fredag 5 oktober 2018

Höst


Hösten är vacker.  Smärtsamt vacker kan jag tycka.
Speciellt om solen lyser på de eldiga färgerna.
På dagens promenad, så var det inte den minsta solstrimma.


Dis och regn gör färgerna behagligt dova.
Höstfärgerna gör sig absolut i både regn och solsken.
Synd bara att hösten är så kort. Om ett par veckor står träden helt kala.
Naturens vilomånader är inte inte fotogeniska.


Härligt med blommor som hänger i, långt in i hösten.
Jag känner mig lite besläktad med dem.
Jag vill också hänga i så länge det går.
Om jag inte varit så gammal, så skulle jag öppna en specialskola för barn som inte passar in i den normala skolan.

Idag är det "Världens barn"-insamling med stor TV-underhållning.
Visst behövs dessa insamlingar, det finns sannolikt mängder av barn som lever i misär.
Själv är jag urdålig på att skänka pengar till sådana insamlingsjippon.


I Sverige har vi också barn som har det taskigt. Kanske inte så mycket materiellt, som själsligt. En stor bov är den omöjliga skolan. Det finns mängder av barn som inte fixar skolan och dess krav, och som stannar hemma eller på annat sätt straffar ut sig. 
Vi skulle kunna hjälpa många av dessa barn till en bättre tillvaro och till en positiv självbild, om inte en massa okunniga politiker styrt skolan, till den pestplats som den är för så många elever.

Jag skulle gärna vilja kunna påverka! 
Det är så få som orkar och vågar bry sig idag. Som vågar vara obekväma! 
Jag önskar att jag vore mera modig!


Tiden går snabbare än någonsin, nu när denna gamlingen har en ledig dag i veckan. En mormorsdag.


Det är nästan så att man känner sig rastlös, då man får några timmar över här hemma.
Idag blev det, som sagt, en promenad. Med svampsamlarpåse i fickan. eller rättare sagt kantarellsamlarpåse. Det blev knappt bottenskyla på den... våra kantarellställen är nästan utrotade av våldsverkande skogsmaskiner...



Väl hemma, så gick jag ut i växthuset och plockade en skål med gröna tomater. Har aldrig syltat tomater tidigare, men nu är det gjort. Ska bli spännande att avsmaka resultatet om någon vecka.
I morgon får det bli utstädning i det lilla drivhuset.
Årets sommarvärme har lagt grund till en god skörd.


Helledig dag i morgon,lördag. Var längesedan senast. Får bli en dag att njuta av den vackra hösten!

1 kommentar:

  1. Instämmer ang. insamlingen till världens barn, dålig på att skänka jag med.
    Har skickat in ett förslag till ett av partierna att i stället för en hel veckas tiggande i alla P4 kanaler och även på Tv, dra 25 kr på skatten. För alla som betalar skatt.Så får radiokanalerna göra det de är satta till, göra aktuella program. Mycket tramsigt i insamlingen. Jag har räknat på vad insamlingen inbringade totalt förra året. Utslaget på alla som betalar skatt i Sverige blir det 17 kr. Drar skatteverket i stället säg 25 kr så blir det ju rätt mycket mer,ca 45% mer, och alla blir delaktiga. Men, går nog inte igenom. Vissa vill ståta med duktighet i att skänka. Som en reporter på radio JKPG, berättade att hon lagar mat hemma och tar med matlåda till jobbet, kan därmed skänka 90 spänn, som hon "tjänar" på att inte köpa lunchen. Så fick hon det sagt i etern. (funderade vidare på just detta skryt, säg hon jobbar i 5 dagar denna vecka, eget käk var dag skulle ju bli 5x 90 kr!) F.ö. var det färger så det förslog i Vålådalen för ett par veckor sedan.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas