onsdag 25 februari 2009

Förnärmat farligt fett fruntimmer


Läste i tidningen idag hur farligt det är att vara fet eller Textfärgöverviktig. Man kan dö som en fluga, när som helst. Risken för feta att dö i förtid är dubbelt så hög som för normalviktiga, för överviktiga är det 30 % större risk. Nu vet jag inte om jag räknas som fet eller överviktig - antar att BMI skulle visa på fetma..... Och med tanke på att jag då antagligen är i gräns-zonen - så lär väl risken att dö i förtid för mig vara 80%.


I tidningsartikeln kan man också läsa "Det är lätt att säga att folk ska röra sig mer och äta mindre, men i slutändan är det ändå individens val hur mycket inskränkningar hon eller han är beredd att göra i livet". Jag känner mig kränkt när jag läser detta. Precis som om jag inte rörde mig och bara åt skräpmat. Så är det inte - det vet alla som lever nära mig. Men jag tar ändå åt mig och blir nedstämd. Skulle jag gå ner till normalvikt, då finge jag leva på salladsblad och vatten - och gå miltals om dan.....Eller vara i slutstadiet av en livshotande sjukdom....


Sådana sartomotaler det ändå blir....

4 kommentarer:

  1. Vad är det att dö i förtid ?
    Det förutsätter att det finns en normal tid för att dö.
    Här i västvärlden tror vi på evigt liv här på jorden.
    Det är faktiskt livsfarligt att leva
    man kan faftiskt dö.
    Ta en semla till och njut av din tid på jorden.

    SvaraRadera
  2. Tack - vem du nu är.... Men jag ska fasta som katolikerna gör sedan i onsdags. Inget godis alls för påsk!

    SvaraRadera
  3. Visst ska du skriva det du ser!! Även det du tänker, tycker (om än vänligt, absolut)!!! Nu ska jag lägga till dig på min blogglista - då kommer jag också ihåg att komma in och hälsa på lite oftare. Sköt om dig!!! M

    SvaraRadera
  4. Tack för stödet!Du är helt fantastiskt i din IT - blogg ambition, det ska du veta.... har länkat till flera intressanta saker från din sida!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas