fredag 26 juni 2026

Dagar i Halmstad

 Det blir inte många knop gjorda för  sommarstugevistandes tanten. Var ju inte meningen heller. 

Känns rätt gott att vara här nere i den rådande värmen. Det är betydligt svalare än hemma i inlandet.

Blir nog att jag ska stanna tills på söndag. Så får vi med oss Ava hem igen, för vidare transport till Ulås och Astrid Lindgrens värld. 

Lite struktur på dagarna... typiskt mej att jag ska ha det...

Morgonpromenad.

Strand.

Lunch.

Läsa i halvskugga på tomten.

En stund ... eller flera... i samspråk med grannen, brukar det också bli.

Gårdagens promenad gick längs havet bort till campingen, Hagön, och hemåt genom stugområdena.



 
En sådan fin katt, behöver man inte kliva på..
 Fast idag då jag gick förbi, var den förstås ändå bortspolad.


Riktiga vågor igår. Gott att bada i! 


Så vackert på vägen  mellan havet och campingplatsen.


Doften av smultronschersmin ligger ljuvligt tung över hela Östra stranden.

 
Jag är ingen husvagnsmänniska. Har nog sovit i husvagn vid tre fyra tillfällen i mitt liv. Och det var länge sedan. Första gången var f.ö. på just denna camping. En midsommar 1977.  Samma sommar som farfar/svärfar tyckte att vi skulle köpa en stuga i Halmstad tillsammans. Jag och C-E betalade 12 500 kr...


Vackert på de smala stigarna, omgivna av fläderblom.


Mötte en barnfamilj på väg från stranden. 

- Där borta är Danmark, sa mamman och pekade. Skolfröken höll tyst och rättade inte .. För det är faktiskt Bjärehalvön som syns vi horisonten. Danmark, Jylland, ligger en bra bit bort.


I morse var det varmare. Valde en kortare väg. Blev ordentligt svettig ändå.


Gick ner till stranden  då jag varit hemma och bytt om. Plötsligt blev det ett himla liv på måsar och trutar. Två tjejer hade lämnat popcornpåsarna öppna då de gick och badade. Det var många som ville kalasa på den. Rena känslan av Hitchocks "Fåglarna". 

Får försöka ta mig en runda för att hitta något att äta.  Det är internationell matmarknad inne stan. Känns lite för trångt för mej. Ska besöka "Istanbul" i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas