fredag 17 september 2021

Ändring

 


Förra fredagen satt jag, iförd baddräkt på Östra Stranden, och bara njöt. Mellan njutandet på den varma, vindstilla stranden så njöt jag av ett antal dopp i havet.

Denna fredag tog jag en promenad på byvägen, iklädd långbyxor och fodrad jacka. Jag fick skynda på stegen för att inte frysa i de kalla vindbyarna. Ska dock erkänna att jag kunde njuta av promenaden.

Vilken ändring det blivit i vädret, bara sedan dess jag skrev förra inlägget, i måndags. 

Då var det sommar, nu är det höst. Är inte så säker på att det är meteorologisk höst. Då ska dygnsmedeltemperaturen ligga under tio grader, fem dagar i rad. Tror inte att den gjort det ännu...


Det regnade ordentligt under halva onsdagen och hela torsdagsdygnet. Bortåt 50 mm. Så nu är de tidigare torrlagda dikena vattenfyllda igen. Regnet behövdes, det har varit torrt länge. 



Hade planerat att åka till Malmö i morgon och fira Ava, som fyllde fyra i måndags. Skulle ta vägen över Värnamo och ta med moster och kusiner.  Men det blev det ändring på. Tyvärr. 
Både C-E och jag och familjen utanför Värnamo har dragits med en "dagisförkylning" under början av veckan.  Bra att  vi skulle vara ordentligt på bättringsvägen och utan risk att smitta Avas familj på lördagen, tyckte vi.
Igår meddelade Karin att Ava börjat snora.  Idag så kände Karin sig förkylningsrisig också. 
Dessa dagisförkylningar!
Bara att ställa in, och hoppas på att alla är friska om två veckor!


"Det är dags att dra av plåstret" sa Folkhälsomyndighetens Johan Carlsson, med anledning av alla restriktioner som slopas den 29 september. 

Bra, tycker jag. Vi måste få börja leva lite mer normalt igen.  Träffa vänner,  gå på teater, gå på konserter, gå på idrottsevenemang, anordna events av olika slag.  Sen tycker jag att man borde införa vaccinationspass, på offentliga tillställningar. Vet att det är en  liten grupp som hamnar mellan stolarna, de som är avrådda av läkare att ta covid-vaccinet. Alla andra borde absolut ta sitt ansvar och ta sprutan. Jättebra att även yngre ungdomar nu ska vaccineras. 


Med tanke på hur lätt förkylningsvirus sprider sig, sp borde även "plåstret" dras bort från förskola och skola, och dess restriktioner med att man ska hämta sina barn så fort näsan börjar rinna på dem. De har ju för sjutton gubbar, redan smittat varandra! Naturligtvis ska  ett påverkat barn ( och vuxen) var hemma från skola ( och jobb). Har man feber eller toksnorar, då ska man vara hemma, pandemitider eller ej. 
Vet att vi har olika åsikter om detta, men det skulle underlätta mycket om en vanlig förkylning inte längre skulle ses som plausibel "pestsmitta".... 


Ändrade planer för helgen, alltså. Ska faktiskt låta mig försjunka djupt i en bok. Det var flera veckor sedan jag läste något senast. Har ett tiotal olästa pockets i hyllan, så jag kan välja och vraka.

22 kommentarer:

  1. Jo då, det är stor skillnad mellan vädret förra veckan och den här. Det senaste tre dagarna har jag gjort inget annat än att fryst. Kvällstemperaturen låg som lägst på 4,9 grader och dagstemperaturen på högst 13 grader. Så bortskämd jag har blivit den här sommaren...
    Ja, om alla är förkylda är det ju ingen idé att besöka varandra och fira oavsett Covid-19. Det gjorde man ju inte heller innan Corona.
    Så nu är det bara att hålla tummarna att alla kryar på sig snart:-)

    SvaraRadera
  2. I "vanliga" fall hade vi nog åkt till Malmö. En vanlig förkylning har man ju lite då och då, så en sådan har aldrig satt stopp för oss. Influensa, med feber och påverkan av allmäntillstånd, det har vi förstås undvikit.
    Men nu ses ju en förkylning för något mycket värre än det är.
    Kallt och otrevligt! Inte mycket utehäng längre. Bara nödvändigt trädgårdsjobb ( inget just nu) och daglig promenad...Hoppas på lite brittsommar! Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Trist med ändrade planer, det har varit mycket sånt senaste året. Visst behöver vi öppna upp, samtidigt läser jag idag om länder som panikstänger efter att ha öppnat upp i somras och där nu antalet inlagda på sjukan är så högt så man inte klarar av det. Det jag är mest orolig över är faktiskt att sitta på bussarna under högtrafik med en massa skolbarn, och så funkar det ju redan nu. När man sedan öppnar upp framdörren blir flödet än större på en begränsad yta. Ser ju hur ungarna beter sig i bussar...suck. Jag tror vi får testa att öppna upp o går det åt pipsvängen måste vi ta till lokala restriktioner igen.Önskar fler vore kloka nog att ta sprutan, enda sättet att bli av med eländet...Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår bara inte dem som vägrar sprutan. Blir så förbaskad på dem! Covid kommer att finnas kvar. Och vi måste vaccinera oss gång efter annan. Vilket VII "gamlingar" gör mot influensa varje höst.
      Förkylningssmitta, det finns alltid. Och boosta vårt immunförsvar, det behöver vi!Kram !

      Radera
  4. Det har verkligen blivit omslag i väderleken. Nu betydligt svalare i luften och det känns nästan som om hösten är i antågande.
    Fint att du kunde ta några dopp förra helgen, för nu är det inte läge. Hörde också om det myckna regnandet söderut i landet, det har vi inte haft här.

    Vackra blomsterbilder du visar.

    Detta med dagisförkylningar kommer jag ihåg då Peter var liten. Alltid på hösten och det var svårt att värja sig.
    Hoppas att du får en trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, förkylningar bjuder barnbarnen på då och då. Men det går an, går snart över... och sjuk är man ju egentligen inte.
      Värre är det när de bjuder på magsjuka. Florerar en sådan i deras hem, då håller jag mig undan.
      Lite blommor finns det kvar ännu. Höstaster lär blomma en månad ännu... Kram!

      Radera
  5. Visst är det stor skillnad på vädret och det bara på ett par dagar. Vi hade en strålande tisdag och en helt ok. onsdag. Men den så kom svalare väder in. Idag bara runt +11. Trist att ni fick ändra planerna men säkert blir det än bättre att ses när alla är pigga igen. Låter skönt att tillbringa en helg i sällskap med böcker.
    Jag är helt klart för Coronapass/Vaccinationspass och det krävs ju för att resa till många länder. Varför är man så rädd för detta. De som inte kan vaccinera ig hamnar mellan stolarna men det är ju ett fåtal. Nu vet man att de flesta som vårdas på sjukhus och som har covid inte är vaccinerade och det är illa. (Det är få av dem som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig.)
    Jag tror på att hålla avstånd och det är något vi kommer att få ha kvar.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda gång jag tänkt på avstånd... eller brist på sådana... det är i Londons tunnelbana. Snacka om smittorisk. Ändå har jag nog aldrig blivit förkyld/sjuk av något av alla våra besök i favoritstaden.
      Den gamla bonnungen tror på att det är bra att borsta immunförsvaret. Och allra mes hos barn !
      Vaccinationspass, hoppas verkligen att man vågar införa det.
      Nu ser vi fram emot en resa till Ava om ett par veckor.
      Ha det fint!Kram!

      Radera
  6. Ja, vilket omslag det blivit på vädret! Så tacksam för förra veckan och helgen! Ska ta mig tysan bada i morgon, mig ska inte vädergudarna lura!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du imponerar! För mig hör bad och fint, ljummet väder ihop. Hade jag bott nära en sjö, hade det kanske varit annorlunda. Kram!

      Radera
  7. Även här har det blivit ett omslag i vädret och det är betydligt mer höstkänsla i luften. I dag skulle vi varit på kalas hos den lilla familjen men lilla i hade 40 graders feber i natt. Inställt så klart.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får bli en annan gång. Förstås! Även om man själv inte är rädd för att bli sjuk, så är detcju iget kul att ses när någon är sjuk . Detsamma till dej! Kram!

      Radera
  8. Hos mig känns det lite som höst nu. Men jobbar man i trädgården så håller man värmen ändå. Jag förstår inte heller de som vägrar att vaccinera sig. Vad tänker de sen om de blir smittade och hamnar på sjukhus? Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tror de att det inte kan hända dem. Nä, så konstigt!
      Trädgårdsarbete är bra träning. Här är det rätt lugnt på trädgårdsfronten just nu. Men det lär komma andra tider... Det samma!

      Radera
  9. Ja, nu har hösten kommit, gräsmattan är så himla fin, växer så det knakar. Nätterna är jätte fuktiga, så det behövs inte vattnas här inte.
    Jag tror att om de släpper helt på restriktionerna så kommer nästa utbrott av Covid.
    Jag fick barnbarn-sjukan samtidigt som barnbarnen. Det är många som får vabba för lite småsnoriga barn, lite överdrivet ibland.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller just på att "återhämta" mig från senaste barnbarnsförkylningen. Var inte värre än att jag kunde göra det jag brukar. Gick t.o.m till skolan på veckans jobbardag. Tror ingen märkte att jag var lite virusangripen.
      Vackert I skogarna just nu! Ha det fint! Kram!

      Radera
  10. Folk i allmänhet är v, uäl ganska så avståndstagande, men det finns de i matvaruaffärerna som gärna sniker tätt förbi, tyvärr, och jag tar långa omvägar, men vem bryr sig. Finns också de som vågar vägra vaxxin, uselt.
    Jag tycker också att vädret ändrat sig till att bli kyligt, inte i min smak alls.
    Söndagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tangenterna lever sitt eget liv, haha...

      Radera
    2. Jo, de brukar göra så. Speciellt på mobilen.
      Idag är det lite väl kallt! Bara att vänja sig! Kram!

      Radera
  11. fortfarande sommar i Göteborg, säger SMHI, soligt idag med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni kustbor, ni är ena riktiga lyxlirare. Sommar nästan jämt!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas