lördag 27 december 2014

Helg hela helgen


Oj, vilken lång helg det är blev. Och än är den inte slut. Känns som om det varit helg en hel vecka nu. Först var det full fokus på att julen skulle komma, sedan kom den och sedan gick den över... men det är mer än vad helgen gjort. Den finns ännu kvar...

Känns nästan lite orättvist att väldigt många har tagit sig ledigt ända tills den 7 jan.... det är ju en ynnest som vi lärare ska få uppbära, det där med jullov.
Ur led är tiden.... : )
Skönt iaf att Löfvén visade på förhandlingsstyrka och att alla allianspartier  kunde svälja den dumma stoltheten och komma till förhandlingsbordet. Inget nyval i mars, och SD kan stå där med både lång näsa och inkastat misstroendevotum. Känns väldigt bra att de andra partierna visar att de kan och vill ha en regering utan SD-inblandning.
En absolut seger för medmänskligheten!


Igår - på annandagen - var vi i Rångedala.
Bror och svägerska bjöd på tacopajslunch, och sedan gick vi damer på promenad.
Utsikten är ju så enastående vid mitt barndomshem,
Här är en inzoom på Kullen, på andra sidan Viskan.

Solen sken så fint på den nyfallna snön, den som inte fanns hos oss i Grimsås igår.


 Tess ville gärna ut på promenad hon också. Lite kallt om fötterna var det allt, men i övrigt var även hon vinterklädd.


Promenaden gick förbi barndomens stenar, genom de snötäckta blåsippshagarna och förbi Ekebacken och Tomten.
När jag var liten, så bodde en ensam man, Tage, på Tomten. Sedan många år bebos huset i backen mot maderna, alldeles vid det som var en sjö fram till början av 1900-talet, av en hästfamilj. Både hästfamilj och familj som har hästar... : )


Skimmel i lågstående sol, det skimrar riktigt bra.
Berättade för Anki, att alldeles här bakom björkarna i bakgrunden, finns en källa, där min mor och far ställde mjölkkrukorna på kylning, då de varit på maderna och mjölkat.
Det var på den tiden då det var mjölkbord och  mjölkkrukor som gällde. Innan sextiotalet var slut, så var den tiden ett minne blott. Då kom kyltankarna, vilket förstås gjorde mjölkens hållbarhet mycket bättre. Källan bakom Tage på Tomtens ladugård ersattes med el-kylning.


Vi gick till Färgatorpet och vände där. Det här torpet flyttades från en mer central belägen plats i Rångedala, hit till platsen, där ett soldattorp tidigare funnits. Varför man gjorde den flytten vet jag inte. Föreningen "Färgatorpet vänner" anordnar bl.a.allsång och våffelkvällar sommartid. Måste försöka ta mig dit någon gång.

Tog sedan hela rundan runt hemåt, och tanten var både andfådd och varm stundtals. Det är kuperat i Finnekumla, så det blir bra träningspass om man håller någorlunda tempo med stavar och fötter.

God kladdkaka smakade gott efter promenaden. En stund före halv sex åkte vi till kyrkan, Anki och jag. Rångedala kyrka var nästan full, trots att konserten inte började förrän klockan sex.
Vi satte oss på läktaren... musiken hörs lika bra där ... och så har man möjlighet att smita iväg lite tidigare om det blir för mycket träsmak. Kyrkbänkar är inte sittvänliga!

Musiken var jättebra, lite annorlunda program än de två tidigare år som i bevistat annandagskonserten i hembygdskyrkan.
Ett aber bara, det kom en mamma ( och antagligen morfar) med två pojkar, varav den ene sannolikt hade någon slags diagnos. Han for omkring som ett torrt skinn däruppe på läktaren. Mamman hyssjade lite försiktigt.
Jag sa åt pojken flera gånger att gå och sätta sig, då han var alldeles bredvid mig. Kände mig som en riktig skata, då jag tittade på honom gång efter annan med elaka ögon. Hjälpte mer än mammas hyssjande....

Faktum är... även de som sitter på läktaren vill njuta av musiken... och inte behöva störas av en "skitunge".
Det fanns fler barn på läktaren... de satt stilla....även om de vred och vände på sig en del, under den nästan två timmar långa konserten.
Nä, den mamman borde stannat hemma med sin pojke/pojkar... tycker den elaka gamla skatan till lärarinna...

 Idag hade det kommit snö även här i Grimsås, det blev jag varse, då jag vaknade framåt halvniotiden.  Så gott det är att sova på morgonen... och inte känna sig speciellt trött på kvällen. Konstigt att man blir mer tonårsaktig vad det gäller sovvanor, då man bli gammal. Trodde att det var när man blir gammal, som man blir morgonpigg...are .....


 Minusgrader ute, och inga speciella planer för dagen. Läge att frosta av frysen. Blev aldrig gjort förra vintern. Det var inte så många dagar, då det var lämpligt att ställa ut frusen mat några timmar.
Känns alltid bra när frysen känns fräsch. Man känner sig nöjd med sig själv när en sån sak är fixad.


Måste ju se till att få den dagliga motionen också. Dagens ungefär fem km långa promenad gick förbi Hallåsen, och nerför halva den långa backen. Där brukar jag vända, om jag inte bestämmer mig för att ta skogsrundan tillbaka.

Kan inte säga att jag tycker om snön som kommit. Var redan lite halkigt i bilspåren. Lättare att gå mitt i vägen... men där är det lite ojämnt och knaggligt.
Tacka vet jag ofrusna grusvägar och skogstigar.
Men vi är faktiskt på väg mot den ljusa tiden igen....fem dagar är det sedan vändning.Om en månad märks det ordentligt att vi går mot ljuset....


Helg är det en dag till. Har inte varit den minsta lilla geocaching på över en månad. I morgon tänkte jag af gästa Ingas event i Bolaskogen i V-mo. En eller två cacher är målet att hitta också....Ska hämta katterna i H-hammar, då deras husse och matte ska ge sig upp till norra Dalarna och åka skidor.
Ska bli skönt med åtminstone två vardagar i början på nästa vecka.... och en i slutet. Tre vardagar kvar på lovet bara.... men  tio  dagar... snacka om att det är helg hela helgen...

3 kommentarer:

  1. Fina hästbilder! Det kom lite snö här också. Känner igen det där med mjölkakrukorna och mjölkbilen som och hämtade dem på mjölkbordet. Ibland lämnade han av glass som mamma beställt från mejeriet.

    Vi var i Vetlanda idag på event. Det blev hastigt bestämt, men väldigt roligt. Vi ses imorgon.

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad lustigt livet är ibland. Sitter och googlar om NO för att förbereda undervisning i åk 4-5 på Kristinebergskolan i Borås där jag jobbar. Läser ett mycket givande inlägg om en föreläsning med Hans Persson som du varit på. Noterar i högerkanten ordet "Rångedala", att det förekommit 12 (tror jag) gånger i inlägg här på din fina blogg. Jag reagerar förstås för att jag själv bor i Rångedala. När jag då av nyfikenhet läser dian inlägg så ser jag att du och jag varit på samma konsert i julas (det var dock inte jag med pojkarna...;) ... ) och dessutom gick du samma promenad som jag gör regelbundet. Jag bor i Finnekumla, har gjort sedan -98!! På en tomt vid Backgårdens skogsväg som går upp mot några sommarställen (numera året runt-boenden). Vi kallar vårt ställe för Altalyckan, efter "Alta-Kalle" som bodde i en jordkule på vår tomt för länge sen, har vi fått berättat för oss. Om jag har förstått det rätt så är du svägerska med Anki, som jag gympar ihop med och syster med Roger som jag vinkar på allt som oftast när han kommer körandes med sin fyr-hjuling. Stämmer det? Vilket sammanträffande i så fall!! Kul!
    Mvh Johanna Hallqvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Har blivit lite dåligt bloggat på sistone, så jag har inte sett kommentaren. Stämmer helt, det du skriver. Roger är min lillebror och jag växte upp i det gamla huset... som nu har blivit så fint. Tror att du bor i det fina röda huset, som jag ibland går förbi, när jag är på besök "bland barndomens stenar". Flyttade från Backgården på riktigt 1976,. När jag gick på lärarhögskolan i Jönköping ( 73-75) så åkte jag nästan alltid hem när jag var ledig. Jobbade dessutom en termin som resurslärare på Kristinebergsskolan, innan det blev flytt till Tranemo, med den man som jag sedan dess levt ihop med. Har aldrig hört talas om jordkulan. Spännande. När jag var barn/ung så fanns bara det lilla röda huset som ligger till höger i backen ovanför ert hus. Där bodde tant Annie på somrarna.l Hon var mamma till min mammas bästa väninnor. Kul att du hörde av dej. Om du är ute i trädgården nästa gång jag gr förbi, så stannar jag och säger hej!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas