måndag 3 januari 2011

Tippande, traktortrackande tant


Har lovat mig själv att göra något bra av den vita årstiden. Rörelse och frisk luft, det måste väl vara bra. Skidor på. Yes. Ta med dem till preparerat spår ... neeej, kan vara väldigt isigt och uppkört. Pinsamt att stå på näsan......för tänk om det kommer någon efter....
Skidor på utanför dörren alltså. Tog på transpirationsfördrivande underställ och vallade skidorna med blått.
Vägen var för isig, förstås. Vek av i det redan uppkörda spåret vid grannhuset. Tänkte upprepa förra veckans vända. Men se, på skogsvägen var det numera ordentliga traktorspår där jag tidigare hade gjort ett skidspår. Betydligt enklare att ta sig fram, alltså. Oj, vad det gick undan i spåren, vallan funkande och isen hjälpte till.
Åkte nog ett par km innan jag vände. Började bli både svettig och fokustappande. Underställen höll inte riktigt vad de lovade ... och det allra sämsta är ju att jag måste ha något fel på min utblåsningsapparatur. Glasögonen immar igen, så fort det blir lite extra utblås. Likadant var det när jag försökte ha skidglasögon i fjällen... funkade aldrig, blev igenimmade direkt.
Inte så kul att köra omkring i dimma ....eller rättare sagt, imma.
Nerförbackar är inte det största hotet mot balansen, för det är svagt, svagt sluttande uppförsbackar eller planmark. Rätt som det är så sticker skidorna bara iväg, och så blir det ett seismografiskt utslag, när jag dimper i marken. Nu gick det bra, den här gången, både storrumpan och lillhjärnan klarade sig bra.
Kändes som en bra grej att ta traktortracket. Frisk luft, uppiggande rörelse. Nu är det slut på skidandet på vägen för ett tag, alldeles när jag kommit hem och tillagade lunchblodpuddingen, så kom en sandningsmaskin och la grovkornig friktion på vägen.
Skidor är kul. I morrn ska det förhoppningsvis komma lite snö ( märk väl: jag skrev förhoppningsvis) och sen ska spåren vid Korpstugan i Grimsås vara bra igen.
Om ett par timmar blir det ett extra insatt spinningpass. Man mår så väl av att röra på sig definitivt.
Antar att många läst om politiker Hanna (efternamn) i södra Norrland, som föreslog extra skatt på överviktiga. "De kostar så mycket extra, de som väger för mycket." Den gubben borde det vara skottpengar på, för jag vet att jag inte är ensam att ta hand om min egen motion och träning på ett bra sätt, och ändå väga för mycket. Jag blir så trött på sådana människor - fast jag vet att det inte något att ödsla någon form av energi på.

3 kommentarer:

  1. Kul att du gör något av den vita tråkiga årstiden =) Jag väntar fortfarande på mina skidor... Det blev två varv på min korta promenadrunda idag och så ska det förhoppningsvis bli gympa ikväll. Ska ju leda det, men börjar nog känna av Stinas influensa....jaja, ska den komma är det bra att den kommer nu, London väntar ju nästa tisdag. Huvudet värker och jag frossfryser...
    Ja, det borde vara skottpengar på en sådan tanke!!

    SvaraRadera
  2. Nu får du låta nå´n annan ta över gympan. Du måste vila dej, så du blir frisk till dess att du ska åka till London!

    SvaraRadera
  3. Mina glasögon immar igen bara jag stänger dunjackan och drar upp huvan. Jättejobbigt! Halkade fram på skogsvägarna idag men det gick bra tack vare broddarna. Vill hellre ha snö än is på vägarna.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas