När det är rusningstrafik har alla fasligt bråttom och det är trångt och besvärligt. Rush hour heter ett nätspel som är byggt på denna företeelse. Rush hour finns också som fysiskt spel, samt prova på spel på nätet.//http://www.thinkfun.com/RUSHHOUR.ASPX?PageNo=RUSHHOUR
Igår klockan 9.30 beställde jag ovan nämnda spel från ABC leksaker i Danderyd. Beställde ytterligare två enmanstankespel, Chocolate Fix http//www.thinkfun.com/Flash/ChocolateFix/ och Square by square. Samtliga spel är tillverkade av amerikanska Think fun.
Idag klockan 9.45 stannade den gula postbilen uanför huset och den unga sommarbrevbäraren lämnade in paketet från ABC leksaker. Det måste väl vara snudd på hur snabbt ett paket kan levereras, ett dygn från beställning tills man har paketet i hand. Jag är full av beundran och tycker att det gick fasligt fort från dörr till dörr.
Spelen ska vi använda här hemma för att hålla hjärnan i gång i sommar, C och jag. Det var J ( inspirerad av speltokig sambo) som introducerade oss till de utmanande spelen, som är klart beroendeframkallande.
Sen har jag faktiskt tänkt använda klurigheterna med mina elever i höst. Jag tror på att dessa logikspel är väldigt bra och utvecklande - i synnerhet vad det gäller matte-tänk.
Dilemma - ska jag, som privatperson, köpa saker till skolan? Det händer ju ganska ofta att det blir så, jag använder det hemma först och sedan hamnar det skolan. Min ena digitalkamera har används i skolan hela våren t.ex. Vad gör man, när det inte finns kommunala pengar, och man samtidigt vill att eleverna ska ha bra material att jobba med ???? Jag tror att det är så för de flesta av oss i skolans värld, vi använder mycket egna, privata saker i skolan. Vilket aldrig skulle kunna tänkas förekomma på en annan arbetsplats...... Har någon en bra lösning på detta dilemma???
Fasligt fort gick skyarna på förmiddagen - under 7800 stegs promenad hann jag bli blöt tre gånger och torka upp två gånger.
Fasligt fort flög också den vackert blåglänsande jungfrusländehane, som jag försökte få med på bild. Inte en chans att han kunde hålla sig lugn så länge.....
Fasligt fort går också semestertiden. Snart har hälften av tiden gått. Och ännu snabbare går den nu, när C idag har påbörjat sin semseter. Så nu blir det åka av....
Fönstren gick fasligt fort att putsa! Använde diskvatten med YES i + torktrasor från Ullared. Snabbt! Glasklart!
Det gäller att få ut den röda bilen från parkeringshuset. Den här uppställningen tog det en stund innan jag löste.