måndag 22 april 2019

Påsk


En sådan otrolig påsk det blev! Ett sådant väder! Lite för bra, säger pessimisten! Vi vill ha regn!
Passa på och njut, säger optimisten.  Det är ju sol och värme vi längtat efter hela vintern.


Jag har firat påsk på många sätt.
Som barn, så var det en väldigt allvarlig högtid. Speciellt skärtorsdag och långfredag.  På skärtorsdagen tog mor och mormor på sig svarta  kläder och åkte till kyrkan för att ta nattvard.
På långfredagen fick man inte göra något alls. Absolut inget skrattande, det var en allvarlig... och LÅNG dag.
När det blev påskafton, så var det påskbrasa och koll på alla påsksmällar och raketer som sköts upp. Vi bodde högt upp i backarna och hade raketkoll åt tre väderstreck.
Så det var nog så att det var ok att vara glad igen från påskaftons kväll. Men det är den otäcka skärtorsdagskvällen och den långa fredagen som jag minns.


När jag var ung, så var det absolut inte tillåtet att åka ut och roa sig på en långfredag. Allt var stängt.
Påskafton, däremot, då var det ordentliga fester. Hu ja!


Under perioder, så har jag varit med i kyrkokörer. Både i Rångedala och i Nittorp. Länge sedan nu dock.
Då var det mycket kyrka i påsktid. Repetition före gudstjänsten och sedan LÅNGA ceremonier i gudstjänsten.  Så jag har allt firat påsk, utifrån det kristna påskbudskapet också.


Detta år blev det en härlig barnbarnspåsk. Alla tre fanns på plats i Ulås, och dit åkte även deras mormor och morfar vid flera tillfällen.






En bättre påsk kan man inte önska sig.

I morgon är det mormor/morfars-tisdag igen.

Och på onsdag är det skol-jobb. Det skulle jag heller inte vilja vara utan..... trots det fina vårvädret.

Men regn, det skulle jag allt vilja ha! Mycket!

1 kommentar:

  1. Det låter som att ni har haft en riktigt skön påskhelg. Och vilket väder vi har haft, rena sommarvärmen. Ha det gott! =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas