Visar inlägg med etikett mus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mus. Visa alla inlägg

söndag 22 mars 2009

Fritz´ första fångst ...


....för säsongen, visade han stolt upp, när jag var ute och tvättade bilen.

Svansen högt, hög rygg, huvudet högt, musen i munnen. Ett mirakel av stolthet!


På fredagar brukar jag ställa olika frågor till mina elever och de får svara på frågorna i en bok, som jag sedan med stort intresse läser.


Jag har t.ex. frågat "Om du vore ett djur, vilket djur skulle du då vara". Naturligtvis har de allra flesta skrivit att de vill vara starka och / eller vackra djur - lejon, tiger, panda, rådjur, hare, katt....


Ingen enda har någonsin kommit på idén att vilja bli en söt liten mus.....


....och då tänkte jag att det är smart tänkt.... vem vill vara mus............fällfångad, utslängd, förgiftad, föda för mängder av djur... vad har det lilla djuret gjort för ont för att leva avskydd och under ständigt livshot?

Livet är absolut inte rättvis - varken för möss eller människor!