torsdag 30 maj 2013

Bunkra bilder


Nä, det estetiska är väl inte min grej....
Tanken är god, men resultatet blir inte riktigt som tanken vill.
Smaken brukar oftast var OK, men smaken är som baken... alla gillar inte jordgubbar..... eller grädde....

Idag hade sexorna hand om den tradtionella promenaden runt Fiås.
De hade fixat tipsfrågor, stationer, medaljer och diplom.

De fick sedan egen uppmärksamhet, genom att bli bjudna på tårta och så fick de en egen sång sjungen för sig, en vers  till varje elev, författad av femmorna.
En liten avslutning där alla på skolan fick skratta med och applådera åt sexorna.
Förhoppningsvis uppskattat....
En tradition som har ganska så några år på nacken nu, och som är svår att bryta, sexorna ser fram emot denna dag....

I morgon åker klassen i väg till Göteborg för att gå till Laserdome två gånger och till Liseberg en gång.... och övernatta på hotell.
Det mesta förändras över  tid., och jag har tidigare skrivit om att jag tycker det är synd att vi inte har kvar "gamla tiders" skolresor.
Resor till Stockholm, Gotland, Öland ... oj, vad roligt det var... och lärorikt för såväl lärare som elever.
Tänker tillbaka på resan till Gotland, då nästan alla på förläggningen drabbades av en ordentlig magsjuka, resan till Stockholm då vi vuxna fick var sin frikväll och jag och en pappa gick på Dramaten, resan till Gotland då en pappa skulle vara med i de gutniska lekarna som ingick i programmet, gjorde rövkrok, fick ryggskott och fick uppsöka läkare. Ja, det var roliga tider det.....
Numera är det bara nöjen på skolresorna, inget som man ser och lär av......

Vi har städat undan  allt utom tystläsningsbok och pennfack i både femman och sexan.
Under de tre skoldagar som är kvar på terminen klarar vi oss utan läroböcker och större anteckningsböcker.
Terminen är absolut slut, nu när betygen är klara och omdömena skrivna.
Nu har vi bara nedtrappningsdagarna kvar......

Under de senaste dagarna har vi kollat en hel del på gamla bilder.
Några av tjejerna tog lite egna foton, bad mig kolla om jag hade några från det gick på "lågstadiet" ( och det hade jag) och så hämtade de bilder från vår egen blogg. Utav dessa bilder gjorde de en riktigt nostalgisk Photo Story.


Inser hur viktigt det är att bunkra bilder, att ta mycket foton i skolan.... alla får snabbt ett värde för eleverna. Det är så kul att se sig själv växa och utvecklas, tycker barnen.
Tidigare hade vi en egen hemsida, varje skola skulle ha en sådan var det tänkt.
Bad att få ta hand om denna och lade ut många bilder från speciella dagar, t.ex. en dag som den promenaddag vi har haft idag.
För tre-fyra år sedan så lade man ner sidan, vi skulle få en sida som var lättare att administrera.
Nästa besked var att man från kommunkontoret skulle administrera denna sida.
Sen blev det inget mer.
Tycker att det är så synd, det är roligt att se bilder från olika tillfällen, bilder med enbart lite text till. Lättillgängligt för alla.
En gemensam skolblogg vore förstås ett alternativ.
Med tyngd i hjärtat konstaterar jag att det inte finns tillräckligt intresse för detta, och kanske t.o.m ett motstånd och en rädsla att publicera sig på nätet.
Tråkigt!
Har öppnat vår tre år gamla skolblogg från toppenklassen.
Den klassen finns inte mer ( ja,tre dagar till)  och jag tycker att det är så synd att den ska ligga gömd bakom lösenord. Knappast några besökare, det är för besvärligt att t sig in. Jätteroligt för eleverna att gå tillbaka till bloggen, gång efter annan. Vill någon förälder att jag ska plocka bort några bilder, så får jag väl göra det....
Till hösten får vi börja med en ny blogg, bara för kommande sexan.... eller allra helst för alla i skolan...
Sitter här och bläddrar i toppenklassens blogg, och inser att det är av stort värde för oss alla att bunkra bilder, nu när tekniken ger oss möjlighet till detta.

1 kommentar:

  1. Det är roligt med bilder. Tyvärr får vi inte lägga ut några bilder på eleverna på nätet. Beslut fattat över huvudet på mig. Så nu har vi ingen skolblogg och ska jag lägga ut något på min egen får jag vara lite kreativ så att man inte kan se vem som är med. Men bilder bunkrar jag privat.

    Vi kan inte trappa ner än. Skolavslutningen är inte förrän 13 juni hos oss. Men visst märks det att vissa redan börjat trappa ner. Våra sexor åker på skolresa med föräldrarna utanför skoltid så vi är inte med. Tror inte jag skulle orka följa med.

    Ha ett gott slut med din toppenklass! Lycka till på resan.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas