lördag 25 september 2021

En sådan dag!

Denna fantastiska septembermånad. Så många vackra och härliga dagar!

Hade bestämt oss för lunch på restaurang idag. Höganloft var det  ett tag sedan vi besökte.

Vi var inte ensamma på restaurangen som finns på Isaberg mountain resort., utanför grannsamhället Hestra.   Mountainbikare från hela södra Sverige tycktes ha samlas här, denna vackra dag. Vi fick plats, inga problem. På Höganloft har man traktens bästa mat, definitivt. Hade ju tänkt ta raggmunk och fläsk, men då jag insåg att det skulle ta en stund att få det tillgat, så var det lika bra att välja av buffematen. Smakade både på biff Stroganoff och köttfärs Bolognese. Supergott! Behöver ingen mer mat idag.

Blev inspirerad av alla bergs-cyklister, att ta en egen cykeltur. Har ingen MTB, tror inte att det är min grej, men kan ju välja på elcykel eller vanlig treväxlad Monark. Kände för en längre runda, alltså fick det bli cykeln med möjlighet till batterihjälp.

Blev den runda som jag oftast cyklar, då jag är ute med elcykeln.  Lagmanshagasjön runt.
 Stannade till på badplatsen och kände på vattnet. Hade gått att bada, absolut. Men nu var det inte bad jag var ute efter, utan en cykeltur i det ljuvliga höstvädret.

Det var inte mycket folk ute, runt sjön. Därfinns ett antal åretruntare och ännu fler sommarboende. Bilar stod det utanför många av husen, men varför var man inte ute och njöt av solen?

Trodde att det skulle vara ännu mer höstfärger än vad det var.
Björkarna här hemmavid skiftar ordentligt i gult, medan lövträden längs sjön fortfarande var ganska gröna.

Efter alla rundor jag tagit  runt sjön under åren, så har jag mina favoritställen, där jag oftast stannar till. Badplatsen är ett sådant ställe,  och här vid det lilla näset, är en annan.

Favoritmotiv! Snart får jag fota dem upp och nervända på land.  Funkar det också...

Har varit framme här många gånger, men aldrig sett till någon vid stugan.   Grillplats och eka tyder på att den används/besöks ibland...

Så var sjörundan slut för denna gång.
När man lämnar grusvägen som går runt sjön och kommer ut på den fint asfalterade vägen genom skogen. Då är det gott att ha ett batteri, som gör att man får upp farten och snabbt kommer igenom den tråkiga delen av rundan.

Kreatur, det fanns det lite varstans längs vägen. De tycktes också njuta av höstsolen.
Snart är det dags för installning igen.  Men den kalla och mörka tiden, den kan man ju försöka förtränga en sådan här härlig dag.

Det var livlig aktivitet i luftrummet även denna dag. Ett förfärligt skränande av och till. Försökte lokalisera transträcken, och konstaterade att de valt hög flyghöjd. De var knappt förnimbara, där högt upp i det blå. Men hördes, det gjorde dom!

Antar att de också njöt av vädret och högljutt trumpetade ut att idag var det en sådan härlig dag.

1. Många smultronställen på den turen. Jättekul! Är förvånad att man serverar raggmunk med fläsk en lördag. Det gör man inte här. Tisdagar är raggmunk-dagar och torsdagar serveras det ärtsoppa...

Å äntligen har du skickat upp finvädret som du haft i några dagar nu. För idag var det faktiskt fantastiskt fint väder även här för första gången på bra mycket länge.

1. Raggmunk m fläsk finns alltid på Höganlofts bistromeny. Får åka dit en vardag i höst och äta den rätten. Blir ju bara någon gång per år.
      Delar gärna med mig av finvädret, Stannar nog kvar ytterligare någon dag.

2. Här är det mest grönt än så länge. Diskuterade just det på väg till kalaset.
    Kul med lite utflykter! Godnatt!

1. Vi bor ju en bit norr om dej...Kan det vara tio mil drygt... och dessutom högre över havet. Det gör enchek del! Om några veckor är kommer dagarna med sagofärger, då allt är gult och orange. Hoppas solen skiner då... Sov gott! Kram!

3. Även här var det en helt ljuvlig dag. Men att hänga med dig runt sjön på cykel hade jag mer än gärna gjort. Helt klart. Med dina vackra bilder och fina beskrivningar så lände jag mig ändå som om jag var med.
    Vilken god och trevlig lunch. Förstår att ni uppskattade besöket.
    Kram

1. Vi har två riktigt fina restauranger inom dryga milens avstånd. Känns rätt lyxigt för oss som bor 4-6 mil från en stad. Isaberg drar mycket folk året runt. Kram!

4. Tack för den fina rundvandringen. Tänk vad fint vi har det i naturen.
    Ha en fin söndag! Kram

1. Visst är Sverige fint ! Och varierat i sitt landskap! Ha en fin söndag! Kram!

5. En fin höstutflykt. Jag har ännu inte hört några tranor, men det kommer väl så småningom. Ha en fin söndag.

1. Borde hunnit ner till Skåne... men de tar kanske ordentliga pauser...Detsamma till dig!

6. Vilken härlig utflykt det blev! Här är det mesta faktiskt ganska så grönt men det är väl bara en tidsfråga innan andra färger tar över.

Kram och god söndag!

1. Förhoppningsvis ska vi komma iväg till Malmö på lördag. Alltid lika intressant att se skillnaden på höstnsturen, ju längre söderut man kommer.Bästa resorna är i början av november. Då är det helt kalt på träden härnäst, men vacker höst i Skåne.Ha det fint! Kram!

7. Så underbart höstväder, fler sådana dagar tack! =) Kram Emma Rosell

1. Japp! Repris på september önskas! Kram!

8. En helt ljuvlig runda och att få se kossorna förgyller det hela! Fåglar ja, igår kväll när det redan börjat skymma rejält flög de en himla massa fåglar på himlen. De skränade och väsnades våldsamt, vet inte om det var gäss eller svanar och inte fick jag några på bild heller. Idag har det varit lika fint här, men en himla massa mygg som kläckts, små, ettriga, blodtörstande och sticker som attan. Tycker fåglarna får passa på o äta upp sig inför långresan...
    Jag skrattar lite åt mountain lodge....det låter så flådigt, men men, det ska ju vara begripligt för utrikiska också,...Säfsen heter ju också Resort...Klickade in mig på hemsidan och gapar, södra Sveriges största vinteranläggning! Och jag har inte hört talas om den! Tack för den lektionen! Det såg jättetrevligt ut där/Kramen

1. Isaberg är en imponerande anläggning.Förut var det bara utförsåkning som gällde, men nu är det åretruntaktivitet
      Mountainbike allra mest.
      Myggor nu! Fy, tusan. Vi är förskonade helt från dem detta år.
      Kram!

9. För längesen var jag på Isaberg. Inte för att varken cykla eller åka skidor. Det var så att vi åkte runt omkring lite här och var med vårt eget bo, nämligen husvagnen, så himla praktiskt.
    Min äldste son (vätterncyklisten) har också en MTB, det har förresten hans fru och son också, riktig cykelfamilj.
    Så fint att följa med dig på cykelturen och de vackra naturbilderna.
    Kram

1. Isaberg har verkligen blivit ett friluftslivseldorado under senare år. Man behöver varken cykla eller åka skidor, man kan ta en roddtur på sjön. Eller vandra...I ordentliga backar.