onsdag 3 juni 2015

Färdigfunderat



Att vara lärare kräver att man funderar en massa.
På vad man ska göra.
På hur det ska göras.
Vem som ska göra vad, hur man kan anpassa för olika elever.
På hur man bäst ska få var  och en elev att utvecklas bäst.
Hur man kan använda elevernas idéer, så att de kan känna att de är med och påverkar.
Hur man ska bedöma elevernas kunskaper och förmågor,,,


I år har jag också funderat en del på hur jag förvaltat försteläraruppdraget.
Skickade in min redovisning idag, och fick positiv respons med vändande mail.

"Grej of the day" har det blivit en del funderande omkring.
Idag skrev jag den sista för terminen.  ( Nummer 95 sedan vi började, elevernas grejer inräknade. Tur att man ahr en elev med huve´t på skaft, när inte lärarinnan har vett att föra statistik)
Den ska jag visa på måndag... och den handlar förstås om sommarlov.


Så just nu känns det ganska så färdigfunderat.
Kring skolan, kring detta läsåret,
Har varit mycket funderande mest hela terminen, så det känns ganska så gott att vila från skoltänk ett tag.

Problemet är att min dumma hjärna snart börjar fundera på annat, och den är expert på att hitta funderingar som inte alls är bra för tanten.



Får försöka fundera medvetet, så det inte blir en massa dumma grubblerier.
Kan ju fundera på vädret. Lite kallt är det allt. Det var så man hade behövt både mössa och vantar på promenaden idag.
Värmen får gärna komma framåt helgen. Så här långt har jag inte haft speciellt "ont" av den kyliga försommaren. Egentligen tyckt att det varit ganska så bra. Sällan har jag haft så arbetsvilliga elever så här sent in på terminen. Det finns inget sommarväder som lockar ut dem. Flera av dem dröjer sig fortfarande gärna kvar inomhus en stund på rasten. Blåst och regn är inget kul uteväder,


 I morgon ska vi ha den traditionella lågpromenaden, där sexorna har fixat tipsfrågor och praktiska stationer. Brukar vara uppskattat. Bra om det inte är för varmt. Fem kilometer är långt att gå för de små.
Mina femmor har gjort en sång till alla sexorna. Den sjunger vi efter promenaden. Så har vi gjort i många år, och alla sexor väntar spänt på vad som ska sjungas om just dem. En del vågar vi skoja ganska så friskt med... fast elakt får det inte bli.

Funderade på varför jag hade ont i vänster pekfinger-handben. Kom på att det inte var någon begynnande reumatisk värk, utan Fissmoll7. Spelar inte så ofta på gitarren, men har använt den för att träna sången till sexan. Vi har gjort den och på melodin till " SJ,SJ gamle vän", och tränat många gånger den senaste veckan. 20 verser, med barréackordet Fissmoll7, det frestar på, det är tydligt!


Vi slutar terminen på onsdag, den 10 juni. Eller inte vi, utan eleverna. Vi lärare har fyra dagar till att göra.  Som tur är så har vi gjort två av dem i förväg ( bl.a. genom Mattelyftet).Tur det, för vi blir absolut klara med vad vi behöver i efterarbete,  på den tid som finns kvar av avslutningsdagen, samt torsdag och fredag.

Får tvinga min hjärna att fundera på vad man kan tänka sig hitta på i sommar. Ska åka till Öland den 15-16 juni. Annars har vi inga andra planer än att åka till Halmstad lite då och då. Med katter och växthus kan man inte stanna borta så länge.


Det bästa med att vara färdigfunderad för ett tag framöver, det är att det blir tid att läsa böcker.Ska frossa i böcker i sommar... igen. Bra, för då behöver inte hjärnan fundera, för det gör boken åt en.
Trädgårdskötselfunderingar är ganska ok, och funderingar på vart sommarlovsdagens promenad/cykeltur ska gå.
Så slutfunderat är det inte... hoppas jag... men färdigfunderat för skolterminen, det är det!

3 kommentarer:

  1. Funderat har man ju gjort en del den här terminen. Betygsfunderingarna är klara. Ska bara prata med de sista eleverna imorgon så de vet vad de får för betyg. Nu får jag fundera på de skriftliga omdömena till de andra eleverna. Fundera på hösten är ingen idé. Har ingen aning om hur det kommer att se ut på skolan då.

    Får fundera på lite rundor också. Solen kommer förhoppningsvis snart och då hoppas jag att vinden avtar. Idag höll vi på att blåsa bort i längdhoppsgropen. Ha ett trevligt slut på terminen! Våra elever slutar på nästa torsdag. Vi jobbar nästan till midsommar.

    SvaraRadera
  2. Tänk vad tiden drar iväg... Snart midsommar och sommaren har inte börjat än, känns det som. Eller precis börjat. Så känner jag det varje sommar... Kallt här också, blåsigt till tusen idag... men eftersom jag varit ledig har jag varit ute på en promenad och tog några gömmor också... Inte helt enkla, svårare än bedömningen, tyckte jag... men fann alla utom en som vi letade efter.
    Ha ett fint avslut på terminen och önskar dig en lång fin sommar!

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Du får gärna komma och hälsa på hos mig nån dag i sommar. Lite kaffe och hembakat som vi avnjuter i solen på min uteplats. =)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas