söndag 21 juni 2026

Kyrkogångsdag

 


Söndag i midsommartid. En dag då jag brukar gå till kyrkan. Till min bästa plats för andlighet, en kyrkoruin.

Det brukar oftast var en friluftsgudstjänst i Nittorps kyrkoruin i midsommartid. Jag tycker så mycket om den platsen. Så vackert belägen, mitt på en sommaräng.

Tog mig dit med elcykel. Ett kanske inte helt klokt beslut, då bakdäcket hållit luften dåligt. Men det borde hålla fram och tillbaka. Nu gjorde det inte riktigt det, men hem kom jag ju ändå.

Det var en kort gudstjänst. 30 minuter. Räckte gott, med tanke på de obekväma träbänkarna utan ryggstöd. Prästen var jättebra. En kvinna. Hennes budskap var att kristna människor har ett uppdrag i dag och det är att skapa jämlikhet, vara generös mot de medmänniskor som behöver vår hjälp, att se till alla människors lika värde, att vara välkomnande till dem som kommer till vårt land. Jag nickade instämmande. 

Härliga sommarpsalmer, ackompanjerade på melodica. 


Fika vid hembygdsgården. Trevligt samtal med bekanta Lilian och hennes kompis Eva.Var så inne i samtalet att jag åt upp styvmorsviolen också.


Tog vägen över Nittorps by på vägen hem.


Nostalgi; Oj, så många logdanser man varit på här. Kommer ihåg ställena där folk/ killarna gömde sina pluntor. Nej, jag gjorde inte det... jag var ju den som körde. 
 
Logdansernas tycks vara ett minne blott. Synd, för det var ju nåt som hörde sommaren till.


10 kommentarer:

  1. Håller med om att det är en vacker plats där vid kyrkoruinen och hembygdsstugan. Du får köpa en liten cykelpump, jag köpte en som var ca 25 cm men pumpar lika bra som en fullstor, jag fäste den på cykeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska köra iväg cykeln ( elcykeln) till Eks, så får de fixa däcket. Bra förslag med öiten pump..

      Radera
  2. Låter som en alldeles perfekt kyrksöndag. Och styvmorsviol är ju en ätlig blomma så du gjorde helt rätt som åt upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte nog att den skulle gå att äta, då den låg på den lilla "bakelsen".😊

      Radera
  3. Ibland behöver man lite kyrkligt. Mysigt i en gammal kyrkoruin.
    Typiskt däcket tappade luft. Men du kom hem och det är väl huvudsaken.
    Logdans var vi på åtminstone de första tio åren vi var ihop, Maken och jag. Kanske ännu fler. Men det är ändå ett tag sedan.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dans är väl inte någon ungdomsgrej längre. Vet att en del pensionärsdansar. Skulle gärna dansa gammaldans igen... men C-E är ingen dansare... så då blir det inget med det. Känns som det har blivit en par-grej med gammaldans. Förr kunde man som ensamma damer gå på gammaldans... iaf på kurs.
      Ska köra iväg cykel till verkstad. I och med att det är elcykel, så känns det svårt att åtgärda utan hjälp.
      Ha en fin dag!

      Radera
  4. Vacker plats, fint med utegudstjänst. Kristihimmeldfärd är det här, och under pandemin, stor tält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt fint. Synd att bänkarna är så obekväma. Förra året hade jag med egen stol.

      Radera
  5. Friluftsgudstjänster brukar vara lättsamma och bjuda på fin samvaro.
    Min cykel har punka så det får jag ta itu med när jag är hemma.
    Logdans har jag aldrig varit på och tror inte att det fanns här. Det var Rotundan med artister som Pugh och faktiskt AC/DC.
    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga dåliga artister!
      Vi har ju nedlagda folkparken också. Men logdanserna höll i längre. Åkte bl.a. på gammaldanskurser till logar, då jag var i trettiofem- fyrtioårsåldern.

      Friluftsgudstjänst är fint. På tisdag börjar sommarmusiken i kyrkorna. Där får det bli några besök.

      Cykeln ska till verkstad idag. I och med att det är elcykel, är det besvärligt att åtgärda på egen hand.

      Ha en fin måndag! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas