tisdag 28 juni 2022

Tisdag

 Mormorstisdagarna är inställda under sommaren. Blev  mormorsmåndag denna vecka. Barnvaktsuppdrag under förmiddagen. Välbehövligt insjöbad under några eftermiddagstimmar.Konrad avläste termometern till 32 och en nia, vid halv femtiden. Puh !

Tisdagen har varit betydligt bättre ! 14 grader på förmiddagen . 21 i eftermiddag. Man orkar göra något mer än vara.


Får sammanfatta en "ledig" tisdag;
Vaknade 01.15. Det regnade! Och ... Så konstigt...ett plötsligt ljussken.  Just det...åska innebär blixt och dunder. Inget nedslag som kändes skrämmande. Flera sekunder mellan blixt och muller.

Vaknade vid halv åtta igen.  Fortfarande regn. 12 mm, informerade maken.

Bestämde mej för ett besök på gymmet. Har gått över en vecka sedan senast. Inte en själ bland alla maskinerna. Radioapparaten fick jag inte igång. Går att träna i tystnad också. Ganska kontemplatoriskt!
Men... Vad nu! Det blev skumt! Ljuset försvann. Kollade på mobilen: Jodå, Eon hade strömavbrott.
 Funkade att lyfta "skrot" ändå. Fick sällskap av Sandra.  Bra att ha någon att växla några ord med, i skummet.

Strömmen höll sig borta en bra stund. Kom tillbaka lagom tills det var dags att laga lunch.
 När vi satt vid köksbordet och precis försett oss med Flygande Jakob, körde en "första insatsbil" förbi. I full fart. Med blåljus på.  Vad hade hänt? Någon som insjuknat plötsligt i vår lilla by? 
Hade bara tänkt tanken innan ytterligare en bil med blåljus körde förbi.  Strax därefter kom tre brandbilar. 
"Tänk om det brinner i din skog" sa jag till maken. Varvid han slängde i sig maten och gav sig efter utryckningsfordon.

Nu var det ingen fara. Det var en stolpe utmed järnvägen som blivit mottagare av en åskblixt, och efter ett antal timmar fattat eld.
Stort pådrag för en stolpe, tyckte jag.
Strömmen försvann igen. Denna gång på ett mindre område.... I en halvmils radie från stolpen.

Kylskåpet var tomt, vinflaskorna likaså och låneböckerna var utlästa. Dags för en tripp till centralorten. 
Maken var på ICA medan jag var på biblioteket.  Gick till affären, då jag lånat klart.


Och tänk, utanför ICA höll kommunens sommarmusikanter konsert. Superduktiga! Kul att lyssna en stund.


Hemmavid igen, så hade det torkat upp i gräset  Dags att ta itu med trädgårdsarbete, som försummats i värmen. Gräsklippning, lite plantering och rensning. Får nog bli mer i morgon... trädgården tar sin tid, trots att den absolut inte är någon speciellt vacker eller...ja, speciell trädgård.
Tänkte på dem som har "visningsträdgårdar"...Vilket jobb!

Äntligen lite sevärt på TV! Allsång på Skansen... och favoritdeckaren.."Ett fall för Vera". 
Dags att lägga fokus på TV-rutan.






24 kommentarer:

  1. Bra gjort att ta sig till gymmet. Jag ska dit när jag är ensamstående igen. Barnbarnen åker på fredag och jag får semester. :)
    Här regnar det också nu. Så otroligt skönt! Ingen åska än så länge. / Anna-lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med lite styrketräning ! Förstår att det blir semester, när du blir ensam igen. Barnbarn är fantastiskt roliga att ha, men kanske bara under några dagar åt gången. Gott med lite svalka! //Anna-Lena

      Radera
  2. Ingen åska här men jag har haft en hel del regnskurar som friskat upp luften Bra så.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regn är gott! Och gör gott! I lagom portioner. Kram! //Anna-Lena

      Radera
  3. Även här blev det allsången och sedan "Ett fall för Vera". Säkra kort båda två skulle jag vilja säga.
    Barnvaktsuppdrag kan man ta vilken dag som helst tänker jag :D

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Riktigt trevligt att med en helkväll framför TVn...och dessutom med program ur tv-tablån. Ett tag sedan senast! Kram

      Radera
  4. Kanske du borde följa mina råd som jag la upp på bloggen idag, åtminstone vid temperaturer över 30 grader;-)
    Här har det varken regnat eller åskat... än. Men enligt SMHI får vi "ditt" väder imorgon. Gissar dock att det inte blir lika spännande som hos dig. Vi bor ju inte mitt i skogen direkt om man säger så.

    Fantastiska bilder på blommorna:-)

    Ett fall för Vera - ÄNTLIGEN! Å hela 6 avsnitt. Å Vera är faktiskt 76 år gammal irl. Hon ser betydligt yngre ut. Å hur f*n kommer hon ihåg texterna. "Vera" är fantastisk:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina råd var utmärkta. Fast jag söker mig helst tull vatten, då det är gör varmt. Eller sitter under äppelträdet.
      Än blommar en del i rabatterna. Men den vackraste tiden är över.
      Ha en fin "mellandag". Här skiner solen igen!

      Radera
  5. Åska kan ju ställa till det rejält så skönt att det inte blev värre än så hos er. Varmt här och sol, ingen åska och inget regn. Men det vore välkommet. Kanske regn i morgon.
    Allsången såg vi med ett halvt öga och lyssnade på lite lätt. Balkongen lockade mer. Men när "Vera " kom så blev det en paus från balkongen.
    Vackra blombilder att njuta av .
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vera är populär. Tycker att hon är så bra!
      Lite otäckt med ett sådant pådrag. Det märkliga var att tre av bilarna körde tillbaka efter så lång tid dom fyra timmar. Att det ska ta så lång tid att släcka en brand i en stolpe.
      Ha det gott! Kram

      Radera
  6. Åska och lite regn - bara 7 mm, men det kändes skönt :)
    Hade Ludvig och Charlie på besök på f.m. igår när mamma Lina var till frissan. Nu har hon semester, så några "barnvaktsuppdrag" blir det inte på ett tag.
    Lyssnade lite på allsången medan jag satt med en bok på balkongen, men Vera tittade jag förstås på :)
    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veta är populär! Och allsången kan man absolut slötitta på.Ha det gott!

      Radera
  7. Här åskade det som tusan. Det kom en rejäl smäll och samtidigt fräste det, men övriga var en bit ifrån. Det regnade rejält. Lite svalare igår. Idag har vi äntligen fått ner temperaturen i huset. Vi missar tv helt nu när B2 och B4 är här. Badhotellet måste vi se så fort det går, bästa serien. Jag gillar också Vera, men det gör inte lika mycket att missa det.
    Ha en fin dag! Eval8

    SvaraRadera
  8. Man kan ju kolla i efterhand. Streama.
    Inte mycket tid över för vuxen-tv, då barnbarn ärbpå besök. Då är det barnprogram som gäller.
    Har intecsett Badhotrllet. Fårbkolla... Havdet gott!

    SvaraRadera
  9. trevligt med sommarmusikanter, duktiga ungdomar.

    SvaraRadera
  10. Oj, det kändes som det varit en del dramatik med strömavbrott och utryckning ... även om det i slutändan bara var ett åsknedslag i en stolpe. Men det kan väl vara nog så farligt om det är nära järnvägen.
    Måste säga att jag beundrar dig som orkade träna ... fast det är klart, det hade ju blivit betydligt svalare. Här har det också blivit svalare men bara lite regnstänk har letat sig ner.
    Trevligt med sommarmusikanterna.
    Kram och fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
  11. Svalt inne på gymmet! Och skuggigt...Blev ju näst intill mörkt...Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  12. Vi hade inte blixtrar och dunder, fick bara 3 mm regn, hade velat få mera, men vi får inte bestämma detta. Oj, åkte ni och handlade mat, lånade nya böcker, men glömde ni att köpa hem vin?
    Vet inte hur jag kunde missa allsång på Skansen, men satt och tittade på Netflix- The good doctor. Plöjer igenom avsnitt efter avsnitt.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Jodå, vi fick med både vin och öl hem också.
    Tack för tips! Har inte sett The good doctor...//Anna-Lena

    SvaraRadera
  14. Såg Allsången i tisdags annars gör jag annat. Ok värme idag men mestadels under markisen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott idag..I skuggan eller i sjön...

      Radera
  15. Jag kunde ikväll varit på Stortorget i Falun och sjungit Allsång! Men si det gjorde jag inte, var till stan igår, och det räcker för denna vecka. Inte sjunger jag heller. numera...Men ett trevligt initiativ av kommunen.Vi behöver däremot en massa regn, alltså inga fjuttiga 4 mm per dygn utan 40! Annars slår min mage snart i botten på ån när jag badar! Kram

    SvaraRadera
  16. Nu hoppas vi på regn... I ett par dagar! Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas