måndag 13 september 2021

Bättre sent än aldrig


 Jag har en absolut favoritbadplats. En badplats som jag brukar besöka ett antal gånger per sommar. Åker gärna dit ensam, tar med en solstol och en bok, Och badar och simmar mycket mellan sittandet och läsandet. 


Gusjön heter sjön. Den finns ungefär en och halv mil bort, i Småland, och är en av alla sjöar som har bildats i området Öreryd-Hestra. Det är friskt, fräscht och rent vatten, då sjön genomströmmas av Nissan. 


Idag, den trettonde september, på favorittjejens fyraårsdag ( vi ska åka till Malmö på lördag är det tänkt... )så blev det ÄNTLIGEN ett bad på favoritbadplatsen. 

I somras, då det var en del varma dagar, så ville jag bara inte åka dit. Anledningen var KNÄET. Det är en brant nedgång till vattnet, i och för sig spångad, men då det gjorde riktigt ont, så vågade jag inte utmana branten. Och framförallt inte inför en massa människor, där sannolikt en del skulle känna igen mig.  Visst är man dum, med det där att inte vilja visa sina tillkortakommanden. Känner igen det från min mor, hon slutade med alla sociala aktiviteter, då hon fick svårt att gå. Hon ville helt enkelt inte visa att hon behövde rollator.


Som tur är så har knäet blivit ganska så ok. Hade vågat mig till Gusjön, även om där varit fullt med folk. 
Nu var det inte det. Ett par som parkerat sin husbil, satt vid ett fikabord på gräsmattan, ovanför stranden.  I övrigt var det tomt.

Det blev bara ett dopp. Vågade inte ha en våt baddräkt på mig, även om solen sken och det var alldeles vindstilla. Gick bra att vada i sjön i klädd SOMMARKLÄNNING  ( som jag egentligen hängt undan för säsongen) och att sitta i solstolen iklädd den samma, och bara vara. Helt underbart!


September är ofta en härlig månad. I år är den helt fantastisk, med alla härliga dagar med mjukt värmande sol.

Kändes så bra att ta ett dopp på favoritbadplatsen även detta år. 
Bättre sent än aldrig! Och vattnet var riktigt skönt!





24 kommentarer:

  1. Vilket väder du har haft idag! Det verkar fortfarande vara sommar hos dig. Här var det visserligen soligt men bara 14 grader.
    Det är mysigt med sådana "små" insjöar "off season" utan barnfamiljer eller ungdomar som skränar. Förstår att du njöt av doppet!
    Härliga bilder förresten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott! Kollade SMHI-appen och ser att det är två dagar till innan långa jeans åker på. Knälånga gäller i två dagar till. Härligt!

      Radera
  2. I mitt tycke, så ser den (också) ut som den perfekta badplatsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara värd en resa ända från "stan".

      Radera
  3. Vi har inte alls haft fin väder idag. Mest grått, men det bättrade sig under eftermiddagen, då var det ju så dags…
    Skönt att du fick en så fin dag, med bad och allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då jade vi väderturrn på vår sida idag . Kram!

      Radera
  4. Absolut njutbart! Vilken ljuvlig dag! Blir så imponerad av alla sjöar och fina områden som finns i din närhet. Hade gärna varit med idag och troligen också badat. (Efter att det tagit tid att komma i för min del)
    Här var det fint idag och termometern hos oss visad runt +18 i skuggan. Behagligt.
    Tack för turen och de vackra bilderna. Fastnade särskilt för den sista.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var 18 här också.Helt lugnt. Och sol. Helt ok att ta ett dopp, om man slipper frysa när ma kommer opp. Kram!

      Radera
  5. Ser fantastiskt fint ut där och jag kan lätt förstå att det är en favoritplats för bad :)
    Tufft att bada i bara 18 - jag vill ha minst 22! Ja, jag vet ... jag är en badkruka!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite utmaning. Och uppfriskande. Var nog sista badet för i år... Kram!

      Radera
  6. September har haft lite blandat väder hos mig. Det gäller att ge sig ut mellan regnskurarna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mest sol här idag också. Men inget badväder. Kram!

      Radera
  7. Så skönt att du äntligen kom till skott och att badet blev av. Kanske blev det avslutningen på badsäsongen?

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror bestämt att det blev så. Men en bra avslutning. Kram!

      Radera
  8. Det har verkligen varit en fin september hittills. Det gäller att njuta utav det fina vädret.
    //Lisa

    SvaraRadera
  9. Grattis till doppet! Ja det ser väldigt inbjudande ut måste jag säga, var det 20-gradigt vatten ännu? Det enda som stör denna månad hos mig är de jäkla älgflugorna som visat sitt fula tryne och myggen är otroligt aggressiva, de som knappt visat sig på hela sommaren! Men annars är det skönt med lagom temperatur för olika aktiviteter. Hur lång resa är det till Malmö från dig, kanske har jag frågat tidigare men glömt...Ljuvliga foton, tack för dem/Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 25 mil till Malmö. Vi kör över Värnamo och hämtar upp killarna och deras mamma, när vi ska åka på lördag. Blir lite längre. Bra väg. Mycket motorväg. Tar 3 Tim från oss .. med fikapaus inräknat. 2 och en halv från Värnamo..
      Funkar bra när det är bra väglag...
      Älgflugor har vi också. Tycker att det är färre än de brukar i år. Jag störs inte speciellt mycket av dem.
      Myggor har vi knappast haft några I sommar. Däremot har det funnits en hel del i Halmstad. Förr var det tvärtom...då åkte man till kusten för att dippa myggorna.
      Kommer att gå tillbaka och kolla på bad och vattenfoton från september. Några fia dagar att minnas. Kram!Anna-Lena

      Radera
  10. Ja, verkligen. Njuter för fullt. Kommer og att tycka att regnet också blir rätt gött, när det kommer.//Anna-Lena

    SvaraRadera
  11. Men så härligt! För egen del var det säkert 1 månad sedan jag badade. Tror inte att det blir fler gånger i år, men man vet aldrig. I morse var det frost på gräsmattan. Nu är det en strålande solig dag, 10 grader i skuggan. Den tjockare jackan åkte på i morse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är sista fina dagen hos oss. Inget badväder men gott att sitta på altanen i solen. Tog r promrnad innan och blev ordentligt svettig. Gäller att ta till vara de sista fina sensommardagarna. Kram!

      Radera
  12. Skönt att knäet bättre, höstpromenader fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra.... höstpromenaer är fina ... men inte idag. Riktigt ruskväder.

      Radera
  13. Märkligt. Ibland försvinner hela texter som jag har skrivit här, så blev det i går flera gånger, försöker idag igen.
    Ville tacka för de fina naturbilderna som du har tagit och som du visar. Badplatsen ser underbar ut och jag förstår att du ville ta ett dopp där. Bra gjort i september.
    Fint att ditt knä är bättre.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt när det inte funkar. Glad att du försöker igen!
      Inget dopp idag. Regnar hela dagen.
      Ja, det är så gott att man kan röra på sig igen. Men lite nyttigt att känna på hur det är att vara handikappad!
      Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas