söndag 28 april 2013

Ändande ända


Lite om veckoändan som snart är tillända.
Änder var en del av den ändan.....

Den här killen simmade i Mölndalsån.
Tog Inga på orden och lade in några cacher i gpsen.
Gick ut på burkletarjakt, under det att Johanna och Elisabeth jagade häst och ryttarattiraljer på mässan, i anslutning till Göteborgs hästshow.


Gick längs ån, sökte och fann inte...
... sökte och fann.
På bänken utanför Mariakyrkan satt en man och rökte.
Fick honom och resa på sig och gav honom en grundläggande lektion i geocaching, under det att jag letade upp filmburken under bänken.


En del försöker sig på att fiska levande saker, vet inte om det lyckades, men jag tycker att killen i vit skjorta och slips var superhäftig, där han hade sitt sovande barn i kärran och samtidigt försökte sig på att få napp i ( skitiga ?) Mölndalsån.


 Man ser många fina vyer då man tar sig fram på tidigare ganska outforskad mark.
Man ser med andra ögon, när man använder kameraögat som ett extra öga.
Det blev inte så många cacher, egentligen bara tre som jag kunde skriva på.
En fjärde ( av sex försök) hittade jag, men jag vågade inte i min ensamhet ge mig uppför stegen som ledde dit .... och då tänkte jag så här:
Jag har hittat lådan, och hade jag haft sällskap, så någon kunnat hjälpa mig om jag fallit, så hade jag klättrat upp. Men jag är ensam, och när jag läser på Fb och i bloggar om geocaching så ser jag ju att man hjälps åt, så den som inte är den vigaste kan få vara på marken, men ändå få sitt namn skrivet på lappen. Så ibland får jag bli min egen hjälpare .....
Så tänkte jag ... och detta kan man diskutera hur länge som helst .... vad är det som gäller.... att kunna hämta på egen hand ... eller att använda hjälp av kompisar....
 eller sig själv...
Fullständigt oviktigt, å var och en göra efter sitt eget "samvete"......
Mitt samvete sa "funnen"!


 Den här gömman var iallafall en toppengömma... såg, då jag anmälde hittningen på geocaching.com, att jag var den 117e som gav den favoritpoäng.
Mitt ute på en gräsmatta, utanför ett hyreshus, bakom parkeringshuset vid Liseberg fanns den.
Mannen som lagt ut cachen öppnade fönstret, när han såg mig irra omkring med gpsen.
- Nyckeln att öppna med ligger bakom skylten vid pilen, sa han.
Och det gjorde den!


 Kände mig ungefär lika trött som den lilla tösen, när jag gått ett par timmar på stan och på mässan.
Det var lång kö att komma in på Scandinavium, vi var hungriga, så vi tog utevägen till Mac Donalds och gick sedan in via huvudingången.
Kom precis lagom till starten av första tävlingen, en tidshoppning, där varje rivning gav fyra sekunders tillägg.... och bästa tid vann.


 Vi hade platser riktigt högt upp,med väldigt bra översiktsvy,  men passade på att kolla in hur HÖGA hindren var, under det att ryttarna "gick banan" inför kvällen huvudhoppning, med trettionio ekipage.


Självaste Rolf-Göran skyndar förbi och har sådan fart att han ses som en dimfigur i kameraögat.
Det var en svår bana, sex ryttare hoppade utan att riva - eller ha tidsfel.
De gick då till en spännande omhoppning, där "gamle" Ludger Beerbaum vann före nästan lika kände Markus Ehning - båda från Tyskland.
Rolf-Göran kom trea, dryga sekunden efter vinnaren.

 Det är jättekul att se hästhoppning på hög nivå och i verkligheten.
De blir inte riktigt lika bra på TV.....
Anlände hem till Stockremma vid midnatt, och tackade Hjälshammarhästfolket - Johanna och Elisabeth - för trevligt sällskap.


Denna dagen började med att jag fick lite skrämselhicka, och tänkte lägga ner hela min dagsverksamhet ... stanna i sängen.
Har haft lite problem med vänster öga sedan i början på mars.... sökte på nätet och fann diagnosen näthinneavlossning..... 
Lät inte kul!
Ska ändå till läkare i morrn och kolla knät.... det får väl bli remiss både till ögon och knäröntgen, kan tänka.
Kom att tänka  på KBT-psykologdotterns " Betala inte ränta förrän du tagit ut pengarna" och fortsatte dagen som jag tänkt från början.
( Knät är bättre, men inte bra ..... ögat har heller inte försämrats - tvärtom - sedan de konstiga blixtarna för två månader sedan..... blixtrat har det inte gjort sedan dess, men ibland kommer det svarta prickar framför ögat .... speciellt om det är väldigt ljust.... )

Varvid jag åkte till Dalstorp och bytte ut en geocache och remsan i en annan.
Bilen blev tvättad efter det .....
... och efter lunch bestämde jag mig för att ta min röda cykel för att försöka leta reda på en nyutkommen cachegömma vid Spångasjön..... dryga halvmilen bort.
Letade vid de hängande träden, men hittade inget!
Philip är för svår för mig... inte kul alls..
Cyklade vidare till Fiåsabäcken, men hittade inte heller den gömman.
Fick iallafall en fin cykeltur och motionsrunda....
... bra att det är "fixat" för dagen.
Nu ska jag sätta mig framför TVn och heja på Elfsborg .... mot Öster.




1 kommentar:

  1. Det verkar ha varit ett trevligt besök i Göteborg. Både geocacher och hästhoppning. Du hann med en hel del. Är lite sugen på att åka en runda åt ditt håll snart. Det finns många nya gömmor där. Har också tittat på en ny röd cykel men inte slagit till än. Men dagar som idag är perfekta för en cykeltur. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas