar:

  1. Att cykla vid den här tiden på året är underbart. Allra helst vid midsommartid, doft av nyklippt gräs, surr i luften och i luften finns även löften om en lång härlig sommar. Sådana minnen och förhoppningar finns i mitt hjärnkontor... Ska pumpa däcken på min hoj när jag åter är hemma i Småland och börja cykla. Härlig motionsform...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas