torsdag 24 juli 2014

Uppehållsuppdatering

Rekordlångt uppehåll här på bloggen? Helt ok, speciellt i denna härliga sommartid ( som jag f.ö. var rätt övermätt på för ett par dagar sedan.... men just idag är det jättegott med värmen... det finns ju massor av njutbar skugga). Ser f.ö. att det är ganska så mycket stiltje på de sociala medierna just ... och visst är det bra att folk njuter av sommaren, så länge den finns.
Men jag har lite tid för uppdatering i kväll... mest för den privata, men offentliga, dagbokens skull.


Förra veckan: På tisdagen skulle C-E på röntgen. Passade på att besöka bror och svägerska i vackra barnsomsbyn/hemmet. När C-E var genomlyst, så blev det en geocachingpromenad alldeles norr om Borås.  I Ekås, med utgångspunkt från Elfsborgsstugan. Hade inte en aning att Elfsborg har sin egen stuga, så långt från sin Arena. Rundan var helt ok, ganska snabba, men kuperade 4,5 km. Tror att det var nio burkar. Ganska långt emellan alltså. Tycker att det är bra om de inte är för tätt med burkarna. Trots allt så är det motionen som är det primära, burkhittandet är en rolig grej som gör att man  promenerar på olika ställen. Burkarna var lätthittade. Det är också bra... så tycker  jag...


I onsdags var vi på traditionell Gunnebo-teater.
Man brukar bjuda på farsartad musikteater. Detta år var det mera nummerrevyinspierad show. Stand-up. sketcher, mycket sång och musik. Lite för mycket  musik, tyckte jag. Claes Malmberg var, i vanlig ordning, den största behållningen. Lennie Norman... ok... samma med Ola Forssmed...Hanna Lindblad sjunger och dansar bra....
Nästa år vill jag se musikfars igen... absolut.
Men en trevlig kväll var det, i fint väder, i trevligt sällskap, på vackra Gunnebo.
Skoskav fick jag .... så blir det när tant tror att hon ska vara fin i "riktiga"  skor.....



Torsdagen ägnades åt vinbärsbuskarna. Sylt och saft fixades lätt och blev riktigt gott.
En cykelrunda fick det bli, då skoskav omöjliggjorde promenad.
Daglig motion ska jag försöka få till hela sommaren....
Ett dopp i Gusjön hanns också med.

På fredagen införskaffades fotförband och sedan kunde det bli en ordentlig promenad här hemma igen.
Och läsning av bok, i sol och i skugga... för nu hade sommarvärmen kommit på allvar.
Läste en bok av en av mina favoritförfattare, Carl-Johan Wallgren. Det var första delen i en thriller-serie, Skuggpojken. Klart rekommenderbar läsning.


Vädret gjorde ju att det var skarpt Halmstadsläge. På lördagsmorgonen ställde vi kosan i syd-syd-västlig riktning.
Johanna och Martin var redan på plats, och gjorde att vi fick trevligt sällskap lördag och söndag.
Grillmat, spelkväll.... och mygginvasion.
Förr i tiden var det mygg och knottsäkert vid västkusten. Det har det inte varit under de senaste somrarna. Detta år var det mer mygg än någonsin. Som tur är, så är det en typ av mygg som är stora och slöa. Men blodsugare är de... och jag blev varse att det var bättre att låta myggorna äta klart, än att skrämma iväg dem/slå ihjäl dem, då de just påbörjat måltiden. Färdigätna mygg orsakade ingen klåda, vilket de som bara påbörjat måltiden gjorde.


Insåg att jag för ovanlighetens skull kunde få en riktig Halmstadsemester, hela fem dagar i stugan.
C-E hade ny röntgentid på måndagen, och då kunde jag ju stanna kvar.
Så på söndagskvällen begav sig alla mot inlandet igen... och jag begav mig ut på geocachingtur på cykel.
Trampade runt på, för mig delvis okända vägar, och fann ett TB-hotell (utan TBs... och jag hade inte tagit dem ändå ... för jag tycker att de är lika ointressanta som det där med att hinna först är..), till Fyllinge, till en stadsbondgård mellan Fyllinge och Snöstorp, till en "badsten" vid Fylleån...... Ja, det var en rolig cykelrunda...en runda som jag aldrig kommit iväg på om jag inte haft en cachekarta att följa...


På måndagen så blev det de sedvanliga två timmarna på stranden, med sol och bad. Sedan cyklade jag in till centrum, letade upp en cache i en park... sedan var jag trött på burkar och begav mig på en shoppingrunda i stället. Alltid kul med lite nya kläder.... : ) Indiskt blev det till lunch, på en centralt belägen restaurang. Mums, för indisk mat.


Johanna hade med sig en bok av David Eberhard till Hd.  Den handlade om hur lätt det är att anse sig kränkt, att anmäla det till olika myndigheter och hur snett det slår för hela samhället.  Det var en väldigt intressant bok att läsa, där jag gång efter annan mentalt nickade instämmande. Jag har också många gånger tyckt att det är helt sjukt att de människor som (ofta) tillför minst och som klagar mest på hur de och deras barn blivit behandlade ( kränkta) får ta så stor plats och styra så mycket.... därför att det svenska samhället "jamsar" med dessa människor. Det är en bok som alla som jobbar i skola ... och inom många andra förvaltningar, skulle må bra av att läsa, och ta till sig. Vi måste hjälpas åt och stå på oss, så att inte småsaker får ta en massa tid och kraft ifrån oss.


Läste också en Peter Gissybok i Hd. Han var på vår skola och ledde workshops med eleverna i våras. Två gånger var han hos oss. Den ena gången var jättebra, det jobb som barnen gjorde utifrån detta var också bra, men hans återbesök kunde vi vara utan.
Jag beställde en del av hans barnböcker till skolan. Inga höjdarböcker direkt... mycket bajs och kisshumor.
Beställde också några av hans deckare för egen del.... nä... jag gillar inte hans böcker. Som tur är, så finns det andra som gör det.


Läste också en riktig "feel-good"-bok, under mina fem dagar i stugan. En bok av Sheila O´Flanagan, en berättelse som var en lagom blandning av intriger och olycklig/lycklig kärlek... och som slutade lyckligt... och ganska förutsägbart. Ibland är det underbart att få gotta sig i en sådan bok.



C-E kom tillbaka på tisdagen. Vi hade bestämt att vi skulle gå ut och äta på kvällen. Fiskplanka på Pio.
Beställde bord, då jag var inne i stan på måndagen.
När vi kom till restaurangen på tisdagskvällen, så fanns det ingen anteckning om bokat bord. Konstigt, tyckte jag. Jag hade ju lämnat både namn och telefonnummer. Nu ordnade det sig ändå, det fanns lediga bord på Pios utomhusservering.
- Gick du till rätt ställe? undrade C-E. Restaurangen bredvid ser ju likadan ut.
Jag gick inomhus på Pio och kollade. Där såg det inte likadant ut som när jag bokade dagen innan. Gick till grannrestaurangen. Kände igen mig!
Så kan det gå för tant i värmen.
Nu gick det bra att avboka på plats också.
Tjejen som skötte serveringen var också påverkad av värmen.
När vi skulle få vår mat, så kom det två fiskgryta i stället.
Men man fick ordna fram sin goda fiskplanka, och det gjorde man också.


Åt en helt fantastiskt god efterrätt.  Hemgjord vaniljglass med den mest perfekta kolasås man kan önska, samt en mängd olika bär och frukter.
Det var jobbigt att cykla hem med full mage. Ett glas rosévin till Morden i Midsumer påverkade matsmältningen positivt.


Johanna och Martin, och deras två katter, återvände till kustboendet i går, onsdag.
Så fick vi återigen lite trevligt sällskap.
Tog morgonpromenad på med C-E på stranden och en egen cykeltur ut till naturreservatet söder om Hagön, denna dag, då jag faktiskt var lite sol och badtrött. Det blev iallafall en stund på strand och i ljummet vatten, innan det var dags att bege sig hemåt.

Några sköna sommardagar var över för denna gång.

En katt är borta, Fredrik. Han har inte kommit hem efter sista natten utomhus. Rävmat? Eller bara skönt att vara utomhus? Fransson har varit inom som hastigast men snabbt begett sig ut på jakt igen. Idag hittade vi en hare på gräsmattan. En harunge. Bredvid harungen låg två avbitna öron. Huvudet var uppätet. Någon av våra "fina" husdjur som varit i farten, förstås.....

Har idag också fått veta behandlingsplanen för C-E. Det är som det är, men kunde varit ännu värre. Den som vill veta mer, den får höra av sig.... Inte så många som "vågar"... det svåra är det alltid svårt att prata om.

Dagens motion: Cykelrunda kring Nittorp. C-E tyckte att det var jobbigare än hans power-walks med Johanna. Jag tycker absolut tvärtom.... tror att det är så att en del av oss är bättre rustade för cykling, andra för att gå/springa.... Så är det med det mesta... vi är olika.

Uppdateringen utförd.

1 kommentar:

  1. Det verkade vara skönt nere vid kusten i den här värmeböljan. Jag gör inte så mycket i värmen. Det orkar jag inte, men det finns ju stillsamma aktiviteter också som att sticka, läsa en bok eller lösa korsord. Det är väl ändå skönt att få en plan för behandlingen även det kanske inte är så trevligt det som ligger framför. Vi får hoppas och tro att det leder till något bra. Ha det skönt i helgen!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas