söndag 12 juli 2015

Blåsig Bertilstig


Halmstad i dagarna två blev det... igen. Blir inte att man stannar längre,  då man har a) tre katter hemma b) ett växthus som behöver avlusas och vattnas c) en stuga som är perfekt för fint väder, men kass då det är dåligt väder.

Fredagen var riktigt blåsig. Men visst kunde man gå en  bit på den vackra Prins Bertilstigen.   Geocacher finns det utmed hela sträckan, och ännu har vi en hel del kvar....

Är vi Halland?  Absolut... även om stora delar av denna del av stigen ingav bohuslänsfeeling....


 Den bohuslänska landskapsblomman var i full blom....


... och det i stora buskage utmed vägen. Väldoftande, vackert!


En annan vacker plats, som var ännu vackrare för några veckor sedan, det var rhododendronparken. Hit vill jag återvända i tid för blomning, om livet tar med mig ytterligare ett årsvarv.
Visste inte att det fanns så här stora rhododendronbuskar. .... en alldeles egen värld.


Riktigt rejäla bänkar fanns för den som behövde en stunds vila...
Ja, detta var en riktig vackerhetsplats.


Man tror ju att Hallandskusten är platt... men så är det inte alls. det var en del ordentliga backar ... och fina utsikter.


Allra häftigast var det öppna landskapet på yttersta Tylösandudden.  Blåste gjorde det, så att C-E fick hålla i kepsen.



  Att Tylösand var döpt efter en ö, det var något jag fick lära  mig under vandringen. Tylön låg där, liten och platt, men med bebyggelse, något hundratal meter från fastlandet.




Fackelblomstren hade börjat sin blomning i det karga landskapet.


... och där, där fanns det en sten som jag såg som en utmärkt en bild av mig och hur jag känner mig....


Har hört om Tylöbaden, campingen och den stora stranden med egna väktare. Har aldrig varit där... men nu har jag nästan iallafall. Alldeles vid Tylöbeachen lämnade vi stigen och tog en snabb väg, rakt över Tylösandsudden tillbaka till Görvik, där vi parkerat bilen.

Förhoppningsvis kan det bli en fortsättning på Bertilstigen så småningom. Har en bit kvar till Möllegård, samt en lucka mellan den bit vi cyklat och den vi tagit oss till med bil, att fylla.


En avstickare till St Olofs kapell, blev det på vägen tillbaka till bilen. En kyrka/kapell med den intressant historia... kapellet stod i Lidhult i Småland, revs ner och återupptäcktes i rivet tillstånd....


... och blev uppbyggt på den fina plats.
En riktig hallandspärla!


Eftermiddagen tillbringades i solstolen utanför den gamla stugan. Gott väder i lä... perfekt bokläsarväder.

Läste Gidlunds bok "I kroppen min".... och det var väl ingen uppmuntrande läsning direkt....

 På lördagen, igår, var det riktigt fint sommarväder. Mitt önskeväder. 20 grader varmt och mest sol. Hann med såväl strandpromenad som cykeltur som läsning av bok som sola på stranden som bada i det fortfarande lite vågiga havet.
Idag är det mulet igen... då är det gott att vara i Stockremma och ha tillgång till et större hus....

I eftermiddag/kväll blir det teater på Gunnebo...

1 kommentar:

  1. Vackra bilder blev det i alla fall i blåsten. Blåste på mig också i Linköping men solen kom fram på eftermiddagen. Egentligen är det rätt behagligt nu.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas