Visar inlägg med etikett trav. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trav. Visa alla inlägg

tisdag 9 juli 2013

Så´n sommar




Vilken skillnad det är mellan olika somrar. Förra årets sommar var bara ett enda grått moln, vädermässigt sett, medan denna sommar är en enda stor leende sol. Härligt!
Tänkte uppdatera den officiella dagboken för egen del.... inget jag kommer att länka till FB eller Twitter.


Onsdag, torsdag, fredag förra veckan användes till gräsklippning ( ja, både onsdag och fredag, sanslöst vad det växer i år), till promenad och till att läsa böcker. Läste "En man som heter Ove" med största förtjusning. Den sorgroliga boken fick mig att stundtals skratta högt, stundtals gråta riktiga tårar.

Läste Louise Boije af Gennäs "Högre än alla himlar" förra sommaren. Jag läser f.ö. enbart pocketböcker, så jag ligger något halvår efter utgivningstid på det sättet.Jag gillar inte att låna på bibliotek, dels är det inte min bok, så jag kan inte hantera den som jag vill och dels är det tidsbestämning med bötesbeläggande på lånen... och jag är ju så´n att antingen sträckläser jag eller också går det veckor ( och t.o.m. månader) som jag inte läser något alls.

"Högre än alla himlar" är första delen på en trilogi som utspelar sig från år 2000 till 2010. Man möter ett antal människor i undre medelåldern och får följa dem, samtidigt som de är del av det som händer  i världen och i Sverige under denna tid.
Boken/böckerna har också en politisk underton som tilltalar mig.... den ser på tillvaron med rödgröna ögon.
Andra delen kom ut i vintras, den heter Blå Koral. Tsunamin i Thailand har en central roll i handlingen, liksom stormen Gudrun som härjade veckan efter att den stora vågen kom.
Jorden var vred under 2004-2005. Den har lugnat sig betydligt, iallafall i de delar av världen som vi västerlänningar utnyttjar.
Mycket fängslande böcker är det. Längtar efter del tre.

Läste ytterligare en bok i helgen, Carl Johan Vallgrens bok "Havsmannen". Författaren och tonsättaren från Falkenberg har skrivit en av mina absoluta favoritböcker "Den vidunderliga kärlekens historia". "Havsmannen" var långt ifrån någon romantiskt bok, den var riktigt otäck... både trovärdig och otrolig.
Men den var läsvärd!


I lördags var det dags för ett besök på Halmstadtravet.
Det har i det närmaste blivit tradition att vi ska gå till travbanan i Vallås och spela bort lite pengar ... ja, så där 500 kr.
Under de fyra år som vi bevistat hästkapplöpningen med sulky på släp, så har det alltid varit gott väder.
Så ock denna lördag! Solen sken från en alldeles blå himmel.


Vi var absolut inte ensamma åskådare, publiksiffran uppgick till närmare 15 000.
Vinstbeloppen uppgick för min del inte till denna siffra på långt när, det rörde sig om 50 -100 kronor på fyra av de sju loppen. Ungefär jämt ut gick det....
... och kul är det... lite av adrenalinkänning då man ser att hästen man satsat sin 20-25 kr på ligger i täten.



Roger, Annki och Johan gjorde oss sällskap till travbanan för andra året i rad.
Denna gång fick vi umgås lite mer med broder Roger och tre fjärdedelar familjen, då det passade att bodde i stugan några dagar och delade vårt enkla käll även under helgdagarna.Även hunden Tess var oss sällskaplig,och absolut då det vankades mat.


Under veckan som gick var det SM-vecka I Halmstad.
Johans kompis Viktor var med i styrkelyftstävlingen och övernattade tillsammans med Johan i lillstugan.
Det är så roligt att ha kvar den gamla stugan, hittills denna sommar, så har den verkligen utnyttjats.
Känns mycket enklare att ha folk på besök i stugan än att ha gäster hemma... i stugan hjälps alla åt... hemma är det mycket mera värd/värdinnetänk.



 På söndagseftermiddagen åkte Rogers familj hem till Rångedala, men bara en stund senare så dök Bella och Elvira upp.



De har lärt sig att anpassa sig till sommarstugelivet och rör sig ganska bekvämt i och omkring stugan kopplade i selar och med långa koppel.
Till och med trädklättring och lite jakt ( utan resultat i och för sig) är möjlig.


 Husse ...

..och matte var givetvis på plats också.
Efter att ha grillat goda korvar inköpta på ICA maxi i Halmstad, så var det dags att testa lite nya spel som Martin plockade upp ur den stora sällskapsspelkassen.


Flera olika roliga nyheter hann vi med att testa under söndag och måndag.

Vi hann också med strandpromenad och bad i kallt havsvatten innan vi begav oss hemåt i går kväll.

Svart och vit katt  fanns på plats här hemma. Fritz har tydligen gett sig av på egna äventyr, honom har vi inte sett till ännu.




 Idag har jag/vi hunnit med mycket.
Tvättat mattor och stolsdynor, rensat ogräs och rensat bland förvuxna perenner, klipp gräset ( igen) och tagit en långtur på cykel.
Samt beställt övernattning på "Salt och Sill" på Klädesholmen, döttrarnas födelsedagspresent till sin sex decennier gamle far. Som då även deras mor får ta del av!


Cyklade iväg en stund efter C-Es välsmakande köttfärssåslunch.
Tog vägen förbi Amnabo och Askåker.


Vägkanterna var helt underbart vackra. Nu har alla högsommarblommor kommit på en och samma gång, och de är fortfarande väldigt fräscha. Riktigt njutbart var det att sakta glida genom blomdofter, kreatursdofter och alla olika vackra färger och vyer.


Hade tre syften med cykelturen.
Ordentlig motion... och sådan blev det ju ganska så bra med.
Skulle gissa att vi cyklade ungefär tre mil, uppför, nerför och lite slätt.
Bra för sextioårsgamla tant och farbror....


Tänkte också kolla om vännen och kollegan var i sitt lilla sommarhus vid Lagmanshagasjön.
Det var hon inte.
Vilket ger anledning till fler cykelturer till den fina sjön under ledigheten.


Tredje syftet, det var att bada insjöbad.
Badplatsen vid Lagmanshaga, hör till mina absoluta favoritplatser.
Mjukt och ljummet vatten, skönt att simma i.
Kände hur sommaren intog hela mig, och det är ju inte så lite att inta, då jag blickade ut över den välkända stranden och sjön.
Här har jag varit på den allra bästa skolresa som jag gjort med någon klass.... och då har jag varit både i Stockholm, Göteborg, på Öland och på Gotland.
Skolresan gjorde jag och min kollega Inger ( numera inte bland oss på jorden) för femton år sedan.
Två övernattningar i tält vid sjön, lägerskola, bad och lekar... helt underbart.
Gjorde samma resa med min jätteklass, den sista i Dp, tre eller fyra år senare, med en övernattning. Då hade jag bara föräldrar till hjälp. En bra resa det också.


Idag är sådana utflykter /skolresor inte att tänka på.
Varken föräldrar eller skolledning ger oss tillåtelse att ta det ansvar som det innebär att ge sig ut på sådana lärorika äventyr.


Efter det uppfriskande badet/korta simturen cyklade vi vidare. Denna gång håll vi oss i sjökanten så långt vi kunde, tog inte den "vanliga" vägen över Lindås.
Det finns en hel del fritidshus och några åretrunthus alldeles invid sjön.
Känner stor avundsjuka då jag ser hur de som har sjötomt bor, jämfört med hur det är att bo mellan ett kalhygge och barrskog.



Jag får väl fortsätta att känna den sjukan....värre sjuka kunde man ha....och hade man inte en bit till sjön, så skulle man ju inte kommit ut på motionstur.


Tog en lite annorlunda väg hem än vad jag brukar.
C-E kände till en "genväg" över Askåker.
Vilket utsikt man har i denna lilla fina by. Utsikt över lilla Askåkersjön och där bakom stora Lagmanshagasjön.


C-E har sju växlar på sin cykel. 
Jag har bara tre på den nya röda cykeln.
Trivs normalt bra med bara tre växlar, men inser att jag lätt kommer på efterkälken, då utväxlingen på högsta växeln har en del att önska.
En härlig sommardag var det iallafall, en fin vecka har det varit. 
Hoppas att vi får behålla denna härliga sommar hela sommaren.


måndag 9 juli 2012

Semesterstart, sommarstiltje

Många är det som börjar semestern denna vecka.
Min började för två veckor sedan,  och även om jag fortfarande har fyra veckor kvar, så tycker jag alltid att den bästa tiden av sommaren är förbi, när C-E börjar sin semester.
Veckorna då jag är min egen och kan hitta på saker med mig själv... eller någon annan... det är min favorittid på året. Känns nästan lite sorgset att den gick över så snabbt iår. Och ännu sämre, det blir inga egendagar i augusti heller....vi börjar redan den sjunde.
Retar mig riktigt mycket på att de som bestämmer över skolans termin, lagt sex kompetensutvecklingsdagar före skolstarten. Och att man inte har någon kompetensutveckling att erbjuda. Om man nu undantar någon timma med brandkåren, för att repetera hur man släcker en brand....
Sex dagar... heltokigt... hade varit lagom med två för att ( utan någon form av föreläsning eller workshop) vara beredda att starta upp höstterminen.
Men som sagt, det är fyra veckor kvar.....och visst kommer vi att hitta på roliga saker under den tiden....


Åkte ner till Halmstad i lördags för att gå på Halmstadstravet. Ett roligt evenemang som lockar ca 15000 personer att flocka sig runt den eliptiska, väldoserade och välunderhållna grusbanan.

 I år kom broder Roger med fru Ann-Katrin och yngste sonen, Johan, med på det roliga evenemanget.  För det är väl konstigt att ALLA tycker det är kul att satsa 20- 50 kronor på en häst ( som vinnare eller på plats) och sedan med spänning se hur kusen sköter sig i det ca 2,5 km långa loppet.

För egen del så hade jag lyssnat på sommarprataren  Lutfi Kolgjini och bestämt mig för att delvis satsa på honom och hans stall. Första satsningen slutade med galopp efter bara några meter.  Någon gick in på plats.


Med tanke på att inträdet är 150 kr ( skitdyrt tycker jag) så är det inte så många amatörtravtippare som går hem med mer pengar än han/hon kom dit med. Det är väl liksom företeelsens idé. Men det är ändå riktigt roligt att kunna gå och lösa in en hundralapp på satsade 20.....
Hade bestämt mig för att satsa 500 kr sammanlagt. Hade ca 420 med mig hem... så det kan ju ändå ses som en vinst.
Grillkväll med familjen Dyrestam.... trevligt... De åkte hem  till Rångedala sent på kvällen.... är bra att ha en stuga att samlas i, så har man ju både möjlighet att stanna över natt eller att åka hem.


Johanna besökte oss i stugan igår. Kom ner några timmar, då hon var "Vansbrosimmarklassikeränka" för dagen. Hann både gå snabbpromenad och långsam tipspromenad på området. Den sistnämnda blev Johanna etta och C-E tvåa på.... på midsommar inhöftade ju också huset två av tre priser.
( Undrar hur osmarta resten av sommarinvånarna på Knipan egentligen är....?)


 Tog en liten cykeltur efter det att Johanna åkt hem. Cyklade till naturreservater på Hagön. Fint därborta.

 Tog vägen genom campingen hem.... det livet är inget för mig. Trång-trångt, långt till toalett och dusch, grill-os och pommes friteringslukt.... Har prövat campinglivet ett par gånger i ungdomen, men fick absolut inte blodad tand för den formen av semesterliv.


C-E ville åka hem på kvällen.Han var väl orolig att katterna inte skulle klara sig ute en natt till. Jag hade gärna stannat tills idag, det ska ju bli sämre väder från och med i morrn.... Fransson tog ett vigt skutt, ca 1.20 m upp bland mina tröjor, när han varit inne och fått kvälls-Sheba. ( av sin husse) Sen ville han ut.... katter klarar sig, gravt medelålders män är lite för överbeskyddande .... Och katter är otroligt viga och spänstiga...


Sommarstiltjen har infunnit sig, både på bloggar och i media. Borås Tidningen är tunn-tunn, söndags GP är inte mycket tjockare. Nu när Almedalsveckan är över, så finns det inte så mycket att rapportera om i nyhetsflödet heller.... mest pratas det om regnet som öser ner med jämna mellanrum i olika delar av Europa.


I växtriket råder dock ingen sommarstiltje. Gräsmattan behöver klippas var tredje dag.... Jag gör gärna det... man får både konditionsträning och styrketräning, om man går fort fram över gräsytorna....

 Prästkragarna har inte  lugnat sig i sin tillväxt. Förr var prästkragar min sommarfavorit. Numera ser jag den som ett ogräs, så som den tagit över i våra rabatter.
Ska gräva upp både prästkragar och jättedaggkåpa när det blir höst... inget kul med växter som dominerar på det sätt som de gör.

 Nävor gillar jag. Denna tog vi från paradisträdgården i Önneköp i våras. Trivs så bra, hoppas den växer till sig ordentligt under sommaren.


Denna köpte vi på Grimstorpets örtagård förra året. Den blommade från juni till september. Lite sen i år, men nu har den kommit igång.


 Vallmon har spridit sig år från år, och långt från den ursprungsplats där de blev placerad för många år sedan. Kortlivad med vacker.

 Förra året, i påsktid, tog vi med en konstig liten planta från Önneköp. Den visade sig bli till jätterams, så småningom. Bredvid växte denna vita skönhet upp. Vit riddarsporre lär det vara. Förra året var där två blomstänglar. I år är det tolv stycken. Perenner gillar våra röriga rabatter.

I växthuset är det också fullt ös. Inser att jag planterat alldeles för mycket, detta första år. Det var ju inga stora plantor från början... men nu är det det. Blommar för fullt gör det och både tomater och gurka är på tillväxt i bärform.

Penseerna är ju också härliga. Planterade några som var för gamla för krukorna, bakom garaget, under några år. Nu är det verkligen penséträngsel där.... rött, gult och blått.

Blev inte så mycket av regnet som började under det att jag klippte gräset i rekordfart. Får gå ut och njuta sommar en stund till ... och sen ska jag ta en promenad, i lugnt tempo... och med stora kameran hängande på (stora) magen.

torsdag 16 juli 2009

Konkurrerande kusar



Kapplöpande kampar var gårdagen clou!
Plats: Vaggeryds travbana
Tid: 17.30 - 21.30
Anledning till besöket: Att se och uppleva en realtivt närliggande attraktion, som många talat sig varma för.
Publik: ca 4200 - varav fyra var J, M, C och jag
Entré: 40 kr per person samt 50 kr för att ta med bilen in på området. ( Bra att ha när man skulle äta matsäck, och är det regnade)
Väder: Lite regn i början, sedan uppklarnande.
Planerat upplägg: Satsa 20 kr på plats i de första fem loppen. Därefter ev höja till 50 kr på plats i de återstående.

Så här gick det: Första loppet, 20 kr på lågoddsare på plats. Hästen kom sist.

Andra loppet: 20 kr på vinnare, 20 kr på mellansoddsare på plats. Vinnarsatsningen kom tvåa, platshästen kom sist.

Tredje loppet. 20 kr på mellanorddsare på plats. Hästen galopperade, kom sist.
Vid det här laget hade de övriga tre i sällskapet hämtat hem prispengar. Kändes lite tungt..

Fjärde loppet: En upprepning av lopp tre - men kusen kom inte sist! Ljuset syntes bakom regnbågen!

Femte loppet: Stor satsning: 2 x 20 kr på plats. En av hästarna kom tvåa. Lyckokänslan infann sig när jag hämtade 31 kr! Satsade på vackraste två hästar!

Sjätte loppet: Upprepning av lopp fem. 36 kr var vinsten! Satsade på vackraste namnet!

Sjunde loppet: Satsning 2 x20! Vinst 54 kr. Vackraste hästar låg till grund för satsningen.

Åttonde loppet: Samma satsning. Tillbaka i botten. En av hästarna kommer sist - långt efter de andra! Tittar på oddsen - funkade inte.


Nionde loppet: Vackraste namnet - Love heart - högoddsare. Satsningen gick in! Högsta vinsten för kvällen 74 kronor!

Tionde loppet: Satsar på två lågoddsare. ( Måste gå på toa - hinner inte kolla namn eller utseende) Upprepning av lopp åtta!

Elfte loppet: Storsatsning tre hästar x 20 kr. En lyckades komma trea. Drygt trettio kronor tillbaka.

Sista loppet: Ridande travkapplöpning - satsar på plats på de två vackraste ( kolsvarta )travarna. Ökar insatsen till 30 kr per häst - på plats. Båda går in! Nu ska väl det bli storkovan? 72 kr fick jag. Kände mig lite snopen!


Förslag på utvidning av satsningar: Satsa på sista häst - skulle kunna bli min grej!

Förslag på hur man tar ut hästar som man vill vill satsa på: Glöm oddstavlan ( om du inte sätter lägsta oddsaren på plats)- gå i stället på namn, utseende, färg!

Utdelning för sällskapet: M hade med sig någon mer hundralapp hem, än vad han hade med dit. Lyckades få in två V 6-4or. ( Utdelning 218 kr styck)
J vann många gånger - gick ganska jämt ut.

C satsade mest - ibland den fantastiska summan av 50 kr på vinnare. Vann högsta beloppet ( ca 200 kr) men var den som sammantaget förlorade mest ... bortåt 300 kr.

Jag gick ca 150 kr minus.

Sammanfattning: Jättekul - det tyckte vi alla! Spänning - och satsningar/ vinster i lagom nivå. Inget att gräma sig över några förlorade hundralappar - inget problem att vinna några hundra.
Hålls satsningar på en rimlig nivå, så blir det en klart prisvärd upplevelse!
En härlig kväll, massor av frisk luft - och inte en enda knott!
Hit åker vi igen!

Konkurrerande kusar blev lika mycket en kul konkurrens för oss! Vem satsar på rätt häst?