måndag 27 juli 2015

Fägnenflopp


 Hade tänkt att vi skulle cykla runt sjön Fägnen, nordost om Vaggeryd.
Lastade in två vanliga cyklar i C-Es bil. Det skulle vara ungefär en mil runt sjön. lagom vanlig-cykelrudna.... Mountainbike eller promenad var föreslaget av rundeutläggarn... men jag tänkte att vanliga trampcyklar också skulle funka...
Tog vägen över Bondstorp för att komma på rätt infart till sjön.  Funkade bra.



Parkerade på anvisad plats vid fritidsbyn Ranstad, belägen vid Fägnen. Cyklade glatt i väg mot gömman där... men hittade inget. Ingen bra början....


Ett imponerande ställe var det, massor av superfina fritidshus... eller var det även åretrunthus? Skulle funka som det iallafall, många byggen tycktes vara riktiga "lyxhus". Tomt var det på badplatsen... och inte var det badläge heller. Skitsommar, som inte kan ge rimliga chanser till att bada!

Flopp blev det vid första försöket, och flopp blev det att försöka ta ta cykel till det som kallades Fägnen 1. Det fanns en kanal/liten å emellan vår plats och den plats vi ville till Tänkte att vi kunde ta oss ledandes cykel på stigar genom blåbärskogen... men gav upp... detta var bara jobbigt.


Det fick bli plan B... eller plan extra. Fikarundan. Den började mindre än en kilometer bort, och där skulle det vara bra cykelvägar, det hade jag läst på Ingas blogg.

Fikarundan var väl ingen riktig runda, men den gick lätt att få till som cykelrunda. Promenad fram och tillbaka... nä, det hade inte varit så kul. Men jättebra cykelvägar var det....


Första gömman hette "Bullen". Någon sådan hade vi inte med. Vår fika bestod av mackor och kaffe. 

Fika på fikarundan, det var lite häftigt!



Man kunde smaka på schackrutor, dammsugare, bondkakor och hallongrottor. Morotskakan lyckades vi inte få smak på. Konstgjorda växter, det är svårt mitt i allt det gröna, tycker tanten.

Det var en hel del saker utlagda i naturen... och tanken slog mig igen.... tar vi hand om våra grejer som vi lagt ut... eller får de bli kvar, då geocachingen inte är rolig längre?




 Vid supatallen, visade sig nästan solen en stund. I övrigt så var det ganska så fuktigt i luften under hela cykelfärden. Men inte så fuktigt så att man blev blöt... även om det små-smådroppade mest hela tiden.


Vi tog oss allt till Fägnengömmorna också, via liten asfaltväg och grusväg med gräsmitt.


Nu har jag ingen erfarenhet av mountainbikes... men då vi promenerade mellan  Fägnen 1 och 2, så tyckte jag att stigen var så smal och oansenlig att den måste vara svår att ta sig fram på med något fordon på hjul.


Så nära och så långt bort.... ett par hundra meter från oss, på andra sidan kanalen, där står bilen parkerad. Varför bygger man inte en bro, när man bygger så mycket annat i fritidsbyn??


Det blev till att cykla över Lagan på asfaltvägen igen. En och en halv kilometer i stället för 200 meter.. Sådan är naturens lag ibland...


Fortsatte en gömma bort på andra sidan fritidsbyn. Har fått en ny favorit i cacheutläggarna Team Abris. De går in för sina kreativa gömmor. Önskar att jag också kunde lite sådant här.... 

Jaja, jag vet... det gäller att försöka. Man kan lära sig det mesta och med lite träning, så skulle jag också kunna bygga holkar. Som alltid, så handlar det om att prioritera. 

Jag betalar för grejer i stället... men de blir inte så här roliga.


Tog vägen över Skillingaryd och stannade till i Åker. Detta stenkors har en historia tillbaka till vikingatid. Ett kors med runinskription... måste vara i övergången till den kristna tiden.


Ett antal gamla hus fanns,  i det som jag antar,  måste vara någon typ av hembygdspark.

En äldre man kom och pratade med oss, han bodde i huset bredvid och vi hade parkerat lite olovligt i utkanten på hans tomt. Han ville prata mycket och berättade om hur  det pyttelilla samhället förändrats sedan han var liten.
Men nybyggd skola ( 1-3??) fanns, liksom ett utslussningshem för män med någon typ av problem... han visste inte problemställningarna... men på trappan till det som jag trodde var ett hyreshus, satt några unga killar.


Under nacknockarna i Åker hade naturen gjort moss/lavformationer. Har aldrig sett något liknande!


Tanten hade tappat pennan IGEN.... då kan det vara ok att visa att man varit på plats på detta sätt.


Åkers kyrkstallar har haft en cache, men den var borta. Spelar ingen roll, för något liknande detta har jag heller aldrig sett. Ungefär dubbelt så många stall jämfört med vad jag fick med på bilden fanns det, alla med en gårdsskylt ovanför dörren. Tänkte bara att hästarna var rätt så små om det var tänkt att de skulle stå inomhus, medan folket gick till kyrkan.

Väldigt kul att se de gamla byggnaderna.



Medan regnet tilltog, styrde vi hemåt. Stannade till vid Flatenbadet och hittade en burk i en stenig backe. Tittade ut över Flatensjön och tyckte (FÖRLÅT) att det var den fulaste sjö jag någonsin sett. Jag som verkligen njuter av vattendrag, tyckte att detta var en riktigt själlös plats. Vattenspill.

Körde över Marieholm och Åsenhöga... inte ofta man kör i de krokarna. Går lika bra med semesterresor i närmiljön, som att resa långt, tänkte jag. Det finns så många fina platser... och massor av skogar. Mellan Marieholm och Åsenhöga fanns det en jättefin sjö... men ingen cache.. Synd, för där hade vi gärna stannat till en stund.

Nå´n runda kring Fägnen blev det inte, och kommer inte att bli... men en rolig utflykt, det blev det ändå.

4 kommentarer:

  1. Fikarundan har jag tagit promenerande och tog även någon annan cache längre bort om jag minns rätt. En kul runda även om burken var borta på något ställe. Den kan jag återkomma till och leta upp nu, förstår jag av dina loggningar! Det gick bra att ta rundan gående också... ;-) En vacker vårdag vill jag minnas jag vandrade fram där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man....klart man kan gå... men det var lite bekvämt med cykel. Kul runda. Du hittade nog supatallen också. AL

      Radera
  2. Kontentan kanot vs cykel, alltså kanot! Hoppas det går framåt med ditt eventplanerande.

    SvaraRadera
  3. Låter som en spännande utflykt och med spännande cacher, pratglad gubbe och en massa annat. Det verkar väldigt roligt geocaching och tycker nog att jag skulle försöka lära mig detta? Men som du säger ibland handlar det om att prioritera. Får väl se i höst?
    Allt gott!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas