Visar inlägg med etikett sparbanken Tranemo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sparbanken Tranemo. Visa alla inlägg

måndag 19 november 2012

Bankbesviken

Sparbanken Tranemo har en särställning på marknaden som bygdens bank i och med sin starka lokala förankring. För att ytterligare manifestera att vår bygd och dess utveckling är av stor betydelse för oss, har Sparbanken Tranemo bildat en stiftelse (Stiftelsen Sparbanken Tranemo). Denna stiftelse har som uppgift att genom ekonomiska bidrag stödja och främja utveckling av näringsliv, forskning, utbildning, idrott och kultur inom verksamhetsområdet för Tranemo kommun. Bidrag kan utgå till ändamål och projekt som kan bli till allmän nytta eller betydelse för utveckling av vår bygd. Framför allt är det framtidsinriktade projekt som stiftelsen är intresserad av. 



 Ett jättebra tillfälle att få lite tillskott till kommunens ansträngda skolkassa, tänkte vi. Borde väl gå relativt lätt att få ett bidrag som främjar såväl utbildning som kultur och framtid. Sparbanksstiftelsen har ju tidigare öppnat sina kassakista frikostigt och investerat minst tio miljoner i konstgräsplan i såväl Tranemo som Dalstorp. Man har dessutom, sedan ett antal år tillbaka, sponsrat gymnasieeleverna, så att de kunnat få var sin bärbar dator.
Jättebra grejer, men kostsamma.
Vi önskade att få två resor per år till varje skola i vårt område. En resa till Glasmuseet i Limmared, en resa till Torpa Stenhus. Alla barn skulle ges ekonomisk möjlighet att besöka kommunens största kulturella sevärdheter och få berättelserna bakom dessa, under sina skolår 1-6.
En sammanlagd kostnad på 15 000 kr per år.


Idag hade rektor fått ett brev från Sparbanken. Utan någon som helst motivering, så hade vi fått avslag på vår ansökan. Jag är besviken på den bank som jag varit kund i, i hela mitt vuxna liv.