Ett besök var bokat på Skånes djurpark, tills i går, tisdag.
Vi skulle hämta upp Karin och Ava i Malmö. Konrad skulle också åka med.
En övernattning i Halmstad passade bra. Restiden mellan Halmstadsstugan och Karins familjs boende i centrala Malmö tar en timma och en kvart,
Konrads familj passade på att göra måndagen till en utflyktsdag till Halmstad.
En utflykt där även mormodern kom att få göra ett besök på omtalade Slöinge glass- dess butik och glasscafé.
En liten lekplats finns utanför glassfabriken. Den hjälpte till att förkorta kötiden till glassaffären för barnen.
Det var ett tjugofemtal nummer före oss i kön, då vi kom.
Och visst är den här bamseglassen värd att vänta på. även om man bara är ett och tre fjärdedels år gammal...
Samt en stor affär med mängder av "andrasorteringsglass" att handla med sig.
Prismässigt så var det superbilligt - inte konstigt att många vill åka dit och både äta och handla.
Och det där med avstånd - år 2020 största publika aktivitet- det fungerade alldeles utmärkt!
En liten roadtrip längs kustvägen och en stunds strandhäng hanns med,
innan tre fjärdedelar av familjen åkte hem till hästar, hönor och katter igen.
Fikade hos Ava, innan vi trängde in oss i bilen, som för dagen utrustats med två barnstolar.
Det var glada barn som sjöng och tramsade med mamma/moster där bak i bilen.
Det är så vackert i Skåne, så jag njöt av hela resan genom det öppna landskapet.
Tänkte att det kanske inte var så jättemycket folk i Skånes djurpark denna dag, då många har gått tillbaka till arbetet igen.
Men så var det inte. Vi blev mottagna på ett trevligt sätt, då en ung tjej försäkrade oss om att vi alla var friska. Dessutom blev vi påminda om att hålla två meters-avståndet.
Sen kan man diskutera om det är försvarbart att låta djur, som är anpassade till ett annat klimat och en större frihet, bli inhängnade i en djurpark.
Jag anser att det är det, med tanke på att alla djur som finns i dagens djurparker är födda i en sådan. De skulle inte klara sig i sin naturliga miljö.
Det stora abert var dock att det inte fanns så många djur inom synhåll. Inte så konstigt, djur vilar ju i skydd under en stor del av dagen.
Stenar och rötter fanns det litet för mycket av. Det är lätt att ramla och snubbla på sådana.
Detta är också en skillnad mot lekområdena i Borås djurpark Där finns moderna och "färdigköpta" lekanordningar, och ett plant och mjukt underlag.
Blodsockerlåga barn orkade inte kolla björnarna, för dem hade vi nog kunnat få syn på. Det blev nästan raka vägen upp till Björnbergsrestaurangen. Stannade vid räven och såg inget, järven var heller inte inom synhåll, ej heller vargen .... och sedan orkade vi bara inte stanna bland alla som trängdes vid björnberget.
Helt ok barnmat fanns att köpa på restaurangen, till helt ok pris. Fish och chips, korv och pommes. ,,,,
Lite vila i morfars och mammas knä behövdes innan maten kom.
Två meters avstånd? Nej, nej.... och det kan man inte skylla parken på. Det är ju var och ens ansvar.
Tänker dock, att då man förbokar biljett, så borde man ta in betydligt färre än vad som fanns på plats i går. Det var lite trångt på sina ställen, och framförallt på de ställen som det fanns något djur som man kunde se. Vi vuxna kan ju försöka hålla avstånd, men barnen klarar inte det.... de vill se direkt...
Men det var kul att se ett lodjur - det gör man sällan då man besöker djurparken i Borås. Lodjur är skygga.
Gott tyckte barnen ...
På vägen tillbaka till entréområdet såg vi även ren och dovhjort.
Och en annan favorit - kungsörn. Där är jag lite tveksam- ska kungsörnen inte får ha ett större område än det som fanns i parken?
Men det var väldigt roligt att se den mäktiga fågeln, där bakom nätet.
Två aktiviteter som såg roliga ut hoppade vi också över. Det var dels en hängbro över området där renarna gick och dels en traktortur för de mindre barnen genom fåret Shougn-land.
Köerna var alldeles för tok för långa för två trötta treåringar - och tre ganska trötta vuxna, varav två halvgamlingar.
En T-shirt till varje barn i shoppen och sedan körde vi tillbaka till Malmö.
Kort recension av parken: Trevlig miljö, svårt att få syn på djur, bra med återkommande aktivitetsplaster för barn, för mycket folk, med för långa köer som påföljd, trots att det var förbokning som gällde. Mer ett aktivitetsområde än en djurpark. Underlaget på en del lekplatser borde ses över. Prismässigt, helt ok! Tre plus av fem!
Och Konrad, som är fascinerad av utryckningsfordon, fick se både ambulans, brandbil och polisbil, då det hade hänt en trafikolycka i trakten av Ringsjön. Inget allvarligt, som tur var, men utryckningsfordonen fanns på plats.
Pizza hämtades och avnjöts i den stora härliga trädgården där Avas familj bor. En stunds lek i den stora sandlådan hanns också med.
Alltid tråkigt att åka hem, det tyckte Konrad även denna gång.
Inte utan att vi vuxna tycker så också. Tiden går så fort och det blir så intensivt, när man "hänger" med två livliga treåringar.
De första delen av resan norrut, den går genom det vackra sensommargula Skåne. Vilka fält! Skulle gärna vilja se när och hur allt detta skördas.
Det är sådan skillnad att köra till och från Malmö under sommarhalvåret, jämfört de månader då jorden ligger i träda, och då det nästan alltid är mörkt då vi åker hemåt.
Vi lämnade Konrad hemma i Ulås strax före nio. Även lillebror var vaken och blev glad över att se oss alla igen.
Solen hann gå ner innan vi var hemma, Helljuset kom till användning under de sista milen. Fortfarande skymningsljus dock.
Två intensiva dagar, jätteroliga, lite tröttande.... men nu känner sig tanten fit for fight igen. Får bli biltvätt och promenad i eftermiddag. I morgon bär det av till Halmstad - med två killar och deras mamma. Vädret ska ju bli fint, så vi blir nog kvar ett par dagar,


