måndag 28 juli 2014

Boråsburkar


SÄS-besök för C-E.
Jag bestämde mig för att åka med. Kunde ju leta lite  burk under det jag väntade.
Besökte både Solhems-området och området kring SÄS.
Svettigt och dant var det redan på morgonen.
Kameran låg i bilen, förstås...
Om jag haft den med kunde jag visat en bild på det höga hus, där jag var barnflicka hösten 1972.
På den tiden så var det inte så enkelt att komma in på lärarhögskolan, vilket jag önskade mest av allt.
Ett hyfsat betyg från naturvetenskapliga linjen, det var ingen direkt-inträdes-biljett, minsann.
Tänkte i stället bli fritidspedagog ( ett nykommet yrke vid denna tid) och behövde då praktik i familj och på fritidsgård. Började med familjen ( en psykolog och en ortoped med den dotter på 2 år) och de bodde på tredje våningen i det höga Solhemshuset. Lönen var 200 kr/månad. Plus mat/lunch.
Sökte lärarutbildning på vårterminen igen, och kom in.
Tur var det, för jag hade inte blivit någon bra fritidspedagog... jag är alldeles för ohändig för det.

Gick sedan ner till gamla riks 40. Den går alldeles bredvid den nuvarande motorvägen.
Där fanns en gömma, vid en trappa som tycktes ha gått upp direkt från vägen.
Tänkte på den smala vägen som man åkte förr i tiden, då  man skulle ta sig från R-dala till Bs. Krokig och backig var den också, och ganska så olycksdrabbad.
Skämdes för den gamla grå Volvo PVn som var min fars bil på sextiotalet. Idag skulle det varit kul att ha en sådan.
Time changes!




Gick sedan tillbaka till SÄS och drack ett par glas vatten i den stora receptionen.
Skulle jag orka leta mer?
Jo, ett par  till.... och kameran låg fortfarande i bilen.
Det var väldigt synd, för vid den fina dammen, Fiskdammen, hade den kommit väl till pass. Där blommade dubbla vita näckrosor och enkla röda.
På stigen runt sjön kom min gamle fysiklärare från gymnasiet gående. Han såg inte mycket äldre ut än för 42 år sedan. Hans gamla mediokra elev hade dock blivit en tant!
Time changes.




Ytterligare en cache letade jag upp bakom det stora sjukhuset. En cache i en stenmur. Här har det funnits gårdar förr.
Kommer ihåg att min pappas morbror bodde i ett gammalt fint hus som kallades Skogshyddan, alldeles i närheten. Det hade sannolikt byggts i början av 1900-talet. Någon gång på 70-talet, så var man tvungen att flytta, för där skulle det byggas sjukhus-hus. Numera har alla ur den generationen och de flesta ur min pappas generation lämnat denna världen.
Time changes!



Satte mig vid den omöjliga cachens lekpark, alldeles nedanför "vår" bilparkering och läste lite i "Insurgent" ( fortsättningen på Divergent... sämre än den första .... serien är klart jämförbar med Hungergames-serien).
C-E var klar tidigare än beräknat.
Det blev räkfralla på Tant Grön" och sedan åkte vi till Kypegården för en cache-runda på ca 2,5 km.
C-E behöver ju också sina dagliga motion. Kul att ta den någon annanstans än hemmavid ibland.


Kameran kom med på  promenaden längs de extremt fina spåren, i den kuperade Kypeterrängen.
Inalles fem burkar blev det på rundan... och två inte hittade. En av dem med utsikt över djurparkens björnhägn, en bit från rundan.
Svetten rann ymnigt och det var dumt att inte ha tagit med badkläder, men jag visste faktiskt inte att det fanns en badsjö här uppe.
En fin anläggning var det ... och väldigt roligt att se nya platser. Det där med nya platser/nya rundor, det är min/vår geocachinggrej nummer ett, definitivt!

2 kommentarer:

  1. Nu är det min tur att säga: Att du orkar i den här värmen. Jag har ingen ork att ge mig ut just nu. Längtar till hösten och vintern. Det har varit alldeles för mycket tråkigheter den här månaden. Nu senast måste vi ändra alla våra planer för mc-helgen med släkten. Hoppas nästa månad blir bättre.

    Ha en skön helg ni också. Härligt att höra att ni gör roliga saker tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Du har varit duktigare än mig både vad gäller geocachingsökande som bloggande. Jag har mest jobbat, alldeles för mycket. Jag har inte haft ork till så mycket annat. Lediga dagar har gått till det nödvändiga + att vila för nästa arbetsomgång. Men nu tror jag det "värsta" har jag lagt bakom mig...

    Hoppas att C-E får positiva besked ur sin synvinkel. Att han behöver besöka sjukhus är förstås inte så positivt!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas